news-background
news-background

واکنش خالق Punisher به استفاده پلیس از لوگو شخصیت در مقابل معترضین آمریکا: «نماد را پس می‌گیریم»

نیروهای امنیتی و نظامی آمریکا مدت‌هاست از لوگوی شخصیت «پانیشر» (Punisher) بر روی تجهیزات و سلاح‌های خود استفاده می‌کنند. به کارگیری لوگوی یک شخصیت ضد-قهرمانی توسط کسانی که باید آرامش را برقرار کنند نیز دیر زمانی است که بحث‌های زیادی را به راه انداخته اما اکنون که این لوگو بر روی یونیفرم‌ها دیگر تجهیزات پلیس در مقابل معترضین به خشونت پلیس و تبعیض نژادی پس از قتل «جورج فلوید» دیده شده، مارول را به واکنش وادار کرده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

سخنگوی مارول اخیراً به io9 گفته است که هرگونه استفاده‌ی بدون مجوز از لوگو را «جدی می‌گیرد» و همان‌گونه که صفحه‌ی رسمی توئیتر «مارول اینترتینمنت» یکشنبه ۳۱ اعلام کرد، با تبعیض نژادی مقابله می‌کند: «ما در مقابل تبعیض نژادی می‌ایستیم. از همه‌شمولی حمایت می‌کنیم. از کارکنان، نویسندگان، خالقین آثار، و تمام اعضای جامعه‌ی سیاه‌پوستان حمایت می‌کنیم. باید متحد باشیم و صدای اعتراض را به گوش همه برسانیم.» مارول سپس ۵ میلیون دلار به سازمان‌های غیر-انتفاعی حامی عدالت اجتماعی اهدا خواهد کرد. تماشای انلاین فیلم خارجی.

سخنگوی مارول در مورد احترام خداگونه به شخصیت «فرانک کسل/پانیشر» اضافه می‌کند که کمپانی موضع خود را در شماره سیزدهم کامیک «پانیشر» به نویسندگی «متیو رزنبرگ» مشخص کرده است. در این شماره، «فرانسک کسل» در حالی که «بارون زیمو» را تعقیب می‌کند با دو مأمور پلیس نیویورک مواجه می‌شود. وقتی این دو مأمور می‌خواهند کسل را بازداشت کنند، متوجه می‌شوند که در مقابل خود «پانیشر» ایستاده‌اند و سلاح‌‌شان را پایین می‌آورند و از کسل درخواست می‌کنند که با او عکسی بیندازند. اما کسل که گیج شده به آنان می‌گوید: «فقط یک بار می‌گویم. ما مثل هم نیستیم. شما سوگند خورده‌اید که به قانون پایبند باشید. به مردم کمک کنید. من مدت‌ها پیش عمل به این وظیفه را رها کردم. شما مثل من نباشید. هیچ‌کس نباید باشد. به یک الگو احتیاج دارید؟ اسمش «کاپیتان آمریکا» است، خوشحال می‌شود که طرفدارش باشید.»

هرچند پیام کسل روشن است اما فرق است میان ارجاع به متنی که سال‌ها قبل در یک کتاب کامیک منتشر شده و انتشار یک بیانیه‌ی صریح در خصوص استفاده‌ی پلیس از لوگوی این شخصیت در طول اعتراضات سراسری این روزهای آمریکا.

پس از درخواست‌های مکرر io9 سخنگوی پلیس دیترویت بیانیه‌ی زیر را منتشر کرده است: «هرگونه استفاده‌ی نمادین از این شخصیت خیالی به هیچ وجه بازتاب‌دهنده‌ی ارزش‌های پلیس دیترویت نیست، و به کار گیری آن قابل تحمل نخواهد بود. ما این مسئله را بسیار جدی می‌گیریم و برای جبران آن فوراً اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.»

«گری کانوی» خالق شخصیت «پانیشر» هفته‌ی گذشته در صفحه‌ی توئیترش اعلام کرد که قصد دارد لوگوی جمجمه‌ی این شخصیت را به عنوان نماد عدالت علم کند نه اعمال خشونت. او گفت می‌خواهد با کمک هنرمندان رنگین‌پوست فعال در حوزه‌ی کتاب‌های مصور برای جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» کمک مالی جمع‌آوری کند و این لوگو را پس بگیرد.

کانوی می‌نویسد: «به دنبال هنرمندان رنگین‌پوست عرصه‌ی کتاب‌های مصور هستم تا با همکاری آن‌ها در پروژه‌ی جمع‌آوری کمک مالی برای «جان سیاه‌پوستان مهم است»، لوگوی جمجمه‌ی پانیشر را به عنوان نماد عدالت نه فشار پلیس پس بگیریم. واکنش نشان دهید و مرا دنبال کنید تا بتوانیم در ارتباط باشیم.»

او در ادامه نوشت: «همکاری در این پروژه‌ی کوچک برای تمامی افراد آزاد است. یک رویداد وابسته به پرداخت پول نیست، اما هدفش جمع‌آوری کمک مالی برای جنبش است. امیدوارم که هنرمندان مختلف همکاری کنند. در مورد اینکه آیا نماد پانیشر اصلاً می‌تواند به عنوان نماد عدالت استفاده شود یا نه – باید پذیرفت که در این باره تردید‌هایی وجود دارد. اما قطعاً نباید از آن به عنوان نماد فشار استفاده شود. من می‌خواهم با به کار بردن آن برای جنبش، مانع استفاده‌ی پلیس از این نماد شوم. شاید این کار را مضحک‌ بدانید. اما امیدوارم که حاصل کار گویای همه‌چیز باشد.»

کانوی در سال ۲۰۱۹ نیز گفته بود که استفاده از لوگوی «پانیشر» توسط پلیس و نیروهای نظامی «آزاردهنده» است. او در مصاحبه با «سای‌فای وایر» گفت: «وقتی که می‌بینم مقامات از نماد «پانیشر» استفاده می‌کنند آزرده خاطر می‌شوم چرا که شخصیت «پانیشر» نمایانگر اشکالات سیستم قضایی است. او قرار است سقوط اخلاق اجتماعی مسؤلین دولتی و به این واقعیت اشاره کند که برخی مردم دیگر نمی‌توانند به پلیس و ارتش اعتماد کنند و آنان را فاقد صلاحیت می‌دانند.»

نت‌فلیکس در سال ۲۰۱۷ با همکاری مارول سریالی (دانلود سریال The Punisher با لینک مستقیم) بر اساس این شخصیت ساخت اما پس از دو فصل آن را کنسل کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید