news-background
news-background

«فرانسیس فورد کاپولا»: فیلم‌های مارول را نفرت‌انگیز نخواندم

حضور کوپولا در جشنواره فیلم لومییر فرانسه با حواشی زیادی همراه بود. او در شهر لیون فیلم‌های مارول را «نفرت‌انگیز» خواند اما اکنون می‌گوید حرف‌هایش را به درستی ترجمه نکرده‌اند.

«فرانسیس فورد کوپولا» در هفته‌های گذشته در جشنواره‌ی فیلم لومییر در لیون فرانسه با «نفرت‌انگیز» خواندن فیلم‌های ابرقهرمانی مارول جنجال آفرید. او در پاسخ به این پرسش که آیا با اظهارات انتقادآمیز «مارتین اسکورسیزی» از فیلم‌های مارول و غیر-سینمایی توصیف کردن آن‌ها موافق است یا نه، در مصاحبه‌ی دیگری می‌گوید صحبت‌های او در مورد «نفرت‌انگیز» بودن را به درستی ترجمه نکرده‌اند. کارگردان «اینک آخرالزمان» تصریح می‌کند که واژه‌ی «نفرت‌انگیز» را مستقیماً برای فیلم‌های مارول به کار نبرده بلکه مقصودش این بوده که صنعت فیلمسازی در عصر حاضر به صورت کلی فیلم‌های تجاری را به هنری ترجیح می‌دهد.

کوپولا می‌گوید اظهاراتش در فرانسه به این شرح بوده است: «علت آن عدم ریسک در تولید فیلم است. مارتی اسکورسیزی می‌گوید فیلم‌های مارول سینما نیستند، حق با اوست زیرا انتظار داریم چیزی از سینما بیاموزیم، انتظار کمی روشنگری داریم، کمی آگاهی، کمی انگیزش. من نمی‌دانم چطور ممکن است کسی با بارها و بارها دیدن یک فیلم، که فیلم‌های مارول باشد، می‌تواند چیزی کسب کند. چیزی که در آن ریسک وجود ندارد. پیش‌تر هم گفته‌ام، ساختن فیلم بدون ریسک مانند تولید مثل بدون آمیزش جنسی است. خطرپذیری بخشی از آن است، و همین به جذابیتش می‌افزاید، به همین دیلی است که ما چیزهای زیادی از آن فرامی‌گیریم.»

کوپولا ادامه می‌دهد: «در ضمن، فلسفه‌ای وجود دارد که فرد می‌تواند ثروتش را از راه درست یا نادرست کرده باشد. صحبت در این باره بسیار اهمیت دارد. کسب ثروت از طرق ناروا کمکی [به جامعه] نمی‌کند. ثروت تنها باید به جامعه کمک کند. سینما هم به همین شکل است. سینمای واقعی چیزی شگفت‌انگیز به جامعه ارزانی می‌کند. تنها جیب مردم را خالی نمی‌کند و جیب عده‌ای را پر. این نفرت‌انگیز است. بنابراین مارتین به نوعی حق دارد وقتی که می‌گوید این فیلم‌ها سینما نیستند، او نمی‌گوید نفرت‌انگیز است، اما من به شما توضیح دادم که هست.»

در مصاحبه‌ی جدید دوباره از کوپولا خواسته می‌شود که نظرش را در مورد فیلم‌های ابرقهرمانی بگوید. او پاسخ می‌دهد: «شخصاً از ایده‌ی چندگانه‌ها استقبال نمی‌کنم، مفهومی که اساساً از تکرار یک فیلم درآمدزایی می‌شود. به عبارت دیگر رویکردی است فرمولی. به نظر من این نوع نگاه برای کاهش خطر شکست تجاری فیلم‌هاست، حال آنکه «فاکتور ریسک» المانی است که سینما را جذابیت می‌بخشد.»

کوپولا همچنان در حال توسعه‌ی پروژه‌ای به نام «مگالوپلیس» (Megalopolis) است که به گفته‌ی او ممکن است پرخرج‌ترین اثر او تا به امروز شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۵ آبان ۱۳۹۸ ۲۰:۵۵

"من نمی‌دانم چطور ممکن است کسی با بارها و بارها دیدن یک فیلم، که فیلم‌های مارول باشد، می‌تواند چیزی کسب کند. چیزی که در آن ریسک وجود ندارد..." این سوالیه که همیشه تو ذهن منم هست

نمایش اسپویل
۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۸:۵۸

فکر کردم فقط منم. کاپولا هم صداش درومد

نمایش اسپویل
۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۲۶

احسنت ، حرف حساب ، سینمای عصر حاضر، فیلمهای تجاری را به هنری ترجیح می دهند ... چون بسیاری از مخاطبین سینما اینطور طالب هستند و تولیدکنندگان هم به فکر فروش گیشه و برگشت هزینه هاشون با سود کلان... سینمای هنری سلیقه قشر محدودی هست که در دنیای امروز تعدادشون از گذشته بسیار کمتر شده و اینطور به نظر میرسه که به غیر از وجود تعداد محدودی از کارگردانان پیشکسوت و مستقل ساز رو به افول ، که هنوز کم و بیش فعالیت دارن ،چه بسا در آینده دیگر خبری از امثال چنین کارگردانان و سینمای هنری نخواهد بود . در هر حال دنیا ، نسلها ، دیدگاها و سلایق در حال تغییر و تحول هست ، از طرفی شاید در دورانی بازهم متقاضیان و کارگردانانی باشند که سینما را با قوت به سمت سینمای هنری سوق دهند ، آینده را کسی نخوانده ... فعلا که بازار سینمای کمیک و مارول داغه...

نمایش اسپویل
۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۶:۰۸

Bravo

نمایش اسپویل
۹ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۴۱

مَرد باش پای حرفت وایستا.

نمایش اسپویل
۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۷:۵۹

آقا اسماعیل حس می‌کنم اصلا نخوندی چی گفته... "بنابراین مارتین به نوعی حق دارد وقتی که می‌گوید این فیلم‌ها سینما نیستند، او نمی‌گوید نفرت‌انگیز است، اما من به شما توضیح دادم که هست." آخر حرفاش با دلیل گفتش که نفرت انگیز هستند. فقط برچسب نزد، دلیل هم آورد...

نمایش اسپویل
۹ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۴۰

آخرین فیلمهای کاپولا که تقریباً ده سال پیش ساخته همه با هزینه های بسیار ناچیز ساخته شدن و شکست خوردن.

نمایش اسپویل