news-background
news-background

باکس آفیس: Sonic برنده رقابت فشرده با Call of the Wild

در آخر هفته‌ای که رتبه‌ی اول جدول چند بار میان «آوای وحش» (دانلود فیلم Call of the Wild با لینک مستقیم) دیزنی و استودیوهای قرن بیستم و «سونیک خارپشت» (دانلود فیلم Sonic the Hedgehog با لینک مستقیم) پارامونت رد و بدل شد، شخصیت خارپشت آبی رنگ محبوب پیروز شد. پارامونت گزارش می‌دهد که این فیلم در سه روز اخیر ۲۶.۳ میلیون دلار فروخته و نسبت به افتتاحیه ۵۵ درصد کاهش بلیت فروشی داشته است. «سونیک» روز شنبه ۱۲.۱ میلیون دلار فروخت و نسبت به روز جمعه ۸۹ درصد رشد را نشان داد. به این ترتیب، اقتباس سینمایی پارامونت از بازی ویدیویی سگا به فروش ۱۰ روزه‌ی ۱۰۶.۶ میلیون دلاری داخلی و ۲۰۳.۱ میلیون دلاری جهانی می‌رسد. در دومین هفته‌ی اکران «سونیک» مخاطبین به فیلم امتیاز بالای ۴ ستاره دادند.

فروش روز شنبه «سونیک» بالاتر از اقتباس سینمایی از رمان «جک لندن» با بازی «هریسون فورد» شد که روز شنبه ۱۰ میلیون دلار و در پایان اکران سه روزه ۲۴.۸ میلیون دلار فروخت. دیزنی گزارش می‌دهد که این فیلم در ۴۰ بازار جهانی از جمله فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، استرالیا، برزیل و مکزیک ۴۰ میلیون دلار فروش کرده و این در حالی است که پروژه بدون احتساب مخارج بازاریابی با بودجه‌ی ۱۳۵ میلیون دلاری ساخته شده.

«آوای وحش» در بهترین حالت می‌تواند به فروش جهانی ۱۵۰ میلیون دلاری برسد و متحمل زیان مالی ۱۰۰ میلیون دلاری شود. «سونیک خارپشت» اساساً فیلمی خانوادگی‌تر است نسبت به «آوای وحش» که با رده‌ی سنی PG-13 اکران شد، و بنابر گزارش «پست‌ترک» مخاطبینی را جذب کرده که تا ۸۱ درصد بالاتر از ۲۵ ساله بوده‌اند. پرفروش‌ترین بازارهای فیلم «هریسون فورد» بهشت افراد بازنشسته یعنی فینیکس و اورلاندو و شهرهای کوچک‌تری مانند دنور و سالت لیک ستی بودند. این فیلم بهترین امتیاز را از مخاطبین بالاتر از ۵۵ ساله دریافت کرده است. کودکان به فیلم امتیاز ۵۳ درصد و والدین به آن امتیاز ۷۸ درصد داده‌اند و ۶۶ درصدشان دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. در مجموع، دیزنی گزارش داده است که کودکان و والدین ۳۲ درصد خریداران بلیت بوده‌اند.

تولید فیلم‌های خانوادگی در مورد سگ‌ها معمولاً بیش از ۲۰ میلیون دلار هزینه ندارد، بنابراین چرا یک استودیو برای یک برند ۱۱۷ ساله باید این میزان بودجه را در نظر بگیرد؟ مخاطبین فیلم چه کسانی هستند؟ منبع الهام فیلم که در سال ۱۸۹۰ منتشر شده اثری با لحن تلخ است که چندان خوشایند مخاطبین خانوادگی نیست، هرچند که فیلمنامه از این تلخی کاسته باشد. این فیلم پیش از ادغام فاکس و دیزنی در حال توسعه بوده و در زمان مدیریت «استیسی اسنایدر» احیا شده است. فاکس در زمان توسعه‌ی فیلم قصد داشت فیلمی لایو-اکشن/انیمیشن مانند «کتاب جنگل» ساخته‌ی «جان فاورو» تولید کند.

در سال ۲۰۱۷، فاکس فاکس «تکنوپراپس» با مدیریت «گلن دری» متخصص جلوه‌های بصری که در واقع بر روی پروژه‌ی «کتاب جنگل» کار کرده بود را خریداری کرد تا با قیمت پایین این پروژه را بسازد. وقتی «هریسون فورد» به پروژه اضافه شد، فاکس دلیلی برای تولید نشدن پروژه پیدا نکرد. این در حالی بود که «مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان» دیزنی با بودجه‌ي ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده و در افتتاحیه رکورد پایین‌تر از حد انتظار ۳۶.۹ میلیون دلاری را ثبت کرده بود. دیزنی به سختی موفق شد با فروش جهانی ۴۹۱.۷ میلیون دلاری که ۴۹ میلیون دلار آن به بازار چین اختصاص داشت از تحمل زیان مالی بگریزد. اکنون سؤال کلیدی این است که اقتباس سینمایی از کتاب «جک لندن» چنین عملکردی در بازارهای خارجی خواهد داشت؟

دیزنی برای بازاریابی این فیلم در آمریکا موفق عمل کرد و فروش آن را در افتتاحیه فراتر از پیش‌بینی‌های ۱۷ تا ۲۰ میلیون دلاری برد. استودیو تریلرهای فیلم را به همراه تریلرهای «بیوه‌ی سیاه» (Black Widow) و «مولان» (Mulan) پیش از اکران «جنگ ستارگان:‌ ظهور اسکای‌واکر» روی پرده می‌برد. هرچند بعضی سالن‌داران با نمایش تریلر این فیلم پیش از «جنگ ستارگان» مخالفت کردند. با این حال، این اقدامی هوشمندانه از طرف دیزنی بود که قصد داشت مخاطبین تمامی گروه‌های سنی به ویژه از دسته از افراد که با یوتیوب میانه‌ای ندارند را جذب کند. تریلر این فیلم پیش از اکران انیمیشن «یخ‌زده ۲»، «یک روز زیبا در محله»، «جومانجی: مرحله‌ی بعد»، «جاسوس‌های تغییرشکل یافته»، «زنان کوچک»، «۱۹۱۷» و «سونیک خارپشت» به نمایش گذاشته شد.

دیزنی پشت صحنه‌ی این فیلم به کارگردانی «کریس سندرز» را هم در تاریخ ۲۷ ژانویه وقتی فروش بلیت آغاز شد منتشر کرد. تبلیغات دیجیتال فیلم نیز شامل فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب، آی‌ام‌دی‌بی، گودریدز، و پاندورا می‌شدند. تیزرهای تلویزیونی فیلم هم در شبکه‌های ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی، دیسکاوری، دیزنی، ای‌اس‌پی‌ان، هولو، نشنال جئو پخش شد. بعضی از تیزرهای فیلم نیز در حین پخش بعضی از برنامه‌های تلویزیونی خاص مانند «پاپی بول» (Puppy Bowl) شبکه‌ی انیمال پلنت و «گلد راش» و «خواننده‌ی نقاب‌دار» روی ایر رفت. در فضای آنلاین، هشتگ #AnswerTheCall در توئیتر پروموت شد و ویدیویی اختصاصی از «هریسون فورد» به اشتراک گذاشته شد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که دنیای مجازی فیلم «آوای وحش» شامل ۸۲.۴ میلیون بازدید و دنبال‌کننده می‌شود که با میانگین ۳۳۶ میلیونی ژانر فیلم‌های خانوادگی لایو-اکشن اختلاف بسیاری دارد.

ویدیوهای پربیننده‌ی ژانر خانوادگی لایو-اکشن با نرخ ۱۶:۱ به اشتراک گذاشته می‌شوند و به لطف بازاریابی دیزنی و قرن بیستم، کلیپ‌های این فیلم با این نرخ برابری کرد. «آوای وحش» به صورت روزانه ۴۰۰ هوادار فیسبوک کسب می‌کرد در حالی که میانگین ژانر ۹۰۰ است. در نهایت، میانگین بازدیدهای یوتیوب فیلم به ۲۷ هزار رسید که با میانگین ۹۲ هزار عددی ژانر فاصله داشت. هرچه مخاطبین «آوای وحش» بزرگ‌سال‌تر باشند امتیازاتشان بالاتر می‌رود. گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ ساله به فیلم امتیاز «پست‌ترک» ۸۴ درصد داده‌اند، در حالی که مخاطبین بالاتر از ۵۵ ساله برای فیلم امتیاز میانگین ۹۲ درصد به ثبت رسانده‌اند. اما افراد ۱۸ تا ۴۴ ساله از دیدن فیلم راضی نیستند و به آن امتیازاتی بین ۶۹ تا ۷۷ درصد می‌دهند. افراد بالاتر از ۵۵ ساله با ۲۷ درصد بر سایرین برتری داشتند. حدود ۴۱ درصد مخاطبین فیلم زنان بالاتر از ۲۵ ساله، ۴۰ درصد مردان بالاتر از ۲۵ ساله، و به دنبال آن ۱۰ درصد زنان زیر ۲۵ ساله و ۹ درصد مردان زیر ۲۵ ساله بوده‌اند. «آوای وحش» در ایالت‌های جنوبی و جنوب غربی عملکرد بهتری داشت و ۶۷ درصد افراد اروپایی تبار، ۱۳ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آسیایی تبار و ۷ درصد آفریقایی تبار  را به سمت خود کشاند.

این هفته‌ رتبه‌ی سوم به «پرندگان شکاری» (Birds of Prey) استودیوی برادران وارنر تعلق گرفت که در سومین هفته‌ی اکرانش ۷ میلیون دلار فروخت و فروش داخلی خود را به ۷۲ میلیون دلار رساند. فیلم اسلشر «برامس: پسر ۲» (دانلود فیلم Brahms: The Boy II با لینک مستقیم) استودیوی اس‌تی‌اکس و لیک‌شور در افتتاحیه ۵.۹ میلیون دلار فروخت و در رده‌ی چهارم ایستاد. فیلم «پسران بد برای همیشه» (Bad Boys For Life) سونی هم در پنجمین هفته‌ی اکران با فروش ۲.۶ میلیون دلاری در روز شنبه و رشد ۷۳ درصدی نسبت به روز جمعه، به فروش سه روزه‌ی ۵.۸ میلیون دلاری دست یافت و فروش داخلی خود را به ۱۹۱ میلیون دلاری رساند.

دنباله‌ی «پسر» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی C- دریافت کرده در حالی که قسمت اول آن در سال ۲۰۱۶ نمره‌ی بالاتر B- دریافت کرده بود. استودیوی اس‌تی‌اکس ادعا می‌کند که این فیلم را با بودجه‌ی ۳ میلیون دلاری تولید کرده است. فیلم‌های ترسناک کم‌خرج برای پارو کردن پول ساخته می‌شوند، بنابراین وقتی این اتفاق روی ندهد ثابت می‌شود که فیلم از کیفیت لازم برخوردار نیست. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز بسیار پایین ۹ درصد و از سینماروها امتیاز ۱.۵ ستاره «پست‌ترک» دریافت کرده است. با امتیازاتی مانند این، دلیلی برای بازاریابی فیلم وجود ندارد. کسانی که بلیت‌های این فیلم را خریداری کردند، حدود ۳۵ درصد زنان زیر ۲۵ ساله، ۲۴ درصد مردان زیر ۲۵ ساله، ۲۱ درصد مردان بالاتر از ۲۵ ساله، و ۲۰ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله بودند. افراد زیر ۲۵ ساله در مجموع ۵۹ درصد مخاطبین را تشکیل دادند. حدود ۴۴ درصد سینماروها اروپایی تبار، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۷ درصد آفریقایی تبار، و ۱۵ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

آمار بازدیدها و دنبال‌کنندگان «پسر ۲» با بازی «کیت هولمز» در شبکه‌های اجتماعی به ۴۷ میلیون می‌رسید که با میانگین ۹۴ میلیونی ژانر وحشت اختلاف زیادی داشت. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم نیز با نرخ ۹:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین‌ ژانر ۲۷:۱ است. «رلیش‌میکس» می‌نویسد «برامس» در شبکه‌های اجتماعی حرفی برای گفتن ندارد و یکی از آن فیلم‌هایی است که از ذهن مخاطب پاک شده است. بازخوردها در مورد فیلم در فضای آنلاین دوگانه و متمایل به منفی بوده و مخاطبین در این باره که فیلم یک دنباله است یا پیش‌درآمد تردید داشته‌اند.

فیلم «شوخی‌کنندگان غیرعملی: فیلم» (دانلود فیلم Impractical Jokers: The Movie با لینک مستقیم) تروتی‌وی با فروش ۲.۵ میلیون دلاری رتبه‌ی یازدهم را در اختیار گرفت. این فیلم که شباهت‌هایی به «کله‌خر» (Jackass) دارد از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۷ درصد دریافت کرده در ۳۵۷ سالن اکران شده است. فروش ۱ میلیون دلاری فیلم در روز جمعه بسیاری را شگفت‌زده کرد. «کریس هنچی» این فیلم را کارگردانی کرده است.

فیلم «قرص‌های دوست پسرم» (دانلود فیلم Las Pildoras de mi Novio با لینک مستقیم) استودیوی پنتلیون این هفته در ۳۵۰ سالن اکران شد و ۱.۴ میلیون دلار یا ۴ هزار دلار در هر سالن فروخت. عملکرد این فیلم با دیگر عناوین کمدی مشابه مانند «استاد جایگزین» (No Manches Frida) که در ۳۶۲ سالن اکران شد و در سه روز اول اکران ۳.۶ میلیون دلار فروخت قابل مقایسه است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی «دیه‌گو کپلان» در مورد صاحب فروشگاهی است که به همراه دوست دختر جدیدش به یک جزیره می‌رود اما فراموش می‌کند داروهایی که برای اختلالات شخصیتی‌ مصرف می‌کند را با خود ببرد. این فیلم از مخاطبین نمره‌ی A- «سینمااسکور» دریافت کرده است.

فیلم «انگل» (Parasite) برنده‌ی اسکار علی‌رغم کاهش ۱۹۶ سالن، در بیستمین هفته‌ی اکران به فروش ۳.۲۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد و تا پایان روز دوشنبه تنها ۱ میلیون دلار تا فروش داخلی ۵۰ میلیون دلاری فاصله خواهد داشت. این فیلم در حال حاضر چهارمین فیلم بین‌المللی/خارجی زبان در آمریکا پس از «ببر خیزان اژدهای پنهان» سونی با ۱۲۸.۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰، «زندگی زیباست» میرامکس با ۵۷.۲ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ و «قهرمان» میرامکس با ۵۳.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ است.

فیلم ملودرام «اما.» (دانلود فیلم Emma. با لینک مستقیم) استودیوی فکوس که از رمان «جین آستین» اقتباس شده این هفته به صورت محدود در پنج سالن اکران شد و ۲۳۰ هزار دلار یا ۱۱.۶۲۶ هزار دلار در سالن فروش کرد. این فیلم با بازی «آنیا تیلور-جوی»، «جانی فلین» و «تانیا رینولدز» در ۴ بازار خارجی اکران شده و تاکنون ۸.۴ میلیون دلار کسب کرده است. بازار بریتانیا با ۶ میلیون دلار پرفروش‌تر از سایر مناطق بوده است. این فیلم هفته‌ی آینده شمار سالن‌هایش را به ۱۰۰ می‌رساند و در بازارهای کره، هلند، یونان، لاتویا، لیتوانی، و لهستان افتتاح می‌شود. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۷ درصد دریافت کرده است.

فیلم «سیبرگ» (دانلود فیلم Seberg با لینک مستقیم) استودیوی آمازون هم این هفته در ۳ سالن اکران شد و ۶۰ هزار دلار فروش کرد. «کریستن استوارت» در این فیلم نقش «ژان سیبرگ» بازیگر آمریکایی را بازی می‌کند که نیمی از عمر خود را در فرانسه گذراند و در شکل‌گیری موج نوی سینمای فرانسه نقشی کلیدی داشت. مرگ او در سن ۴۰ سالگی در پاریس را خودکشی احتمالی دانسته‌اند.

فیلم‌ها این هفته ۱۰۴.۲ میلیون دلار فروختند و بنابر گزارش «کام‌اسکور» تا ۱۹ درصد کاهش را نسبت به هفته‌ی مشابه سال گذشته نشان می‌دهند. باکس آفیس سال ۲۰۲۰ از ۱ ژانویه تا ۲۳ فوریه با این حال با رکورد ۱.۴۴۹ میلیارد دلاری تا ۶ درصد از بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته پیش است.

هفته‌ی آینده فیلم ترسناک دیگری تحت عنوان «مرد نامرئی» (The Invisible Man) با بازی «الیزابت ماس» در ۳۵۰۰ سالن اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید