news-background
news-background

زیان ۲۰۰ میلیون دلاری سینماهای چین به دنبال شیوع ویروس کرونا؛ زیان ۵۰ میلیون دلاری Call of the Wild هریسون فورد

فروش سالن‌های سینمای چین در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۱ میلیون دلار بوده و نسبت به سال گذشته ۱۸۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

 

ورایتی در گزارش جدیدی ادعا می‌کند که سالن‌های سینمای چین بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع ویروس کرونا زیان مالی دیده‌اند. سالن‌های سینمای این کشور در ماه ژانویه و پیش از آغاز سال نوی چینی بسته شدند. ورایتی گزارش می‌دهد که فروش ماه‌های ژانویه و فوریه چین به ۳۱.۳ میلیون دلار رسیده در حالی که سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی فیلم‌ها ۲۱۷ میلیون دلار و سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۴۱ میلیون دلار در بازار این کشور فروخته بودند.

«چن بی» معاون دبیر کل فرمانداری پکن در مصاحبه با ورایتی می‌گوید: «با توجه به شرایط کنونی، صنعت فیلمسازی هنوز آمادگی آغاز به کار مجدد را ندارد و ما با درخواست‌های سینماگران برای ادامه‌ی فعالیت موافقت نکرده‌ایم.»

چین دومین بازار پرفروش فیلم در دنیاست و این یعنی تعطیلی آن نگرانی بزرگی برای استودیوهای هالیوودی به دنبال خواهد داشت. تاکنون افتتاحیه‌ی «وقتی برای مردن نیست» (No Time to Die) از چندگانه‌ی «جیمز باند» لغو شده‌ و فیلم‌های بلاک‌باستری مانند «سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog) مجال اکران پیدا نکرده‌اند. فیلم‌هایی نظیر «سونیک» حساب ویژه‌ای بر روی بازار چین باز می‌کنند اما در حال حاضر امکان نمایش آن‌ها در این کشور به علت شیوع کرونا وجود نخواهد داشت.

تعطیلی سینماهای چین اواخر ماه مارس می‌تواند مشکلاتی هم برای بازسازی لایو-اکشن «مولان» (Mulan) استودیوی دیزنی ایجاد کند. دیزنی در نظر داشت این فیلم را همزمان در آمریکا و چین روی پرده ببرد اما مقطع فعلی شرایط برای نمایش فیلم در آن سرزمین فراهم نیست. «مولان» با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری به تولید رسیده و امکان شکست سنگین آن وجود دارد.

اخبار سینمای جهان راز ۳۰نما دنبال کنید.

ورایتی می‌نویسد مرکز کنترل بیماری‌های پکن و دفتر فیلم پکن با انتشار بیانیه‌ی مشترکی به سالن‌دارانی که خواهان بازگشایی سینماها هستند اعلام کرده است: «سالن‌داران برای بازگشایی سالن‌های سینما باید از مقامات مجوز لازم را اخذ کرده و اقدامات سختگیرانه‌ای مانند فروش بلیت در صف‌های جداگانه، ثبت نام از خریداران با نام‌های حقیقی‌ آن‌ها و دریافت اطلاعات شخصی انجام دهند و سالن‌ها پس از هر نمایش ضدعفونی شود.»

فیلم «آوای وحش» (دانلود فیلم The Call of the Wild با لینک مستقیم) دیزنی و قرن بیستم با بازی «هریسون فورد» که براساس داستان پرفروش «جک لندن» ساخته شده، در آمریکا ۴۵ میلیون دلار فروش کرده و در بازارهای جهانی ۷۹ میلیون دلار. این رکورد در صورتی که فیلم با بودجه‌ی متوسطی به تولید رسیده بود نتیجه‌ی بدی به شمار نمی‌آمد. اما بودجه‌ی این فیلم به سبب استفاده‌ از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری تا ۱۲۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. منابع نزدیک به پروژه به ورایتی می‌گویند که فیلم برای گریز از زیان مالی باید ۲۵۰ تا ۲۷۵ میلیون دلار فروش کند. با این حال با توجه به اینکه فروشی در این سطح از فیلم بعید است، پیش‌بینی می‌شود که فیلم نزدیک به ۵۰ میلیون دلار از دست بدهد.

دیزنی با فیلم «ققنوس تاریکی» (Dark Phoenix) از چندگانه‌ی «اکس-من» نیز که با بودجه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری ساخت شده بود و در بازارهای جهانی تنها ۲۵۰ میلیون دلار فروخت نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار متحمل زیان مالی شد. هر دوی این عناوین میراث استودیوی فاکس بودند اما پس از ادغام در دیزنی توسط این استودیو به اکران رسیدند و بازاریابی شدند.

«آوای وحش» از مخاطبین نمره‌ی A- «سینمااسکور» دریافت کرد و در افتتاحیه ۲۴.۸ میلیون دلار فروخت. این فیلم به علت شیوع ویروس کرونا در بازارهای چین، ایتالیا، و کره روی پرده نرفت. نویسندگی فیلم به «مایکل گرین» سپرده شده بود که «لوگان» و «بلید رانر ۲۰۴۹» را در کارنامه داشت و «کریس سندرز» روی صندلی کارگردانی نشست.

قسمت دوم «یک جای آرام» (دانلود فیلم A Quiet Place Part II با لینک مستقیم) به کارگردانی «جان کرازینسکی» طبق آخرین برآوردها در افتتاحیه نزدیک به ۶۰ میلیون دلار خواهد فروخت. این فیلم ۲۰ مارس (۱ فروردین ماه ۱۳۹۹) در آمریکا اکران می‌شود و به نظر می‌رسد که رکورد ۵۰.۲ میلیون دلاری قسمت اول را پشت سر بگذارد.

قسمت اول «یک جای آرام» با بودجه‌ی ۱۷ میلیون دلاری تولید شد و بازخوردهای مثبت آن در جشنواره‌ی فیلم تگزاس موجب شد فیلم فراتر از پیش‌بینی‌های افتتاحیه‌ی ۲۰ میلیون دلاری عمل کند. این فیلم در نهایت با رکورد ۱۸۸ میلیون دلاری تا ۳.۷ برابر افتتاحیه داخلی فروش کرد. قسمت دوم در حال حاضر مخاطبین زن زیر ۲۵ ساله را هدف قرار داده و با فیلم‌های «ما» (Us)، «هالووین» (Halloween) و «آن بخش ۲» (It Chapter 2) که به ترتیب، ۷۱.۱، ۷۶.۲ و ۹۱ میلیون دلار فروختند قابل مقایسه است. قسمت اول «یک جای آرام» از مخاطبین امتیاز ۸۱ درصد «پست‌ترک» دریافت کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید