news-background
news-background

باکس آفیس: Sonic the Hedgehog پرفروش‌ترین فیلم اقتباس شده از بازی‌های ویدیویی شد

استودیوی پارامونت پس از اکران ناموفق چند فیلم از جمله «مرد دو پیکره» (Gemini Man)، «ترمیناتور: سرنوشت شوم» (Terminator: Dark Fate) و «بخش ریتم» (Rhythm Section)، با «سونیک خارپشت» (دانلود فیلم Sonic the Hedgehog با لینک مستقیم) دوباره به مسیر درست هدایت شد. برای این فیلم در طول هفته‌ی گذشته فروش چهار روزه‌ی ۵۵ میلیون دلاری و سپس تا شنبه شب فروش ۶۴ میلیون دلاری پیش‌بینی می‌شد اما فیلم بنابر اعلام پارامونت در افتتاحیه‌ی داخلی ۶۸ میلیون دلار فروخته است. برخی استودیوها معتقدند که این رکورد از ۷۰ میلیون دلار هم عبور کرده است.

«سونیک خارپشت» روز شنبه ۲۰.۶ میلیون دلار و روز جمعه ۲۱ میلیون دلار فروش کرد و رکورد سه روزه‌ی ۵۷ میلیون دلاری را ثبت کرد. به این ترتیب اقتباس پارامونت از بازی ویدیویی «سونیک» رکورد ۵۴.۳ میلیون دلاری «پوکمون: کارآگاه پیکاچو» (Pokemon: Detective Pikachu) را پشت سر گذاشت و پرفروش‌ترین فیلم اقتباس شده از بازی‌های ویدیویی در تاریخ سینما لقب گرفت. با احتساب فروش چهار روزه، «سونیک» باز هم از رکورد ۵۸ میلیون دلاری «کارآگاه پیکاچو» در ماه می گذشته عبور می‌کند.

فروش جهانی «سونیک خارپشت» در حال حاضر به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده که رکورد فوق‌العاده‌ای است، اما رکورد جدیدی برای فیلم‌های اقتباس شده از بازی‌های ویدیویی نیست. «پیکاچو» در اولین هفته‌ی اکران در سراسر دنیا ۱۵۷.۳ میلیون دلار فروخته بود و «وارکرافت» استودیوی یونیورسال و لجندری به رکورد ۱۱۹.۱ میلیون دلاری دست یافت. «سونیک خارپشت» اما با این رقم دومین فیلم فیلم پرفروش «جیم کری» پس از «بروس قادر مطلق» (Bruce Almighty) با ۶۷.۹ میلیون دلار شناخته می‌شود. حدود ۵۱ درصد مخاطبین فیلم عمومی و ۴۹ درصد خانوادگی بوده‌اند. «کریس آرونسن» مدیر پخش داخلی پارامونت می‌گوید: «این فیلم تنها برای کودکان نیست. «سونیک» حاصل یک تلاش گروهی قابل‌ملاحظه بود، از تهیه‌کنندگان «تورو ناکاهارا»، «جیم جیاناپولوس» و «نیل موریتز» که این کشتی را به پیش بردند و پارامونت را به مسیر درست هدایت کردند، تا «مارک واینستاک» و «ماری دیلی» و تیم بازاریابی جهانی.» حدود ۴۴ درصد سینماروها معتقدند که فیلم فراتر از انتظارات‌شان بوده است.

استودیوی پارامونت که امسال چند شکست را در گیشه تجربه کرده، در ادامه‌ی سال جاری میلادی به لطف قسمت دوم «یک جای آرام» (A Quiet Place 2) که ۲۰ مارس اکران می‌شود، «فیلم باب اسفنجی: اسنفجی در حال فرار» (The SpongeBob Movie: Sponge on the Run) که ۲۲ می روی پرده می‌رود، و «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun Maverick) که اواخر ژوئن عرضه می‌شود، به موفقیت‌های بیشتری هم دست پیدا خواهد کرد.

اقتباس از بازی‌های ویدیویی برای سینما همواره اقدامی جاه‌طلبانه بوده و در سال‌های اخیر معمولاً به شکست انجامیده است. «برادران سوپر ماریو» که در سال ۱۹۹۳ توسط دیزنی اکران شد با بودجه‌ی ۴۸ میلیون دلاری به تولید رسید اما فقط ۲۱ میلیون دلار در آمریکا فروخت، تنها یک نمونه از این پروژه‌هاست. فیلم ۱۶۰ میلیون دلاری «وارکرافت» نیز در آمریکا ۴۷.۳ میلیون دلار و در سراسر دنیا ۴۳۹ میلیون دلار فروش کرد.

«سونیک خارپشت» که در سال ۱۹۹۱ متولد شد، یک بازی ویدیویی بود که ۵ میلیارد دلار در صنعت بازی فروخته و سریال‌های انیمیشن مختلفی بر اساس آن ساخته شده بود و بازی رایگان آن برای گوشی‌های موبایل نزدیک به ۱ میلیارد مرتبه نصب شده بود. بنابراین سؤال این است که چرا یک استودیو باید فیلمی براساس این بازی تولید کند؟

اقتباس‌های سینمایی از بازی‌های ویدیویی باید از یک سو عطش هواداران بازی را فرونشاند، و از سوی دیگر برای سایر سینماروها به قدر کافی سرگرم‌کننده باشد، و این دقیقاً همان کاری است که پارامونت در انجامش موفق بود. «سینمااسکور» گزارش می‌دهد که روز جمعه مخاطبین به فیلم نمره‌ی A داده‌اند، در حالی که «پست‌ترک» امتیاز ۴.۵ ستاره‌ را از طرف والدین ثبت کرده است. کودکان زیر ۱۲ سال نیز به فیلم امتیاز ۴.۵ ستاره داده‌اند و مخاطبین عمومی امتیاز ۴ ستاره. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها تا یکشنبه شب، حدود ۵۶ درصد مخاطبین مرد و ۷۰ درصد زیر ۲۵ سال سن داشته‌اند. سونیک در ایالت‌های غربی و جنوبی عملکرد بهتری داشت و بازارهای لس‌آنجس، نیویورک، اورلاندو، هیوستن، سیاتل، فینیکس، دی‌سی، سان فرانسیسکو، میامی و دالاس پرفروش‌تر از سایر نقاط بودند.

از اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ استودیوهای هالیوود به دنبال تولید نسخه‌ی سینمایی «سونیک» بودند و ابتدا در ام‌جی‌ام و سپس در دریم‌ورکس و سونی تلاش‌هایی صورت گرفت. در سال ۲۰۱۶ «جف فاولر» که با یک انیمیشن کوتاه نامزد اسکار شده بود برای کارگردانی یک فیلم بلند با همکاری «تیم میلر» به عنوان تهیه‌کننده انتخاب شد. یک سال بعد، پارامونت امتیاز پخش فیلم را خریداری کرد. در روزهای پایانی آخر هفته «رلیش‌میکس» هیجاناتی را در میان طرفداران سونیک تشخیص داده است و می‌نویسد آن‌ها برای دیدن شخصیت روی پرده‌های سینما برای اولین بار لحظه‌شماری می‌کنند.

هواداران در شبکه‌های اجتماعی در مجموع از پارامونت قدردانی می‌کنند که ظاهر اولیه‌ی شخصیت سونیک را اصلاح کرد تا با بازی‌ ویدیویی مطابقت بیشتری داشته باشد. بحث‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد که آن‌ها از شنیده شدن صدای‌شان احساس خوبی دارند. شمار دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ویدیویی «سونیک خارپشت» به ۵۷۷.۵ میلیون می‌رسد که تقریباً سه برابر فیلم‌های اقتباس شده از بازی‌های ویدیویی است. این رقم شامل ۱۸.۲ میلیون هوادار فیسبوک، ۱۱ میلیون بازدید ویدیویی فیسبوک، ۳۲.۹ میلیون هوادار توئیتر، ۵۰۸.۹ میلیون بازدید یوتیوب و ۶.۵ میلیون دنبال‌کننده‌ در اینستاگرام است. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۳۰:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین این ژانر ۱۳:۱ است. میانگین بازدیدهای روزانه‌ی فیلم در یوتیوب نیز به ۱۱۶ هزار می‌رسد که با استاندارد ۱۶ هزار بازدید ژانر فاصله‌ی بسیاری داشت. «رلیش‌میکس» می‌نویسد «سونیک» فیلم پرفروشی شد که دیگر استودیوها سعی می‌کنند بسازند و فعالیت فیلم در شبکه‌های اجتماعی در واقع مدیون اشتباهی است که سازندگان در طراحی شخصیت مرتکب شدند و این اشتباه در نهایت به سود فیلم تمام شد.

موسیقی فیلم و حضور «جیم کری» با ۱۸.۱ میلیون دنبال‌کننده از جمله اقدامات مؤثر سازندگان برای بازاریابی «سونیک خارپشت» بود. بهترین تبلیغ برای فیلم در واقع واکنش کارگردان به اعتراضات هواداران بود. او به آن‌ها وعده داد که دندان‌های شخصیت «سونیک» را جراحی می‌کند و آن را به بازی‌های ویدیویی شبیه می‌کند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که هواداران به دنبال این واکنش سعی کردند تریلر قدیمی فیلم را که از شبکه‌های اجتماعی حذف شده بود جستجو کنند و ببینند.

سپس وقتی تریلر جدید و اصلاح‌شده‌ی «سونیک» در ماه نوامبر گذشته عرضه شد، هواداران به وجد آمدند. آن‌ها آماده بودند تا در مورد در مورد آن بحث و تبادل نظر کنند. اما اکنون، این گفتگوها به شدت افزایش پیدا کرده و طرفداران شخصیت از دیدن شخصیت محبوب خود روی پرده‌های سینما هیجان‌زده‌اند. آرونسن می‌گوید: «به نظر من اعتنا به واکنش هواداران اقدامی هوشمندانه از طرف سگا، پارامونت و سایر سازندگان بود.»

«سونیک خارپشت» این هفته در ۴۳ بازار بین‌المللی هم اکران شد و ۴۳ میلیون دلار فروخت. بازار مکزیک با ۶.۷ میلیون دلار و به دنبال آن بریتانیا با ۶.۲ میلیون دلار، فرانسه با ۴.۳ میلیون دلار و آلمان با ۳.۳ میلیون دلار پرفروش‌ترین بازارهای خارجی فیلم بودند. این فیلم از چهارشنبه‌ی آینده در روسیه و از ۲۰ مارس در ژاپن اکران می‌شود. تاریخ اکران فیلم در چین هنوز مشخص نشده است.

این هفته فیلم «پرندگان شکاری» (Birds of Prey) به فروش چهار روزه‌ی ۱۹.۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد و در رده‌ی دوم ایستاد. فروش این فیلم نسبت به هفته‌ی اول تا ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده و براساس آخرین نظرسنجی‌ها، مخاطبین به فیلم امتیاز ۳.۵ ستاره می‌دهند.

رتبه‌ی سوم این هفته به «جزیره‌ی خیال» (Fantasy Island) سونی و بلوم‌هاوس رسید که در افتتاحیه ۱۴ میلیون دلار فروش کرد. «عکس» (The Photograph) استودیوی یونیورسال نیز در چهار روز اول اکرانش ۱۳.۳ میلیون دلار فروخته و در رتبه‌ی چهارم ایستاده است. مخاطبین به فیلم «جزیره‌ی خیال» نمره‌ی B+ و به فیلم «عکس» نمره‌ی C داده‌اند. حدود ۳۷ درصد مخاطبین نیز دیدن «عکس» را توصیه می‌کنند.

«جزیره‌‌ی خیال» در واقع عملکردی فراتر از پیش‌بینی‌های ۱۲ میلیون دلاری داشته است. بعضی از سالن‌داران باور دارند که سونی می‌توانست این فیلم را مانند «روز مرگ مبارک» (Happy Death Day) به صورت گسترده اکران کند. در حال حاضر، فیلم «جزیره‌ی خیال» از رکورد ۱۱ میلیون دلاری «روز مرگ مبارک ۲» در تعطیلات چهار روزه‌ی ولنتاین سال گذشته که پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها بود، فروش بهتری داشته است. حدود ۵۷ درصد مخاطبین فیلم افراد زیر ۲۵ ساله، ۳۲ درصد زنان زیر ۲۵ ساله و به دنبال آن ۲۴ درصد مردان زیر ۲۵ ساله قرار دارند. چهل و دو درصد سینماروها نیز سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۸ درصد آسیایی تبار و ۱۶ درصد آفریقایی تبار بودند. «جزیره‌ی خیال» در ایالت‌های شرقی و جنوبی آمریکا عملکرد بهتری داشت.

به اعتقاد بسیاری مشکل «جزیره‌ی خیال» این بود که تریلرهایش به اندازه‌ی کافی ترسناک نبودند و به همین علت است که فروش فیلم به ۲۰ میلیون دلار نزدیک نشد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که هواداران پیش از دیدن فیلم می‌توانند داستان را به راحتی پیش‌بینی کنند. گفتگوها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مخاطبین این فیلم که براساس یک سریال تلویزیونی ساخته شده است را افراد جوان‌تر تشکیل می‌دهند و قطعاً از هواداران «لوسی هیل» و «مگی کیو.» بوده‌اند. آن‌ها از بلوم‌هاوس انتظاری جز یک فیلم پاپ‌کورنی ندارند. «لوسی هیل» که این روزها در سریال «کتی کین» به عنوان اسپین‌آف «ریوردیل» شبکه‌ی CW ظاهر می‌شود ۳۸.۴ میلیون هوادار در شبکه‌های اجتماعی داشت که بیش از یک سوم شمار بازدیدها و دنبال‌کنندگان مرتبط با فیلم در یوتیوب، فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام است.

یونیورسال که سابقه‌ی تولید چندگانه‌ی رمانتیک «پنجاه طیف گری» را برای ولنتاین دارد، در بازارهای آتلانتا، نیویورک، دی‌سی شاهد عملکرد فراتر از انتظار فیلم «عکس» بود. حدود ۴۸ درصد مخاطبین فیلم را افراد آفریقایی تبار تشکیل دادند و به دنبال آنان، ۲۷ درصد اروپایی تبار، ۱۷ درصد اسپانیایی تبار، و ۸ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. حدود ۵۶ درصد سینماروها برای این فیلم ۱۵ میلیون دلاری نیز زنان و ۶۲ درصد افراد زیر ۳۵ ساله بودند. «جیم اور» مدیر پخش یونیورسال می‌گوید: ««استلا مگی» کارگردان «عکس» فیلم رمانتیک‌ تأثیرگذار و زیبایی با بازیگران فوق‌العاده‌ای به رهبری «عیسی ری» و «لاکیث استنفیلد»‌ خلق کرد. با این بازخوردهای مثبت ما انتظار داریم که فیلم فروش داخلی قدرتمندانه‌ای داشته باشد.»

فیلم «پسران بد برای همیشه» (Bad Boys for Life) استودیوی سونی نیز با فروش آخر هفته‌ی ۱۲.۸ میلیون دلاری در پنجمین هفته‌ی اکران در جایگاه پنجم قرار گرفت و فروش داخلی خود را به ۱۸۲.۸ میلیون دلار رساند. پیش‌بینی می‌شود این فیلم با بازی «ویل اسمیت» و «مارتین لارنس» در نهایت ۲۱۰ میلیون دلار فروش کند.

این هفته فیلم «انگل» (Parasite) استودیوی نئون در پی کسب اسکار بهترین فیلم، تعداد سالن‌هایش را از ۱۰۶۰ به ۲۰۰۱ رساند و به فروش ۴ روزه‌ی ۶.۶ میلیون دلاری و فروش کلی ۴۴.۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد. فروش این فیلم نسبت به هفته‌ی گذشته تا ۲۴۳ درصد افزایش یافته است. این فیلم به کارگردانی «بونگ جون هو» در بازارهای نیویورک، لس‌آنجلس، شیکاگو، فیلادلفیا، دالاس، سان فرانسیسکو، بوستون و دی‌سی رکوردهای فوق‌العاده‌ای به ثبت رسانده است. همزمان شدن پیروزی‌های فیلم در اسکار با روز ولنتاین، فرصت بی‌نظیری برای رسیدن به رکورد ۵۰ میلیون دلاری فراهم آورده است. در آن صورت، «انگل» همچنان پس از «ببر خیزان اژدهای پنهان» سونی کلاسیکس با ۱۲۸.۱ میلیون دلار، «زندگی زیباست» میرامکس با ۵۷.۲ میلیون دلار و «قهرمان» با ۵۳.۷ میلیون دلار، چهارمین فیلم خارجی زبان تاریخ سینمای آمریکا خواهد ماند. این فیلم از بازارهای بین‌المللی نیز ۱۲.۷ میلیون دلار کسب کرد تا فروش جهانی خود را به ۲۰۴ میلیون دلار رسانده باشد.

فیلم «سراشیبی» (Downhill) استودیوی سرچ‌لایت با بازی «جولیا لوئی درایفس» و «ویل فرل» هم این هفته افتتاح شد و ۵.۲ میلیون دلار در چهار روز اول اکران فروخت. مخاطبین به فیلم نمره‌ی D «سینمااسکور» و امتیاز ۱ ستاره‌ی «پست‌ترک» می‌دهند و ۲۶ درصد دیدن آن را توصیه می‌کنند. منتقدین نیز با دادن امتیاز ۴۴ درصد «راتن تومیتوز» از این بازسازی استقبال نکردند. هرچند این فروش فراتر از انتظار سرچ‌لایت بود، اما این فیلم با وجود ستارگانش دست کم باید دو برابر می‌فروخت. حتی فیلم «هولمز و واتسون» فرل که تمشک طلایی بدترین فیلم سال را دریافت کرده، نمره‌ی D+ از «سینمااسکور» گرفته است. گزارش «پست‌ترک» نشان می‌دهد که ۴۶ درصد مخاطبین مردان بالاتر از ۲۵ ساله بوده‌اند و ۳۶ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله. بهترین بازارهای «سراشیبی» ایالت‌های آمریکا غربی بودند.

فیلم «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز» این هفته از ۶۶ بازار بین‌المللی ۱۳ میلیون دلار کسب کرد و فروش جهانی خود را به ۳۲۲ میلیون دلار رساند. «زنان کوچک» ساخته‌ی «گرتا گرویگ» هم با اندوختن ۷ میلیون دلار دیگر به فروش جهانی ۲۰۰ میلیون دلاری نزدیک شده است.

در مجموع فروش کلی بلیت در تعطیلات چهار روزه‌ی آخر هفته‌ی گذشته با ۱۸۵.۶ میلیون دلار رسید که تا ۲۱ درصد رشد را نسبت به ولنتاین سال گذشته نشان می‌داد. با این حال این رکورد با فروش ۳۴۶.۵ میلیون دلاری سال ۲۰۱۸ وقتی «پلنگ سیاه» مارول و دیزنی اکران شده بود اختلاف بسیاری دارد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید