news-background
news-background

پیش به سوی اسکار؛ Jojo Rabbit جایزه مردمی جشنواره تورنتو را تصاحب کرد

جایزه‌ی مردمی جشنواره‌ی تورنتو در سالیان گذشته از نامزدی اسکار فیلم‌ها و در برخی موارد کسب این جایزه گواهی می‌کرده است.

فیلم «جوجو خرگوش» (Jojo Rabbit) تازه‌ترین اثر «تایکا وایتیتی» یکشنبه شب جایزه‌ی مردمی جشنواره‌ی فیلم تورنتو را در یافت کرد و فیلم‌های «داستان ازدواج» (Marriage Story) ساخته‌ی «نوآح بامبک» و «انگل» (Parasite) اثر «بونگ جون هو» پایین‌تر از کمدی جدید کارگردان نیوزلندی قرار گرفتند.

برنده‌ی جایزه‌ی مردمی جشنواره‌ی تورنتو در سال‌های اخیر، معمولاً به نامزدی اسکار بهترین فیلم دست پیدا کرده و در برخی موارد آن را به خانه برده است. سال گذشته این جایزه به فیلم برنده‌ی اسکار «کتاب سبز» اهدا شده بود و سال‌های پیش از به «لا لا لند»، «۱۲ سال بردگی»، «سه بیلبورد در نزدیکی ابینگ میزوری»، «اتاق» و «دفترچه‌ی امیدبخش».

«جوجو خرگوش» با استقبال تمامی منتقدین تورنتو همراه نبود و این فیلم در حال حاضر از «متاکریتیک» امتیاز ۵۲ دریافت کرده است. فیلم جدید وایتیتی برای مخاطب خاص ساخته شده و یک پدیده‌ی جهانی برای جریان اصلی نیست، مسئله‌ای که در تاریخ جشنواره‌ی تورنتو و جایزه‌ی مردمی آن مرسوم نبوده است.

«نانسی آتلی» و «استیو گیلولا» مدیران فاکس سرچ‌لایت در بیانه‌ی مشترکی در مورد این موفقیت گفتند: «ما واکنش مخاطبین به فیلم «جوجو خرگوش» را مستقیماً در تورنتو نظاره کردیم. به این فیلم، تایکا و سایر عوامل فیلم و پیام غلبه‌ی عشق بر شرارت اثر افتخار می‌کنیم و بسیار مشتاقیم که آن را به مخاطبین سایر نقاط دنیا معرفی کنیم.»

«تایکا وایتیتی» نیز در این باره می‌گوید: «از مخاطبین جشنواره‌ی فیلم تورنتو به خاطر این جایزه که افتخاری است بزرگ تشکر می‌کنم. «جوجو خرگوش» داستانی است در مورد بردباری و درک در زمانه‌ای که فاقد هر دوی این خصوصیات بود. امیدوارم که با این فیلم بتوانیم به خود یادآور شویم که حتی در بحرانی‌ترین شرایط می‌توانیم با یکدیگر پیوند برقرار کنیم – صرف نظر از سن، مذهب، نژاد یا جنسیت. تولید این فیلم تجربه‌ی شگفت‌انگیزی بود خوشحالم که دنیا برای اولین بار در جشنواره‌ی تورنتو این فیلم را دید.»

استقبال مردم از «جوجو خرگوش» در شب نمایش فیلم در تورنتو کم‌نظیر بود اما روز بعد «متاکریتیک» امتیاز ۵۰ را برای آن ثبت کرد. به همین علت است که برای تصاحب اسکار جلب نظر منتقدین به تنهایی کافی نیست. نگاه کنید به «رپسودی بوهمی» که سال گذشته از «متاکریتیک» امتیاز ۴۹ دریافت کرد اما در سراسر دنیا ۸۹۳ میلیون دلار فروخت و «رامی مالک» ستاره‌ی آن اسکار بهترین بازیگری را به خانه برد.

«جوجو خرگوش» ممکن است رأی دهندگان آکادمی را با خود همراه کند چرا که فیلمی است هنری از فیلمسازی تحسین‌شده که هرگز در رقابت اسکار حضور نداشته. وایتیتی که در سی و چند سالگی از شهر کوچکی در نیوزلند به تولید فیلم‌های کوتاه روی آورد، پس از چهار فیلم بلند شامل «آنچه در تاریکی انجام می‌دهیم» در سال ۲۰۱۴ به مارول پیوست تا «ثور: رگنراک» را بسازد و پس از موفقیت جهانی آن فیلم، سرانجام با «جوجو خرگوش» برای فاکس سرچ‌لایت نقش هیتلر را بازی کرد.

رأی دهندگان آکادمی همواره از فیلم‌های درام پیرامون جنگ جهانی دوم و هولوکاست حمایت کرده‌اند، اما کمدی مسئله‌ی متفاوتی است. «جوجو خرگوش» در زمانه‌ای ساخته شده که نئو-نازی‌ها در حال ظهورند. در عین حال، با فیلمی چون «دیکتاتور بزرگ» با بازی «چارلی چاپلین» که در همزمان با حملات هیتلر ساخته شد هم یکی نیست. آن فیلم در سال ۱۹۴۰ پنج نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم سال را دریافت کرد.

«جوجو خرگوش» که از طرف جشنواره‌ی فیلم نیویورک پذیرفته نشد، پس از اکران‌های آزمایشی فاکس سرچ‌لایت را به این نتیجه رساند که باید برای مخاطبین به نمایش گذاشته شود و حاصل کار فوق‌العاده بود.

یک فیلم برای کسب جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم سال باید توجهات را به خود معطوف سازد، پرفروش شود، مخاطبین برای دیدنش نیازی در خود احساس کنند، و رأی دهندگان آکادمی به آن روی خوش نشان دهند «جوجو خرگوش» همین مسیر را در پیش گرفته و احتمال استقبال گرم‌تر آکادمی نسبت به منتقدین از فیلم بسیار بالاست. با این حال، سرچ‌لایت از چالش پرفروش شدن در گیشه را هم با موفقیت عبور کند. با کسب جایزه‌ی مردمی از تورنتو، اکنون نظر منتقدین اهمیت کمتری پیدا کرده و مخاطبین احساس خواهند کرد که فیلم را باید دید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ۰۰:۳۷

دوستان شاید هم هدف فقط مخاطب یابی (بازاریابی) در فرهنگ عامه امریکا و عشق امریکاها باشه و نه چپی و نژاد پرستی و... . هیتلر هنوز نماد مشهوریه و برای فیلماشون یه برگ برنده ست.

نمایش اسپویل
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۸:۲۹

رسما به نحوی دارن هیتلر رو به سخره میگیرن و هر مزخرفی رو برای توهین و پائین کشیدن این فرد انجام میدن ، که اگه حتی هیتلر آشغالترین و بدترین انسان تاریخ باشه هم ، آدم کمکم به این موضوع شک میکنه که چه لزومی داره که برای یک فرد این همه تبلیغات منفی درست بشه ؟! در حالی که در مورد چنگیز خان مغول و استالین و ... که در تاریخ شاید چندین پله بدتر از این آدم بودند ، این هجمه و میزان از تبلیغ منفی وجود نداره.

نمایش اسپویل
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۹:۱۸

چپی های آمریکا هیتلر رو نماد مردهای سفید پوست محافظه کار میدونن هالیوود کارش شده همین، هرکسی که مخالف ایده هاشون و جریان های political correctness باشه برچسب نازی و فاشیست بهشون زده میشه و در واقع با این فیلم ها دارن مخالف ها رو مسخره میکنن.

نمایش اسپویل