news-background
news-background

باکس آفیس: فروش ۴۰ میلیون دلاری Onward؛ Parasite پرفروش‌ترین فیلم خارجی زبان تاریخ بریتانیا

فیلم انیمیشن «به‌پیش» (دانلود فیلم Onward با لینک مستقیم) دیزنی و پیکسار روز شنبه ۱۶.۵ میلیون دلار فروخت و با رشد ۳۷ درصدی نسبت به جمعه، در تعطیلات آخر هفته رکورد ۴۰.۴ میلیون دلاری را ثبت کرد. هرچند این رقم حداقل انتظارات دیزنی را برآورده کرد، اما نباید نگرانی‌های ناشی از شیوع کرونا را در این رکورد دخیل دانست. پیکسار انتظارات را از فیلم اریجینال جدیدش بسیار بالا برد اما «به‌پیش» از کیفیت لازم برخوردار نبود. دست کم آمار فروش داخلی این ادعا را ثابت می‌کنند اما فروش فیلم در خارج از مرزهای آمریکا حکایت دیگری است.

«به‌پیش» در ۴۷ بازار خارجی ۲۸ میلیون دلار فروخت در حالی که فیلم هنوز در ۳۸ درصد بازارهای خارجی اکران نشده است. این رکورد هم با برآوردهای ۴۰ تا ۵۵ میلیون دلاری بین‌المللی فاصله‌ی زیادی دارد. به این ترتیب «به‌پیش» در افتتاحیه‌ی جهانی ۶۸ میلیون دلار فروخته است. به نظر می‌رسد که بحران کرونا در چین و کره‌ی جنوبی به بازارهای جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی، سنگاپور، مالزی و تایلند هم سرایت کرده باشد و از این گذشته با توجه به شرایط حاکم در ایتالیا، بازار اروپای غربی هم تحت تأثیر قرار بگیرد.

با این حال، تمامی سالن‌های سینما در ایالات متحده و کانادا باز بودند و بسیاری از پخش‌کنندگان معتقدند که اگر فیلمی با مخاطبین گسترده مانند «مولان» (Mulan) به هدف نخورد، آنگاه صنعت فیلمسازی باید نگران بلیت‌فروشی در بازارهای داخلی باشد. در حال حاضر نشانه‌های زیادی در مورد عادی بودن شرایط در آمریکا و کانادا وجود دارد. فروش روز شنبه برای تمامی عناوین نسبت به روز جمعه افزایش پیدا کرد و ۱۰ فیلم پرفروش به صورت میانگین شاهد رشد ۶۱ درصدی بودند. فروش روز جمعه «به‌پیش» هم با ۱۲.۱ میلیون دلار فراتر از پیش‌بینی‌های ۱۱.۳ میلیون دلاری بود.

اکران «به‌پیش» در بعضی از بازارهای خاور میانه به علت ارجاهات همجنسگرایانه‌ی شخصیت‌‌ها ممنوع شده است. این فیلم در بازار بریتانیا ۴.۴ میلیون دلار، در فرانسه ۳.۳ میلیون دلار، در مکزیک ۳ میلیون دلار، و در روسیه ۲.۱ میلیون دلار فروخته است. اکران این فیلم در کره، ژاپن و ایتالیا به ماه آوریل موکول شده در حالی که وضعیت نمایش آن در چین نامشخص است.

روشن است که پیکسار در سال ۲۰۲۰ با عناوین جدید به دنبال شروع چندگانه‌های جدید است. قسمت اول «آموزش اژدها» (How to Train Your Dragon) در افتتاحیه ۴۳.۷ میلیون دلار فروخته بود و در سال‌های بعد به چندگانه‌ای میلیاردی تبدیل شد. عامل موفقیت فیلم‌های پیکسار این است که مخاطبین بزرگسال هم از دیدن‌شان لذت می‌برند و احتمال جذب شدن افراد بیشتری در هفته‌های آینده وجود خواهد داشت. حدود ۵۲ درصد از مخاطبین فیلم اروپایی تبار، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۲ درصد آسیایی تبار و ۸ درصد آفریقایی تبار بودند.

فروش کلی فیلم‌ها در آخر هفته‌ی گذشته نیز بنابر اعلام «کام‌اسکور» در دهمین هفته‌ی سال ۲۰۲۰ به ۱‍۰۳.۴ میلیون دلار رسید که ۴ درصد نسبت به هفته‌ی گذشته رشد داشت. با این حال، رکورد این هفته نسبت به هفته‌ی مشابه در سال ۲۰۱۹ وقتی که «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) روی پرده رفت تا ۵۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این رکورد در ضمن تا ۲۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ در چهارمین هفته‌ی اکران «پلنگ سیاه» (Black Panther) تا ۲۶ درصد کاهش، نسبت به سال ۲۰۱۷ در افتتاحیه‌ی «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» (Kong: Skull Island) تا ۳۸ درصد کاهش، و نسبت به سال ۲۰۱۶ وقتی «زوتوپیا» (Zootopia) اکران شد تا ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. به این علت که تمامی این عناوین برای مخاطبین گسترده ساخته شده بودند اما شاید این مسئله در مورد «به‌پیش» صدق نکند. فروش این هفته در قیاس با دهمین هفته‌ی سال ۲۰۱۵ وقتی «چپی» (Chappie) اکران شد تا ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. بنابراین اگر رکوردهای این هفته با کاهش مواجه شده باشد به خود فیلم «به‌پیش» برمی‌گردد نه ویروس کرونا.

علی‌رغم جنجال رسانه‌ای در مورد لغو رویدادهای سینمایی و ممنوعیت سفر خارجی کارکنان کمپانی‌های بزرگ، و صرف نظر از نایاب شدن نوار بهداشتی، جریان عادی زندگی در آمریکا مشهود است و چهارشنبه شب رستوران‌ها مملو از مشتری بودند. صف‌های طولانی نیز از آلباکرکی، نیومکزیکو گرفته تا فینیکس، آریزونا وجود داشتند و کمتر کسی از ماسک‌های پزشکی استفاده می‌کرد. پیکسار پیوسته انتظارات را از افتتاحیه‌ی فیلم‌هایش بالا می‌برد، اما گاهی آثارش بیش از حد هنری یا بیش‌ از حد کودکانه از آب در می‌آید.

هرچند «به‌پیش» از منتقدین امتیاز «راتن تومیتوز» ۸۶ درصد دریافت کرد و بنابر اعلام «پست‌ترک» از مخاطبین عمومی امتیاز ۴.۵ ستاره، اما عاملی باعث می‌شد که مردم از فیلم دوری کنند و آن شباهت فیلم به بازی‌های کارتی بود. در فیلم هیچ عامل نشاط‌بخشی وجود ندارد و به همین دلیل است که سالن‌داران به فیلم «روح» (Soul) دیزنی که در تابستان اکران می‌شود امید بسته‌اند. فروش بالا از فیلمی که داستانش در مورد دو برادر الف است که سعی می‌کنند پدر مرده‌شان را به مدت یک روز زنده کنند، انتظار زیادی است. چرا نباید شخصیت‌های فیلم به شکل انسان نشان داده شوند؟ در بعضی نقدها هم منتقدین با وجود ابراز علاقه نسبت به اثر، اعتراف می‌کردند که «به‌پیش» استانداردهای پیکسار را رعایت نمی‌کند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز سینماروها فکر می‌کنند که داستان فیلم کمی نخ‌نماست. «رلیش‌میکس» می‌نویسد برخی دیگر می‌گویند برند دیزنی، داستان و شخصیت‌ها اخیراً آن‌ها را به دلایل مختلف ناامید کرده است. دیگر نشانه‌ی بی‌علاقگی تماشاگران به انیمیشن «به‌پیش» نمره‌ی A- آن از مخاطبین «سینمااسکور» است. عناوین پیکسار معمولاً نمرات A یا A+ دریافت می‌کند و آخرین باری که چنین نمره‌ای برای فیلم‌های استودیو ثبت شده به فیلم «ماشین‌ها ۲» (Cars 2) برمی‌گردد. با این حال، بر اساس این نمره، به نظر می‌رسد که فیلم به فروش داخلی ۱۲۵ میلیون دلاری برسد. سالن‌های آیمکس و پی‌ال‌اف هم این هفته ۱۹ درصد فروش داخلی «به‌پیش» را به خود اختصاص دادند.، در حالی که سهم سالن‌های ۳ بعدی تنها ۷.۵ درصد بود. این فیلم در ایالت‌های غربی و جنوب غربی با فروش بهتری همراه شد.

دیزنی گزارش می‌دهد که تا شب گذشته، ۵۸ درصد مخاطبین «به‌پیش» خانوادگی، ۴۲ درصد عمومی، ۵۲ درصد زن و ۴۸ درصد مرد بوده‌اند. پنجاه و یک درصد از سینماروها نیز زیر ۲۵ ساله و ۳۵ درصد زیر ۱۲ ساله بوده‌اند. در مجموع، استودیوهای رقیب دیزنی معتقدند که از دستاورد «به‌پیش» شگفت‌زده نشده‌اند. فیلم هم می‌توانست فراتر از پیش‌بینی‌های ۵۰ میلیون دلاری برود و هم به خاطر داستانی که بازگو می‌کند انتظارات را برآورده نسازد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بازدیدهای ویدیویی و دنبال‌کنندگان «به‌پیش» با صداپیشگی «کریس پرت» و «تام هالند» به ۳۶۶ میلیون در یوتیوب، توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام می‌رسد که بالاتر از میانگین انیمیشن‌های خانوادگی است. پرت و هالند برای بازاریابی فیلم سخت تلاش کردند و تصاویر فیلم را با ۸۰ میلیون دنبال‌‌کننده‌شان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذشتند.

فیلم «راه بازگشت» (دانلود فیلم The Way Back با لینک مستقیم) برادران وارنر با بازی «بن افلک» که قرار بود پاییز گذشته اکران شود به آخر هفته‌ی گذشته موکول شد. این فیلم با ۸.۵ میلیون دلار حداقل انتظارات استودیو را برآورده ساخت و در رتبه‌ی سوم ایستاد. «راه بازگشت» روز شنبه ۳.۵ میلیون دلار فروش کرد و نسبت به روز جمعه ۳۴ درصد رشد را نشان داد. وارنر امیدوار است که مخاطبین بزرگسال بیشتری در روزهای آینده فیلم را ببینند. این فیلم بنابر اعلام «کام‌اسکور» دارای ۴۳ درصد مخاطب بالاتر از ۵۰ ساله و ۶۴ درصد بالاتر از ۳۵ ساله است. استودیوهای رقیب پیش‌بینی می‌کنند که فیلم در پایان به فروش نهایی ۲۳ میلیون دلاری برسد و با بودجه‌اش برابری کند.

افلک برای بازاریابی فیلم در مصاحبه‌هایش از شکست‌ها و موفقیت‌هایش گفت و از تمامی مسائل زندگی شخصی‌اش از جمله مشکلات خانوادگی و اعتیاد به الکل. فروش فیلم‌های درام در بازار امروز کار بسیار دشواری است به ویژه وقتی که فیلمی در فصل اهدای جوایز روی پرده نرود. با راه‌اندازی شبکه‌ی HBO Max به نظر می‌رسد که سرنوشت فیلم‌های درام بزرگسالانه‌ی وارنر تغییر پیدا خواهد کرد. وارنرها تابستان امسال در صورتی که کروناویروس مهار شود، انیمیشن «اسکوب!» (Scoob!) و «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) را عرضه می‌کنند.

داستان «راه بازگشت» در مورد مردی الکلی جذابیت چندانی برای سینماروها ندارد و حتی امتیاز ۸۸ درصد فیلم از «راتن تومیتوز» بی‌اثر می‌شود. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های ضد و نقیضی به فیلم داشته اند. برخی فیلم را با «مربی کارتر» (Coach Carter) و دیگر عناوین سینمایی ورزشی قیاس می‌کنند که مانند شمشیر دو لبه‌اند. سینماروها به فیلم نمره‌ی B+ «سینمااسکور» و ۳.۵ ستاره «پست‌ترک» دادند و ۵۳ درصد از آن‌ها دیدن فیلم را توصیه کردند. مردان بالاتر از ۲۵ ساله ۴۱ درصد مخاطبین را تشکیل می‌دهند، و به دنبال آنان زنان بالاتر از ۲۵ سال ۳۹ درصد، مردان زیر ۲۵ سال ۱۱ درصد و زنان زیر ۲۵ سال ۹ درصد قرار دارند. حدود ۶۵ درصد سینماروها اروپایی تبار، ۱۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۰ درصد آفریقایی تبار، و ۱۴ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. «راه بازگشت» به ویژه در ایالت‌های شرقی و غربی با فروش بهتری همراه شد.

این هفته فیلم «اما» (دانلود فیلم Emma با لینک مستقیم) سالن‌های خود را به ۱۵۶۵ در ۲۱۶ بازار رساند و در سومین هفته‌ی اکران با فروش ۵ میلیون دلاری در جایگاه ششم قرار گرفت. این فیلم از مخاطبین نمره‌ی B «سینمااسکور» و «پست‌ترک» ۳ ستاره دریافت کرده و ۴۴ درصد از خریداران بلیت دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. فروش فیلم از رکورد ۲.۱ میلیون دلاری «ماری ملکه‌ی اسکاتلند» (Mary Queen of Scots) که در بیش از ۱۰۰۰ سالن اکران شده بود بهتر است.

«مرد نامرئی» (The Invisible Man) استودیوی یونیورسال و بلوم‌هاوس در دومین هفته‌ی اکران ۱۵.۱ میلیون دلار فروخت و در حالی که در ۳۶۱۰ سالن اکران شده بود در دهمین روز اکرانش با فروش داخلی ۵۱.۵ میلیون دلاری در رتبه‌ی دوم ایستاد. این فیلم از ۶۵ بازار بین‌المللی نیز ۱۷.۳ میلیون دلار کسب کرد. تریلر جدید «الیزابت ماس» تاکنون در بازارهای جهانی ۹۸.۳ میلیون دلار فروخته است و افتتاحیه‌هایی ۱.۴ میلیون دلاری در روسیه، ۷۰۰ هزار دلاری در مالزی، ۵۰۰ هزار دلاری در هلند و ۲۰۰ هزار دلاری در چین به ثبت رسانده است. «سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog) پارامونت نیز در چهارمین هفته‌ی اکران ۸ میلیون دلار فروخت و با رکورد ۱۴۰.۸ میلیون دلاری در بازارهای داخلی در رده‌ی چهارم جای گرفت. این فیلم فروش جهانی خود را به ۲۹۴.۸ میلیون دلار رسانده و تاکنون در بریتانیا ۲۴ میلیون دلار، در فرانسه ۱۴.۷ میلیون دلار و در مکزیک ۱۷.۴ میلیون دلار فروخته است.

«انگل» برنده‌ی اسکار هم این هفته با عبور از رکورد «مصائب مسیح» (The Passion Of The Christ) رکورد پرفروش‌ترین فیلم خارجی زبان تاریخ بریتانیا را شکست. این فیلم با افتتاحیه‌ی ۱.۸ میلیون دلاری در ۱۳۶ سالن رکوردشکنی کرده بود. این فیلم پس از این آغاز قدرتمندانه سالن‌هایش را به ۴۰۰ رساند و از رکورد ۱۴.۶ میلیون دلاری «مصائب مسیح» به کارگردانی «مل گیبسون» در سال ۲۰۰۴ گذر کرد. «انگل» تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار از سراسر دنیا کسب کرده که ۵۲ میلیون دلار آن به بازار آمریکا و ۷۳ میلیون دلار آن به کره‌ی جنوبی اختصاص دارد. نسخه‌ی سیاه و سفید این فیلم نیز در برخی مناطق روی پرده رفته است.

این هفته فیلم «اولین گاو» (First Cow) ساخته‌ی «کلی رایکارد» هم اکران شد و ۹۶ هزار دلار فروخت. این فیلم رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی رایکارد را شکست و در هر سالن به صورت میانگین ۲۴ هزار دلار فروش کرد. «اولین گاو» در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۲ درصد دریافت کرده و سال گذشته‌ میلادی در جشنواره‌ی تلیوراید روی پرده رفته است.

هفته‌ی آینده فیلم «هنوز باور دارم» (I Still Believe) ساخته‌ی اندرو و جان اروین توسط استودیوی لاینزگیت اکران می‌شود. دیگر فیلم دینی این دو فیلمساز که «تنها می‌توانم تصور کنم» (I Can Only Imagine) نام داشت در سال ۲۰۱۸ پرفروش شد و در بازارهای داخلی ۸۳ میلیون دلار کسب کرد. یونیورسال هم هفته‌ی آینده سرانجام فیلم جنجالی «شکار» (The Hunt) را رروی پرده می‌برد و سونی «بلادشات» (Bloodshot) با بازی «وین دیزل» را عرضه می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید