news-background
news-background

هالیوود کافی نیست؛ «مارک رافلو» از آینده شخصیت «هالک»، مینی‌سریال جدیدش و گرایشات سیاسی خود می‌گوید

«مارک رافلو» اولین بازیگری نبود که نقش «بروس بنر» یا «هالک» را در «دنیای سینمایی مارول» بازی کرد. این حقیقت پس از گذشت چندین سال و تبدیل شدن «هالک» به یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های فیلم‌های «انتقام‌جویان» (Avengers) کمی عجیب به نظر می‌رسد. در حالی که «رابرت داونی جونیور» و «کریس اوانز» با نقش‌های خود در این دنیا وداع کرده‌اند، رافلو همچنان ایده‌هایی برای آینده‌ی «هالک» دارد.

او در مصاحبه با «ورایتی» از آینده‌ی شخصیت ابرقهرمانش در سینما و احتمال بازگشت او در پروژه‌های بعدی مارول می‌گوید. رافلو اعتراف می‌کند پروژه‌ی دیگری که برای شخصیت‌ «هالک» در حال توسعه است سریال «هالک-دخت» (She-Hulk) برای دیزنی+ است. جدا از این سریال آینده‌ی بنر در مقطع فعلی مبهم است.

رافلو می‌گوید: «هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست و قراردادی بسته نشده. بحث‌هایی وجود دارد در مورد ظاهر شدن بروس/هال در سریال «هالک-دخت» دیزنی+. اگر به نتیجه برسیم واقعاً جذاب خواهد بود. در حال حاضر بیش از این نمی‌دانم. تمام گزینه‌های روی میز همین است.»

او با این حال از احتمال تولید فیلم جداگانه‌ی شخصیت «هالک» هم می‌گوید. اگرچه برنامه‌ای برای این فیلم وجود ندارد، به ویژه با توجه به پیچیدگی‌های امتیاز تولید فیلم بر اساس این شخصیت که در اختیار یونیورسال است، اما رافلو ایده‌ای برای فیلم دارد که شاید ارزش بررسی را داشته باشد. رافلو می‌گوید:‌ «ایده‌ای دارم که فکر می‌کنم جذاب باشد. ما هیچ‌وقت زندگی او را دنبال نکرده‌ایم. همیشه به نوعی در حاشیه بوده. او مثل «رزنکرانس» و «گیلدسترن» [دوستان شخصیت هملت] برای «انتقام‌جویان» بوده است. دانستن اینکه در میان این فیلم‌ها چه اتفاقاتی برای او روی داده می‌تواند جالب باشد.»

از زمانی که رافلو در «هالک شگفت‌انگیز» (The Incredible Hulk)، دومین فیلم «دنیای سینمایی مارول» جانشین «ادوارد نورتن» شد، هواداران منتظر دیدن فیلمی جداگانه برای این شخصیت بوده‌اند. فیلم «ثور: رگنراک» (Thor: Ragnarok) تا حدی به این ایده نزدیک شد و بخش‌هایی از کامیک «سیاره‌ی هالک» را روایت کرد اما آن فیلم چنان که از نامش برمی‌آید در مورد «ثور» بود.

رافلو تهیه‌کننده و ستاره‌ی مینی‌سریال «همین‌قدر می‌دانم که حقیقت دارد» (دانلود سریال I Know This Much Is True با لینک مستقیم) که ۱۰ می پخش می‌شود نیز خواهد بود. او در مورد «درک کیانفرانس» کارگردان سریال می‌گوید: «او واقعاً طبقه‌ی کارگر آمریکا را درک می‌کند و گمنامی آنان را.» رافلو در خصوص این سریال شش اپیزودی می‌گوید: «می‌دانستم که کار بسیار زیادی می‌طلبد. درک از تمام کسانی که می‌شناسم سخت‌کوش‌تر است.»

شیوع ویروس کرونا سبب شد تا کیانفرانس و گروه پس از تولید او از راه دور بر روی پروژه کار کنند. کیانفرانس می‌گوید: «واقعاً روش تازه‌ای است برای تمام کردن یک پروژه. مهندس صدای من در شمال نیویورک ساکن است؛ تصحیح رنگ را از راه دور انجام می‌دهیم، و همه‌چیز از طریق اینترنت پیش می‌رود. از اینکه در این روزها کاری برای انجام دادن داریم خوشحالم.»

رافلو در مورد تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا می‌گوید: «وقتی به عمق خساراتی که این ویروس از لحاظ اقتصادی با خود به همراه می‌آورد فکر می‌کنم به خود می‌لرزم. حتی در شهری مانند نیویورک افراد زیادی درآمدشان به اندازه‌ی بخور و نمیر است.» رافلو خود در خانواده‌ای از طبقه‌ی کارگر رشد کرده و این مسئله را به خوبی درک می‌کند.

رافلو که چند بار از «برنی سندرز» حمایت کرده می‌گوید فعالیت‌های سیاسی او از «جنگ خلیج فارس» در سال ۱۹۹۰ آغاز شده. این رویداد واقعیات جئوپلیتیکال آمریکایی بودن را برایش آشکار می‌کند. او در مورد این دوران می‌گوید: «دروغ بزرگی بود که به ما تحمیل شد.» رافلو که فعال محیط زیست نیز بوده می‌گوید از دوران کودکی از وقت گذراندن در طبیعت لذت می‌برد:‌ «در زمان جوانی بخش مهمی از یافتن خود بود. احساس می‌کردم به آن‌جا تعلق دارم. جایی بود که تحت تأثیرش قرار می‌گرفتم. این مسائل باعث شد در زمینه‌ی محیط زیست فعالیت کنم.»

رافلو دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی بازیگری «استلا آدلر» است، جایی که «مارلون براندو» و «الین اتریچ» را تحویل داده. او می‌گوید: «استلا به من آموخت که برای تبدیل شدن به یک آرتیست بزرگ باید فرهنگ سیاسی و جوانب نقشی که بازی می‌کنی را درک کرد، و باید گرایشی سیاسی داشت و فعال بود.»

این بازیگر ۵۲ ساله‌ می‌گوید از مدت‌ها قبل طرفدار کارگردان «جایی آنسوی کاج‌ها» (دانلود فیلم The Place Beyond the Pines با لینک مستقیم) بوده و نزدیک به سه ماه برای گرفتن چراغ سبز تولید مینی‌سریال جدیدش وقت صرف کرده و پس از گرفتن جواب منفی از شبکه‌هایی چون هولو، سرانجام با HBO به توافق رسیده است. حتی در عصر طلایی تلویزیون، داستان مردی بداقبال که باید رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی برادر دوقلوی مبتلا به اسکیزوفرنی خود را مدیریت کند، ایده‌ی جذابی برای شبکه‌ها نیست.

رافلو به شوخی می‌گوید: «می‌پرسیدند سریال طنز است؟ من و درک می‌گفتیم بله بسیار مضحک است. بسیاری از آن‌ها جواب می‌دادند این داستان با کاری که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم تناسب ندارد.» او می‌گوید تجربه‌ی بازی در نقش «هالک» به او کمک کرده دشواری‌های مینی‌سریال HBO برایش آسان شود: «آن نقش قطعاً کار مرا راحت‌تر کرده بود. برای «هالک» ما تمام بدن او را [با گرافیک کامپیوتری] جایگزین می‌کنیم. هیچ‌وقت لباس‌ها یا کفش‌های مخصوصی برای این شخصیت به تن نکرده‌ام. تمام آن‌ها ساختگی است. کاری که در «انتقام‌جویان» انجام داده‌ایم بسیار سخت‌تر از این سریال بود.»

او برای بازی در نقش «توماس بردزی» در سریال «همین‌قدر می‌دانم که حقیقت دارد» که فیلمبرداری آن از آوریل ۲۰۱۹ آغاز شد باید ۳۰ پوند اضافه وزن پیدا می‌کرد. کیانفرانس می‌گوید رفتار رافلو برای بازی در نقش برادران دوقلو به کلی تغییر می‌کرد. برای شخصیت دامینیک او باید یک مرد تندخو، عضلانی و خیره‌سر می‌شد و برای توماس یک مرد آرام، آسیب‌دیده و منعطف.

«کاترین هان» که نقش همسر سابق دامینیک را بازی می‌کند، پیش از این سریال با رافلو همکاری نکرده بود. آن‌ها پیش از آغاز فیلمبرداری وقت زیادی برای هماهنگ شدن نداشتند. کیانفرانس فضایی برای آنان فراهم می‌کند تا خصوصیات شخصیت‌های‌شان را کشف کنند. رافلو مطابق انتظار می‌دانست که چگونه لحن درست را شناسایی کند. هان می‌گوید: «او حس شوخ‌طبعی دیوانه‌وار و شگفت‌انگیزی دارد. این سریال اثری سنگین بود اما در حین تولید چنین احساسی نداشتیم.» او اضافه می‌کند که دوستانش به او گفته بودند که رافلو یکی از مهربان‌ترین بازیگرانی است که فرصت همکاری را او را پیدا می‌کند.

رافلو با «فاکس‌کچر» (Foxcatcher) و «حال بچه‌ها خوب است» (دانلود فیلم Kids Are All Right با لینک مستقیم) هم ستاره‌ی فیلم‌های مستقل شناخته می‌شود و هم با چندگانه‌ی «انتقام‌جویان» به بازیگری طراز اول که تصویرش روی تی‌-شرت‌ها نقش می‌بندد. به این ترتیب او هم به یک سلبریتی بانفوذ تبدیل شده و هم یک فعال سیاسی و محیط زیست. اما رافلو می‌گوید این فیلم «می‌توانی روی من حساب کنی» (You Can Count on Me) به کارگردانی «کنت لونرگان» بود که باعث شد ایجنت‌ها او را با «مارلون براندو» مقایسه کنند.

او اگرچه توسط هالیوود زیر نظر گرفته می‌شد اما صنعت فیلمسازی نمی‌دانست با او چه کند. رافلو نقش اصلی چند فیلم کمدی رمانتیک از جمله «رفتن از ۱۳ به ۳۰» (13 Going on 30)، «درست مثل بهشت» (Just Like Heaven) و «شایعه شده» (Rumor Has I) را بازی کرد اما این عناوین تمامی استعداد بازیگری او را شکوفا نمی‌کرد. در سال ۲۰۱۰ او به شکل جدی قصد داشت با بازیگری وداع کند. برادر کوچک‌ترش اسکات در سال ۲۰۰۸ به قتل رسیده و برداشتن تومر مغزی صورتش را به مدت یک سال فلج کرده بود. اما «حال بچه‌ها خوب است» همه‌چیز را تغییر داد.

«لیزا چولودنکو» کارگردان و نویسنده‌ی این فیلم می‌گوید: «احساس کردم که او سر یک دوراهی قرار گرفته. مردانگی او بسیار خاص و استثنایی بود و من فکر می‌کردم که فیلمنامه‌ای که با این شخصیت جور باشد نوشته نمی‌شود.» رافلو با بازی در این فیلم در نقش اهداکننده‌ی اسپرم به زوجی هم‌جنس‌گرا دوباره آنچه در مورد بازیگری دوست داشت را کشف کرد. این فیلم با استقبال مردم و منتقدین همراه شد و در بخش بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای رافلو نامزدی اسکار را کسب کرد.

رافلو سپس به «دنیای سینمایی مارول» اضافه شد تا نقش «بروس بنر» را بازی کند. «تایکا وایتیتی» کارگردان «رگنراک» می‌گوید‌: «از بازی او غافلگیر شدم. فکر می‌کردم او قرار است نقش بروس و هالک را بازی کند – تبدیل شدن به هیولایی که فریاد می‌زند نباید کار سختی باشد. اما او کارش را جدی گرفت و می‌خواست دوگانگی شخصیت را کشف کند.»

او امیدوار است که در آینده باز هم پروژه‌هایی نظیر مینی‌سریال HBO را بسازد. اما می‌گوید هالیوود جایی است که به موفقیت هنری در کنار تجاری نیاز است. برای نمونه، فیلم «آب تیره‌» (Dark Waters) او که اخیراً اکران شد نقدهای مثبتی دریافت کرد، اما فروش قابل‌توجهی نداشت. رافلو می‌گوید دقیقاً از تغییر سلیقه‌ها با گذر زمان مطلع است: «یک روز دیگر با من تماس نخواهند گرفت، و هیچ کس تمایلی به همکاری با من نخواهد داشت.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۸:۱۴

ظاهرا جمله بندی پاراگراف "این بازیگر ۵۲ ساله‌ می‌گوید مدت‌هاست از طرفداران کارگردان «جایی آنسوی کاج‌ها» ..." مشکل داره، یا کلمه ای جا افتاده!

نمایش اسپویل
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۸:۳۳

تصحیح شد. سپاس از تذکر شما.

نمایش اسپویل