news-background
news-background

باکس آفیس: صدرنشینی «جومانجی» با فروش ۶۰ میلیون دلاری؛ دست خالی «ریچارد جوول» و «کریسمس سیاه»

فیلم «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: The Next Level) استودیوی سونی که روز شنبه با ۲۳.۳ میلیون دلار شروع فوق‌العاده‌ای داشت، در پایان تعطیلات آخر هفته رکورد ۶۰.۱ میلیون دلاری را ثبت کرد و فراتر از انتظارات ظاهر شد تا پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی داخلی استودیوی سونی در ماه دسامبر، پرفروش‌ترین آخر هفته‌ی یک عنوان کمدی در ماه دسامبر و نیز پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی لایو-اکشن کارنامه‌ی «کوین هارت» و «جک بلک»، و پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی کارنامه‌ی کارگردان فیلم «جیک کسدن» رقم بخورد. به این ترتیب بار دیگر ثابت شد که مردم حتی پیش از ایام کریسمس هم به سینما می‌روند حتی اگر «جنگ ستارگان» هنوز روی پرده نرفته باشد و حاضرند برای فیلم پرستاره‌ای مانند «جومانجی» در تعطیلات آخر سال هم وقت بگذارند.

اکنون سؤال این است که این دنباله تا چند هفته می‌تواند پرفروش باقی بماند و آیا مانند قسمت قبلی توان صدرنشین شدن در چندین هفته‌ی متوالی را دارد یا نه. قسمت اول در پایان به فروش داخلی ۴.۴.۵ میلیون دلاری دست یافت و حتی در زمانی که «جنگ ستارگان: آخرین جدای» اکران شده بود با کاهش فروش مواجه نشد و در اولین هفته‌ی سال ۲۰۱۸ به صدر جدول بازگشت. آن فیلم تا ۱۴ هفته به صورت گسترده در بیش از ۱۰۰۰ سالن روی پرده ماند، در حالی که «آخرین جدای» ۸ هفته به صورت گسترده اکران شد، هرچند که در آمریکای شمالی ۶۲۰ میلیون دلار فروخت. «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» پس از عرضه در بازار نمایش خانگی به سود ۳۰۵ میلیون دلاری رسید. سالن‌های آیمکس نیز پیش از سلطه‌ی «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» ۳.۷ میلیون دلار به اندوخته‌های «مرحله‌ی بعد» افزودند

در آخر هفته‌ای که پیش‌بینی فروش سخت‌تر از همیشه می‌شود، شمار هواداران و مشاهدات ویدیویی «جومانجی: مرحله‌ی بعد» بنابر گزارش «رلیش‌میکس» به رقم استثنائی ۷۸۸.۴ میلیون رسید. در حالی که میانگین ژانر آثار خانوادگی لایو-اکشن ۱۵۴ میلیون است. دنبال‌کنندگان دنباله به تنهایی از رکورد «به جنگل خوش آمدید» بسیار فراتر رفت و به رقم ۵۶۸ میلیون تا افتتاحیه رسید. این آمار شامل ۱۳.۴ هوادار فیسبوک، ۲۱.۹ میلیون مشاهدات ویدیویی فیسبوک، ۷۸.۷ میلیون هوادار در توئیتر و ۲۶۴.۳ میلیون مشاهده‌ در یوتیوب و ۲۹۳.۱ میلیون هوادار در اینستاگرام می‌شود. «دووین جانسون» و «کوین هارت» بیش از ۳۷۷ میلیون هوادار در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشتند و سونی از این فرصت کم‌نظیر برای بازاریابی «مرحله‌ی بعد» استفاده کرد. سونی در نهایت موفق شد بسیاری از عوامل قسمت قبلی را برای این دنباله بازگرداند. آن‌ها برای بازاریابی فیلم به معنای واقعی کلمه به همه جا سفر کردند و در برنامه‌های تلویزیونی بسیاری حضور یافتند.

ویدیوهای پربیننده‌ی «مرحله‌ی بعد» نیز در شبکه‌های اجتماعی با نر بالای ۲۲:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد در حالی که میانگین ژانر ۱۳:۱ است. پیش از اکران فیلم میانگین مشاهدات روزانه‌ی فیلم به ۸۴.۱ هزار بازدید می‌رسید در حالی که میانگین ژانر خانوادگی ۱۵.۹ هزار است. دنباله‌ی «جومانجی» به تهیه‌کنندگی جانسون، «دنی گارسیا»، و «جیک کسدن» برای بازاریابی فیلم قراردادهایی به ارزش ۶۱ میلیون دلار بست که شامل همکاری با رستوران‌های «زکسبی» و شرکت «اوبر» می‌شد. سونی در کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی از جمله کمپین ضد-زورگویی هم مشارکت کرد و فیلم را از این طریق بازاریابی کرد. عوامل و بازیگران فیلم در شبکه‌های تلویزیونی «کمدی سنترال»، «دیسکاوری»، «نیکلودیون»، «یونیویژن»، و «ای‌اس‌پی‌ان» هم حاضر شدند و به اجرای برنامه‌های مرتبط با دنباله پرداختند. سونی با همکاری یوتیوب تجربه‌ی واقعیت مجازی در لوکیشن‌های «جومانجی» را فراهم کرد و مخاطبین می‌توانستند سلفی‌های خود از محیط پیرامون را به اشتراک بگذارند. در اپلیکیشن «اسنپ‌چت» لنز ویژه‌ی «جومانجی» رونمایی شد که کاربران را درون محیط قرار می‌داد و آن‌ها باید چالش‌هایی را پشت سر می‌گذاشتند. «تیک‌تاک‌» هم چالش «جومانجی» را در پلتفورم خود ایجاد کرد و کاربران را ترغیب می‌کرد به درون دنیای بازی منتقل شوند. سونی در صفحه‌ی اصلی وب‌سایت فروشگاه آمازون از هفته‌ها پیش از اکران، تبلیغات «جومانجی: مرحله‌ی بعد» را به نمایش درآورد با همکاری «فندنگو» به خریداران بلیت تخفیف می‌داد. سونی اکران‌هایی آزمایشی را هم برای «لس آنجلس لیکرز» و «بستون برانکوز» برگزار کرد و از فرصت تعطیلات سال نوی میلادی استفاده کرد و پوسترهای فیلم را در فرودگاه‌ها و مال‌ها به نمایش درآورد.

روز جمعه «پست‌ترک» گزارش داد که ۶۵ درصد از مخاطبین «جومانجی: مرحله‌ی بعد» عمومی، و ۳۵ درصد خانوادگی بوده‌اند. پسران زیر ۱۲ سال با ۵۵ درصد و دختران زیر ۱۲ سال با ۴۵ درصد به فیلم امتیاز ۴ ستاره داده‌اند. مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۸ درصد پیشتازند و به دنبال آن‌ها زنان زیر ۲۵ سال با ۲۵ درصد، زنان بالاتر از ۲۵ سال و مردان زیر ۲۵ سال هر کدام با ۲۴ درصد قرار دارند. نزدیک به نیمی از مخاطبین کمتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند و ۷۲ درصد آنان زیر ۳۵ ساله بودند. حدود ۴۹ درصد از سینماروها را افراد سفیدپوست، ۲۱ درصد آسیایی تبار، ۱۵ درصد سیاهپوست، و ۱۵ درصد اسپانیایی تبار تشکیل دادند. «مرحله‌ی بعد» به ویژه در ایالت‌های جنوب غربی با فروش بهتری همراه بود. با توجه به فروش بیش از ۱ میلیارد دلاری قسمت اول فیلم، سونی از این مسئله اطمینان حاصل کرد که قسمت دوم هم بر خلاف ریبوت‌ها ناموفق تابستان امسال از جمله «فرشتگان چارلی» و عملکرد متوسط «زامبی‌لند: دبل تپ» در گیشه پرفروش شود.

«جومانجی: مرحله‌ی بعد» از بازارهای بین‌المللی ۱۵۲.۵ میلیون دلار کسب کرد تا فروش جهانی آن به ۲۱۳ میلیون دلار در افتتاحیه برسد. این فیلم در ۴۴ بازار خارجی در صدر قرار گرفت و نسبت به قسمت قبلی ۳۳ درصد رشد را نشان داد. بازار بریتانیا با فروش پنج روزه ۱۲.۶ میلیون دلاری، روسیه با فروش ۸.۹ میلیون دلاری، و آلمان با فروش ۴.۶ میلیون دلاری، برترین بازارهای «مرحله‌ی بعد» در اولین هفته‌ی اکران بودند. پیش‌بینی می‌شود دنباله‌ی «جومانجی» در بازار چین ۳۸ میلیون دلار فروش کند.

این هفته فیلم‌های «ریچارد جوول» (Richard Jewell) برادران وارنر و «کریسمس سیاه» (Black Christmas) یونیورسال هم اکران شدند و به ترتیب با ۵ و ۴.۴ میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم جدول را اشغال کردند. از این عناوین انتظار نمی‌رفت که پرفروش شوند اما سرویس‌های برآورد فروش پیش‌بینی می‌کردند که هر دو فیلم بیش از ۱۰ میلیون دلار در اولین هفته‌ی اکران درآمدزایی کنند. فیلم «کریسمس سیاه» عنوانی با رده‌ی سنی بالاتر از ۱۳ سال است که در مورد اکران دیرهنگام آن بحث‌هایی مطرح شده. مخاطبین با امتیاز «سینمااسکور» D+ نشان دادند که از فیلم رضایت ندارند. روز شنبه این فیلم با ۱۳ درصد کاهش فروش مواجه شد و تنها ۱.۵۸ میلیون دلار فروخت. «ریچارد جوول» از سوی دیگر روز شنبه با افت ۲۵ درصدی فروش ۱.۵۶ میلیون دلاری را ثبت کرد.

وارنرها «ریچارد جوول» را مانند «قاطر» (The Mule) دیگر فیلم «کلینت ایستوود» در ماه دسامبر روی پرده برد. آن فیلم در افتتاحیه ۱۷.۵ میلیون دلار و در پایان اکران ۱۰۳.۸ میلیون دلار فروخت. اما علت فروش بالاتر اثر قبلی ایستوود این بود که نقش اصلی فیلم را خود او بازی می‌کرد. جنجال و حواشی پیرامون فیلم و اعتراض روزنامه‌ی «آتلانتا ژورنال» نیز به خاطر نحوه‌ی نمایش شخصیت خبرنگار «کتی اسکراگز» هم دیگر عامل فاصله گرفتن مخاطبین از فیلم بود. اما عوامل روشن دیگری هم وجود داشتند. این فیلم پیچیده و بزرگسالانه در ایام پیش از کریسمس روی پرده رفته و داستان فیلم در مورد نگهبانی که در سال ۱۹۹۶ به بمب‌گذاری متهم شد برای تعطیلات سال نو مناسب به نظر نمی‌رسد. برخلاف «سالی» (Sully)، «ریچارد جوول» فیلمی در مورد قهرمانی گمنام نیست و ستاره‌ای مانند «تام هنکس» در آن نقش بازی نمی‌کند. ایستوود برای نقش اصلی فیلم به سراغ «پل والتر هاوزر» بازیگر فیلم «من، تانیا» رفت.

ایستوود کارگردانی است که پروژه‌هایش را به سرعت فیلمبرداری می‌کند، بنابراین «ریچارد جوول» را برای اکران در سه ماه‌ی چهارم سال جاری میلادی آماده کرد. نامزد نشدن فیلم در «گلدن گلوب» و «اتحادیه‌ی بازیگران» و حضور دیرهنگام آن در فصل اهدای جوایز، از دیگر علل ناکامی «ریچارد جوول» ذکر می‌شود. افتتاحیه‌ی این فیلم پایین‌تر از رکورد «شکست‌ناپذیر» (Invictus) دیگر فیلم ایستوود در مورد «نلسون ماندلا» بود که با همکاری «مورگان فریمن» و «مت دیمون» ساخته شد و در افتتاحیه ۸.۶ میلیون دلار و در پایان اکران ۳۷.۴ میلیون دلار فروخت. با توجه به امتیاز ۷۵ درصد «راتن تومیتوز» فیلم «ریچارد جوول»، استودیو باید برای کسب موفقیت آن را در جشنواره‌های پاییز اکران می‌کرد، از حواشی فاصله می‌گرفت و سپس به بازاریابی می‌پرداخت. یعنی دقیقاً کاری که نت‌فلیکس برای «ایرلندی» (The Irishman) کرد.

«ریچارد جوول» با بودجه‌ی ۴۵ میلیون دلاری تولید شده و داستانی آمریکایی روایت می‌کند، بنابراین نباید از فیلم انتظار فروشی جهانی داشت. حدود ۵۴ درصد مخاطبین فیلم مرد، ۵۶ درصد زیر ۳۵ سال و ۵۵ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند. شصت و نه درصد سینماروها نیز سفیدپوست، ۱۴ درصد سیاهپوست، ۷ درصد اسپانیایی تبار، و ۴ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. «ریچارد جوول» به ویژه در ایالت‌های غرب میانه و جنوبی با فروش بهتری مواجه شد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی مؤدبانه از فیلم ابراز انزجار می‌کنند. بعضی همچنان قصه‌گویی ایستوود را شاهکار توصیف می‌کنند اما بسیاری از گفتگوها به نقش رسانه در آمریکا و قدرت آن محدود شده است.

فیلم «کریسمس سیاه» پس از انتشار تریلری که به گزارش «رلیش‌میکس» نرخ به اشتراک‌گذاری آن به ۲۸:۱ می‌رسید روی پرده رفت اما به سرعت محو شد و به موفقیت قابل توجهی دست پیدا نکرد. این درحالی بود که بعضی از منتقدین شناخته‌شده‌ی ورایتی و نیویورک تایمز از فیلم ستایش کرده و برخی دیگر از به چالش کشیده‌شدن مردسالاری در فیلم لذت برده بودند. اما در مجموع این ریبوت از فیلمی که در سال ۱۹۷۴ ساخته شده بود از سینماروها نمره‌ی پایین «سینمااسکور» D+ و امتیاز ۱.۵ ستاره‌ از «پست‌ترک» دریافت کرد و تنها ۳۸ درصد مخاطبین دیدن «کریسمس سیاه» را توصیه کردند. بعضی از منتقدین می‌گویند یک ساعت اول فیلم به کندی سپری می‌شود. «رلیش‌میکس» نیز تأکید می‌کند که تریلر اطلاعات بیش از حدی از داستان فاش می‌کند و گره‌ها را برای بیننده برملا می‌سازد.

یونیورسال سابقه‌ی اکران فیلم ترسناک را در ماه دسامبر با «کرامپوس» (Krampus) دارد. آن فیلم در سه روز اول اکران ۱۶.۲ میلیون دلار و در پایان ۴۲.۷ میلیون دلار فروخت اما در اولین هفته‌ی ماه دسامبر که فرصتی برای موفقیت یافت می‌شود اکران شده بود. یونیورسال قصد داشت کمی از اکران «یخ‌زده ۲» بگذرد اما به نظر می‌رسد که انیمیشن دیزنی همچنان در سومین هفته اکران زنان جوان را به سمت خود می‌کشد. این انیمیشن این هفته ۱۹.۱ میلیون دلار فروخت و در رتبه‌ی دوم جای گرفت. حدود ۳۲ درصد از مخاطبین «کریسمس سیاه» مردان بالاتر از ۲۵ ساله، ۲۹ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله، ۲۵ درصد زنان زیر ۲۵ ساله و ۱۵ درصد مردان زیر ۲۵ ساله بودند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های شرقی و جنوبی آمریکا با فروش بهتری همراه بود.

فیلم «الماس تراش‌نخورده» (Uncut Gems) استودیوی A24 با بازی «آدام سندلر» و «جولیا فاکس» بازیگر تازه‌وارد، این هفته با فروش ۱۰۵ هزار دلاری در هر سالن و یا فروش ۵۲۵.۴ هزار دلاری در ۵ سالن، پس از «انگل» با رکورد ۱۳۱ هزار دلاری، دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ براساس میانگین فروش در هر سالن شد. اما مهم‌تر از این، بهترین فروش میانگین افتتاحیه‌ی استودیو ثبت شد و رکورد «مهتاب» در سال ۲۰۱۶ شکسته شد. «الماس تراش‌نخورده» تاکنون از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۲ درصد دریافت کرده است.

فیلم «بمب خبری» (Bombshell) استودیوی لاینزگیت نیز در ۴ سالن افتتاح شده و به فروش میانگین ۷۸ هزار دلاری دست یافته است. این رکورد فیلم را در رده‌ی پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ براساس تعداد سالن قرار می‌دهد. این فیلم هم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۶۰ درصد دریافت کرده است.

این هفته فیلم «زندگی مخفی» (A Hidden Life) به کارگردانی «ترنس مالیک» توسط استودیوی فاکس سرچ‌لایت در پنج سالن نمایش اکران شد و در هر سالن به صورت میانگین تنها ۹.۹ هزار دلار فروخت. این فیلم که در واتیکان هم روی پرده رفته، از «راتن تومیتوز» امتیاز ۷۸ درصد دریافت کرده است.

دیزنی که هفته‌ی گذشته از فروش سالانه‌ی ۱۰ میلیارد دلاری عبور کرد، این هفته با «یخ‌زده ۲» در بازارهای جهانی به فروش ۱ میلیاردی رسید تا شمار فیلم‌های میلیاردی استودیو در سال جاری میلادی به شش برسد. ماجراجویی تازه‌ی «السا» و «آنا» در بازارهای بین‌المللی با فروش ۶۶۶ میلیون دلاری و فروش داخلی ۳۶۶.۵ میلیون دلاری همراه بوده است. «یخ‌زده ۲» در چهارمین هفته‌ی اکران موفق شد از فروش ۱ میلیارد دلاری گذر کند. این فیلم هنوز در بازار برزیل روی پرده نرفته است.

این هفته «کام‌اسکور» گزارش داد که فروش کلی بلیت در تعطیلات آخر هفته‌ی گذشته با ۱۱۹.۷ میلیون دلار با ۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته مواجه شده است. اما فروش کلی سال جاری میلادی با ۱۰.۴ میلیارد دلار همچنان ۵ درصد کاهش را نسبت به رکورد ۱۱.۱ میلیارد دلاری سال گذشته نشان می‌دهد.

از روز چهارشنبه این هفته فیلم «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» (Star Wars: The Rise Of Skywalker) ابتدا در فرانسه و آلمان و ایتالیا اکران می‌شود. اپیزود نهم و پایانی «حماسه‌ی اسکای‌واکر» این هفته بیش از ۱۴۵۰ سالن آیمکس در سراسر دنیا را در اختیار می‌گیرد. استودیوی فاکس انیمیشن «جاسوس‌های تغییرشکل‌دهنده» (Spies in Disguise) را در بیش از ۳۳۰۰ سالن آمریکا اکران می‌کند و یونیورسال موزیکال «گربه‌ها» (Cats) را با بازی «تیلور سوئیفت» در ۳۳۰۰ سالن روی پرده می‌برد.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۱۳-۱۵ دسامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ جومانجی: مرحله‌ی بعد (Jumanji: The Next Level) سونی ۱۲۵ ۶۰.۱ ۶۰.۱ ۲۱۲.۶ ۱
۲ یخ‌زده ۲ (Frozen 2) دیزنی - ۱۹.۱ ۳۶۶.۵ ۱۰۳۲ ۴
۳ شمشیرهای از رو بسته (Knives Out) لاینزگیت ۴۰ ۹.۲ ۷۸.۹ ۱۶۲.۲ ۳
۴ ریچارد جوول (Richard Jewell) برادران وارنر ۴۵ ۵ ۵ - ۱
۵ کریسمس سیاه (Black Christmas) یونیورسال ۵ ۴.۴ ۴.۴ ۷.۵ ۱
۶ فورد در برابر فراری (Ford v Ferrari) فاکس قرن بیستم ۹۷ ۴.۱ ۹۸.۲ ۱۸۴.۶ ۵
۷ کوئین و اسلیم (Queen & Slim) یونیورسال ۲۰ ۳.۶ ۳۳.۱ ۳۳.۱ ۳
۸ یک روز زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood) سونی ۲۵ ۳.۳ ۴۹.۳ ۴۹.۳ ۴
۹ آب تیره (Dark Waters) فکوس - ۲ ۸.۸ ۹.۲ ۴
۱۰ ۲۱ پل (21 Bridges) اس‌تی‌اکس ۳۳ ۱.۹ ۲۶.۳ ۳۷.۸ ۴

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید