news-background
news-background

نویسنده World War Z: واکنش‌ها به کووید-۱۹ نشان می‌دهد مردم دیگر مثل گذشته از میکروب وحشتی درونی ندارند

پاندمی کووید-۱۹ شاید تنها چند گام تا تبدیل شدن به آخرالزمان‌هایی که در آثار تخیلی ترسیم شده فاصله داشته باشد، اما «مکس بروکس» نویسنده‌ی رمان «جنگ جهانی زد» معتقد است که نویسندگان می‌توانند نقشی اساسی در کمک به درک تهدید‌های واقعی یک پاندمی داشته باشند. در سال ۲۰۱۳ فیلمی بر اساس رمان او (دانلود فیلم World War Z با لینک مستقیم) با بازی «برد پیت» ساخته شده است. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

بروکس که کتاب طنز «راهنمای نجات از زامبی» را نیز نوشته، شنبه شب در پنل «زامبی و ویروس کرونا» در کامیک-کان گفت که بزرگترین تهدید برای ایالات متحده «فاصله میان مردم آمریکا و کسانی است که می‌توانند از آن‌ها محافظت کنند.» او می‌گوید: «یکی از دلایلی که [کووید-۱۹] به چنین بلای ویران‌گری در ایالات متحده تبدیل شده این است که مشکلی مرتبط با نسل‌ها است. اگر ۴۰ سال قبل این ویروس شیوع پیدا می‌کرد، به اندازه‌ی کافی آمریکایی زنده و مقام دولتی وجود می‌داشت که روزهای تلخ فلج اطفال و سیاه‌سرفه را به یاد آورد – روزهای ماقبل-واکسن وقتی که ویروس‌ها و باکتری‌ها بخش زیادی از جمعیت ما را می‌کشتند و فلج می‌کردند.»

بروکس می‌گوید اغلب جمعیت امروز آمریکا در دوران پس از جنگ جهانی دوم بزرگ شده‌اند و «از میکروب‌ها وحشت درونی ندارند و حافظه‌ی عضلانی آن‌ها از کار افتاده است» و به همین علت وضعیت کنونی پدید آمده. بروکس از اجرای «ادی مورفی» در سال ۱۹۸۱ نقل قول می‌کند که گفته بود «تحصیلات به اندازه‌ی یک سطل استفراغ گرم و تازه‌ی یک همستر هم ارزش ندارد» اگر با طبقه‌ی متوسط جامعه‌ی آمریکا ارتباط برقرار نکند. بروکس می‌گوید چنین فردی ممکن نیست کتابی مثل «بلای در حال ظهور» (The Coming Plague) که در سال ۱۹۹۴ منتشر شده را خوانده باشد.

بروکس می‌گوید: «اینجاست که هنرمند وارد می‌شود» و مستند «چرا می‌جنگیم» (Why We Fight) را به عنوان مثال استفاده‌ی هالیوود از سینما برای آموزش عموم مطرح می‌کند. او اضافه می‌کند: «ما باید به روش‌های خلاقانه‌ای پیدا کنیم برای تلخیص ماهیت آنچه [دانشمندان] درک کرده‌اند و متوجه ساختن [عموم] به این مسئله که چرا [علم] ارزشش را دارد.»

بروکس بر این باور است که این کار لزوماً نباید پروپاگاندا باشد. او یکی از سریال‌های انیمیشن تلویزیونی به نام «اسکول‌هوس راک» (Schoolhouse Rock!) را مثال می‌زند که مفاهیم اساسی سیاسی، تاریخی و ریاضیات را به کودکان از طریق چند ترانه آموخت. بروکس اضافه می‌کند که در دنیای امروز باید قدر علم دانسته شود.

نویسنده در ادامه می‌گوید: «شما نمی‌توانید به معلمین حقوق ناچیز بدهید و به کودکان علوم پایه و روش‌های علمی و بررسی داده را نیاموزید... و ناگهان وقتی به بزرگسالی رسیدند، از آن‌ها انتظار داشته باشید که نظریه‌ی سرایت از طریق هوا را بدانند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۵ مرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۲۲

خبری از قسمت ۲ نیست؟

نمایش اسپویل
۵ مرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳

پیر شدیم تا 2ش بیاد

نمایش اسپویل