news-background
news-background

عرضه کتاب خاطرات «وودی آلن» به دنبال استعفای کارکنان انتشارات لغو شد؛ واکنش «استیون کینگ»: این اقدام مرا پریشان می‌سازد

«دیلن فارو» و «رونان فارو» انتشارات «آشت» را برای پذیرش نشر کتاب خاطرات آلن در آوریل سال ۲۰۲۰ محکوم کردند.

عرضه‌ی کتاب خاطرات «وودی آلن» تحت عنوان «شایسته‌ی هیچ» (Apropos of Nothing) توسط انتشارات «آشت» لغو شد. این کمپانی قرار بود کتاب را اوایل ماه آوریل به بازار عرضه کند اما اعلامیه‌ی انتشارات هفته‌ی گذشته با جنجال و اعتراضات گسترده همراه شد. آلن متهم به آزار جنسی دخترخوانده‌اش «دیلن فارو» است و به همین علت کارکنان انتشارات که از عرضه‌ی کتاب این فیلمساز بی‌اطلاع بودند استعفا داده‌اند. اما آشت شب گذشته با انتشار بیانیه‌ی دیگری اعلام کرد که تمام حقوق کتاب را به مؤلف آن بازمی‌گرداند.

در بیانیه‌ی آشت آمده است: «تصمیم لغو انتشار کتاب آقای آلن دشوار بود. ما در این انتشارات روابط خود با مؤلفان را بسیار جدی می‌انگاریم و به راحتی انتشار کتب را لغو نمی‌کنیم. ما کتاب‌های چالش‌برانگیز زیادی را منتشر کرده‌ایم و به انتشار آن‌ها ادامه می‌دهیم. ما به عنوان ناشر هر روز اطمینان حاصل می‌کنیم که صداهای مختلف و نقطه‌نظرات متناقض شنیده شود. علاوه بر این، به عنوان یک کمپانی ما متعهدیم به ارائه‌ی محیط کاری پرشور و دوستانه برای تمامی کارکنان. در طول چند روز گذشته، مدیریت انتشارات جلسات بسیاری با کارکنان صورت داد و پس از شنیدن نظر آنان، ما به این نتیجه رسیدیم که انتشار کتاب برای کمپانی امکان‌پذیر نیست.»

انتشار کتاب خاطرات آلن به دنبال یک هفته اعتراض علیه آشت لغو شد. بسیاری از کارکنان کمپانی در اعتراض به تصمیم آشب برای عرضه‌ی کتاب آلن از کار در دفتر نیویورک انتشارات کناره‌گیری کردند. «دیلن فارو» نیز در شبکه‌های اجتماعی تصمیم آشت را محکوم کرد و کتاب را «عمیقاً آزاردهنده» خواند. «رونان فارو» هم با انتشار بیانیه‌ای از انتشارات انتقاد و تهدید کرد که در آینده با این کمپانی همکاری نمی‌کند. کتاب «بگیر و بکش» (Catch and Kill) «رونان فارو» به پشت صحنه‌ی تحقیقات او در مورد آزارهای جنسی «هاروی واینستین» می‌پردازد و از طریق «آشت» منتشر شده است. «شایسته‌ی هیچ» آلن اکنون باید به دنبال ناشر دیگری باشد و یا توسط خود فیلمساز منتشر شود.

تازه‌ترین اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«استیون کینگ» نویسنده‌ی آمریکایی در واکنش به لغو انتشار کتاب آلن در صفحه‌ی توئیتر خود اقدام آشت را «بسیار پریشان‌کننده» خواند. او که در ماه ژانویه با ارسال توئیت‌های جنجالی در مورد بی‌اهمیت بودن نژاد و جنسیت در هنر خودش را به دردسر انداخته بود، بار دیگر در این شبکه‌ی اجتماعی جنجال آفرید. این بار او از لغو انتشار کتاب خاطرات «وودی آلن» انتقاد کرد. کینگ می‌گوید تصمیم آشت موجب شده او بسیار پریشان شود: «تصمیم آشت برای لغو انتشار کتاب وودی آلن مرا بسیار پریشان می‌سازد. مسئله این فیلمساز نیست؛ من به آقای آلن هیچ اهمیتی نمی‌دهم. اینکه دفعه‌ی بعد صدای چه کسی را خفه می‌کنند برای من اهمیت دارد. بار اول که انجام شد، دفعات بعد آسان‌تر می‌شود.»

کینگ در توئیت‌های دیگری توضیح می‌دهد: «اجازه دهید اضافه کنم که تصمیم [ابتدایی] آشت برای انتشار کتاب وودی آلن پس از نشر کتاب «رونان فارو» اقدامی از روی بی‌ملاحظگی بود. اگر فکر می‌کنید که آلن فدوفایل است کتابش را نخرید. فیلم‌هایش را نبینید. برای شنیدن موسیقی جاز او به کارلایل نروید. با احتراز از او... واکنش نشان دهید. در آمریکا روش ما چنین است.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۲۰:۱۵

دیگه اخبار آزار جنسی و اتهام جنسی هالیوود خسته‌م کرده!! کاش میشد مردم سرشون تو زندگی خودشون باشه و به زندگی شخصی این افراد کاری نداشته باشن. آقای عزیز فیلمو ببین کتابو بخوون خود اثرو بچسب! دیگه چیکار داری کسی که خلقش کرده چجور آدمیه؟ واقعا مردم آمریکا دیگه زیادی غرق رسانه هالیوود شدن واقعی رو با زندگی توی فیلما اشتباه گرفتن

نمایش اسپویل