news-background
news-background

«دیوید لینچ» پیام حمایت از جنبش سیاه‌پوستان را به ویدیوهای روزانه خود اضافه کرد

لینچ یکی از معدود فیلمسازان بزرگ مؤلف است که از جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» حمایت کرده است.

«دیوید لینچ» از اوایل ماه می به ارسال ویدیوهایی در کانال یوتیوب خود می‌پردازد و وضیعت آب‌وهوای لس‌آنجلس را گزارش می‌کند، اما برای ویدیوی ۳ ژوئن در محل فیلمبرداری این ویدیوهای کوتاه تغییراتی به وجود آورده و پیام «جان سیاه‌پوستان مهم است» را پشت سر خود قرار داده است. این دست‌نوشته‌ی لینچ حاوی عبارت دیگری نیز هست: «صلح. عدالت. قطعاً نه.» پیام لینچ به دنبال قتل «جورج فلوید» در اپیزود روز پنجشنبه قرار گرفت. گزارش وضعیت آب‌وهوا توسط لینچ در غالب اوقات نزدیک به ۴۰ ثانیه است، اما این ویدیو ۹۰ ثانیه به طول می‌انجامد و در پایان لینچ از قاب خارج می‌شود تا پیام به صورت کامل دیده شود.

«دیوید لینچ» علاوه بر گزارش آب‌وهوا، در روزهای قرنطینه یک مجموعه ویدیوی کوتاه دیگر نیز منتشر می‌کند که «دیوید لینچ امروز روی چه چیزی کار می‌کند؟» نام دارد و فیلمساز در آن‌ها به معرفی پروژه‌هایش در کارگاه خود می‌پردازد. لینچ از سپتامبر سال ۲۰۱۷ وقتی «توئین پیکس: بازگشت» (دانلود سریال Twin Peaks: The Return با لینک مستقیم) از شبکه‌ی شوتایم روی ایر رفت، تولید فیلم یا سریال تازه‌ای را اعلام نکرده است، بنابراین ویدیوهای کوتاه او در یوتیوب برای هوادارانش ارمغان گران‌بهایی خواهد بود. این کارگردان فیلم انیمیشن کوتاه «آتش» (Fire (Pozar)) را هم در حین قرنطینه به صورت رایگان در یوتیوب منتشر کرده است.

هرچند لینچ در فیلم‌هایش به مسائل نژادی ارجاع زیادی نمی‌دهد، اما به اعتقاد منتقدین او در گذشته بارها برترپنداری سفید‌پوستان را به چالش کشیده است. «والچر» در سال ۲۰۱۷ نوشت که لینچ در آثارش «سفیدپوست بودن را سرچشمه‌ی شرارت» نشان می‌دهد. این مقاله در واکنش مقاله‌ی «دیوید فاستر والاس» در سال ۱۹۹۷ برای «پریمیر» نوشته شده بود. والاس در آن نوشته می‌پرسد: «چرا تمام فیلم‌های لینچ تا این حد سفید است؟»

لینچ یکی از چند فیلمساز و بازیگرانی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی حمایت خود از جنبش «جان سیاهان مهم است» را نشان داده است. روز گذشته «استیو مک‌‌کوئین» سریال آنتولوژی جدیدش «تبر کوچک» (دانلود سریال Small Axe با لینک مستقیم) را به سیاه‌پوستانی تقدیم که «آشکار یا پنهان به قتل رسیده‌اند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید