news-background
news-background

«هاروی واینستین» پس از محکوم شدن به ۲۳ سال زندان: در مورد آینده این کشور نگرانم؛ واکنش هالیوود

«هاروی واینستین» تهیه‌کننده‌ی بدنام هالیوود به ۲۳ سال حبس در یک زندان ایالتی نیویورک محکوم شد. اتهامات او چند فقره آزار جنسی و یک تجاوز جنسی درجه سوم بودند. به این ترتیب دوران حرفه‌ای یکی از قدرتمندترین و بانفوذترین شخصیت‌های هالیوود به پایان می‌رسد.

پیش از اعلام محکومیت، واینستین در دادگاه اظهار کرد که «عمیقاً پشیمان» است. او در سخنرانی خود به «من هم» (#MeToo) نیز تاخت و گفت این جنبش زیاده‌روی کرده است. او گفت: «کاملاً گیج شده‌ام. فکر کنم همه‌ی مردان در مورد این اتفاقات گیج شده باشند... من در مورد این کشور نگرانم.» او اضافه کرد: «فضای ایالات متحده‌ی آمریکا نباید این‌گونه باشد.»

واینستین می‌گوید با «میریام هیلی» و «جسیکا مان» دو تن از اتهام زنندگان اصلی این پرونده روابط دوستانه‌ی «جدی» دارد. هر دوی این زنان پیش از اعلام حکم واینستین سخنرانی کردند. هیلی می‌گوید در سال ۲۰۰۶ در آپارتمانش مورد آزار جنسی واینستین قرار گرفته است: «[آن اتفاقات] مرا عمیقاً به ترس می‌اندازند، هم از نظر روانی هم احساسی. آنچه که او مرتکب شد نه تنها از شأن من به عنوان یک انسان و یک زن کاست، بلکه اعتماد به نفس مرا نیز ویران کرد.»

مان که شهادت داده  واینستین به او در طول یک رابطه‌ به او تجاوز جنسی کرده می‌گوید رفتار تهیه‌کننده‌ زندگی او را هم تحت تأثیرات منفی قرار داده است. او می‌گوید: «نمی‌دانم چگونه وحشت مورد تجاوز قرار گرفتن توسط یک فرد سلطه‌گر را توضیح دهم. تأثیر آن بر روی روان ژرف است. تجاوز تنها برای یک لحظه نیست... تا ابد ادامه دارد.»

واینستین بر روی یک ویلچر در دادگاه حاضر شد، جایی که دادستانان از قاضی «جیمز برک» خواستند او را دست کم به ۲۹ سال زندان محکوم کند. وکلای تهیه‌کننده نیز تأکید بر سن و سلامت جسمانی او خواستار پنج سال زندان شدند.

«دانا روتونو» وکیل واینستین نیز به هیلی و مان حمله کرد و گفت موفقیت واینستین با فیلم‌های برنده‌ی جایزه‌ی «شکسپیر عاشق» (Shakespeare in Love) و «بیمار انگلیسی» (The English Patient) او را هدف سوء استفاده قرار داده است: «او موجب مطرح شدن نام‌های بسیاری شد، و به این علت که شناخته‌شده بود، هر کسی می‌خواست بخشی از او را مال خود کند.» روتونو می‌گوید واینستین «بیش از ۸۰ جایزه‌ی اسکار» را موجب شده است.

مان در کنفرانس مطبوعاتی دادگاه گفت: «وکلای او حقیقت و حتی دروغ‌ها را تغییر می‌دهند اما من به اینجا آمد تا تمام حقیقت را بگویم و تنها به سؤالات با بله و خیر پاسخ بگویم. هنوز ناگفته‌های بسیاری در مورد رابطه‌ی ناسالم با او وجود دارد.»

واینستین در بخش دیگری از سخنرانی طولانی خود در روز چهارشنبه گفت: «من هیچ قدرت فوق‌العاده‌ای در هالیوود نداشتم. میرامکس در اوج شهرتش یک کمپانی کوچک بود... من نمی‌توانستم کسی را تحریم کنم.» واینستین برای خانواده‌اش نیز اظهار پشیمانی کرد و گفت از بیش از دو سال قبل وقتی اتهامات مطرح شدند سه فرزند بزرگش را ندیده است.

در برخی از اسناد عمومی شده دادگاه اخیراً فاش شد که «هاروی واینستین» در سال ۲۰۱۷ یک خبرنگار برای مصاحبه با او تماس می‌گیرد به «جنیفر انیستون» حمله می‌کند. واینستین در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۷ از طریق ارسال یک ایمیل در واکنش به اتهامی که انیستون علیه تهیه‌کننده مطرح کرد می‌نویسد: «جن انیستون باید کشته شود.»

این ایمیل تنها بخش کوچکی از هزاران صفحه سند منتشر شده در پرونده‌ی جرایم واینستین است که این هفته منتشر شدند. در بعضی از این اسناد فاش می‌شود که واینستین پس از مطرح شدن اتهامات جنسی از چندین تن از جمله‌ ایجنت‌های CAA و WME، مدیران استودیوهای ان‌بی‌سی‌یونیورسال و سیاستمداران و میلیاردرهایی مانند «مایکل بلومبرگ» و «جف بیزوس» عاجزانه طلب یاری می‌کند.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«ریز ویترسپون» در صفحه‌ی توئیتر خود نوشت: «امروز لحظه‌ای تاریخی رقم خورد. از زنان و مردانی که بدرفتاری‌ها و آزارهای «هاروی واینستین» را فاش کردند قدردانی می‌کنم. این اتفاق به من امیدی تازه در مورد نظام قضایی ایالات متحده، تشریفات قانونی آن، باور شدن حرف قربانیان و احرای عدالت می‌دهد.»

گروه «شکنندگان سکوت» که از قربانیان واینستین از جمله «رز مک‌گوان»، «رزانا آرکت»، و «اشلی جاد» تشکیل شده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «میراث «هاروی واینستین» این است که او یک فرد متهم به تجاوز شناخته خواهد شد. به زندان خواهد رفت – اما هیچ میزان حبسی زندگی‌ سیاه شده‌ی قربانیانو دوران بازیگری تباه شده بازیگران را جبران نمی‌کند.

آرکت از مک‌گوان و دیگر اتهام‌زنندگان و خبرنگاران و نیز نویسندگان نیویورکر و نیویورک تایمز قدردانی می‌کند. او در صفحه‌ی توئیتر خود می‌نویسد: «از تمامی کسانی که سکوت را شکستند به ویژه رز و تمامی قربانیان واینستین و زنان دلیری که شهادت دادند و «رونان فارو» به خاطر گزارش‌های فو‌ق‌العاده‌اش که از خراب‌کاری‌ها و جاسوسی‌ها پرده‌ برداشت و «دیوید رمنیک» سپاسگزاری می‌کنم.»

آرکت در مورد وکیل واینستین می‌نویسد: ««دانا روتونو» لطفاً خفه شو. تنها فرد وقیح و نفرت‌انگیز این ماجرا فقط تو هستی. او به سزای عملش رسید زیرا یک متجاوز جنسی است. او به زندان می‌رود زیرا به زنان بسیار دیگری تجاوز کرده و زندگی و شغل‌شان را به نابودی کشانده.»

«جیم کری» نیز پرتره‌ای از واینستین طراحی کرد و در کنارش نوشت: ۱۹۵۲-۲۰۲۰.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۵۲

از هاروی واینستین بدم میاد و احساس می کنم همه حرفهایی که درباره اش می زنن درسته. فقط میخوام بگم 25 سال می ارزید که چندتا فا...شه رو انگولک کنی؟

نمایش اسپویل
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۶:۳۰

همش میگن زن ها مورد ازار جنسی قرار گرفتن اخه لعنت بهتون چرا نباید برای امبر هرد و هزار تا زن دیه دادگاه برگزار نشه چرا اونا انقد راحت تبرعه میشن یه عده هم که میگن شما ها زن ستیزن نه بخدا ما طرفدار مساوات هستیم نه چیز دیگه

نمایش اسپویل
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۱۵

داستان کامل هاروی وینستین چیه ؟ کجا میتونم پیدا کنم داستان کاملشو تو 30نما

نمایش اسپویل
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ۰۳:۲۵

جیم کری جون تو دیگه چرا

نمایش اسپویل
۲۳ اسفند ۱۳۹۸ ۱۶:۱۲

نه دفاع چرا ؛ ولی مسخره کردن هم نمیخواد

نمایش اسپویل
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۴۳

آیا از نظر شما دفاع از متجاوز کار درست؟ اگه اینجور که واقعا باید فاتحه این کشور رو خوند متجاوز حالا چه زن باشه چه مرد از قاتل هم کثیف تر نمیدونم این 40 سال چه بلایی سر این کشور اومد...

نمایش اسپویل