news-background
news-background

باکس آفیس: It: Chapter Two دومین فیلم ترسناک پرفروش تاریخ در افتتاحیه جهانی

فیلم «آن: بخش دو» (It: Chapter Two) با ثبت رکوردی مشابه قسمت اول در روزهای جمعه تا شنبه، طبق گزارش برادران وارنر آخر هفته را با فروش ۹۱ میلیون دلاری داخلی به پایان رساند و دومین افتتاحیه‌ی پرفروش تاریخ در ماه‌ سپتامبر برای یک فیلم ترسناک را رقم زد.

این فیلم پایین‌تر از رکورد ۹۱.۸ میلیون دلاری «ماتریکس بارگذاری»، پنجمین فیلم پرفروش تاریخ در افتتاحیه است، اما با توجه به گزارش‌های دیگر استودیوها این فیلم با ۹۲ میلیون دلار در رده‌ی چهارم ایستاده است. سهم فروش فیلم در سالن‌های آیمکس ۲۱ درصد بود. «آن:‌ بخش دو» پرفروش‌ترین فیلم لایو-اکشن کارنامه‌ی «جسیکا چستین»، «بیل هیدر»، و «جیمز مک‌آووی» در افتتاحیه‌ی داخلی است.

«آن: بخش دو» نیو لاین با فروش ۱۸۵ میلیونی در بازارهای جهانی در حال حاضر پس از قسمت اول «آن» و رکورد ۱۸۹.۷ میلیون دلاری‌اش، دومین فیلم ترسناک پرفروش تاریخ در افتتاحیه‌ی جهانی است. این فیلم در ۱۶ بازار از جمله روسیه و تمام منطقه‌ی شرق اروپا، امارات متحده‌ی عربی، هلند، نروژ، فنلاند، و آرژانتین پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شد. قسمت دوم «آن» علاوه بر این در بازارهای بریتانیا، آلمان، ایتالیا، سوئد، مکزیک، دانمارک، و استرالیا پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی وارنر در سال جاری میلادی را به ثبت رسانده است. در منطقه‌ی آسیا، قسمت دوم «آن» تا ۱۰ درصد نسبت به قسمت اول با افزایش فروش مواجه شده است. بازار مکزیک با ۱۰.۲ میلیون دلار از ۴۵۷۱ سالن پرفروش‌ترین بازار خارجی فیلم «آن: بخش دو» بوده و بازارهای بریتانیا با ۹.۴ میلیون دلار از ۱۹۹۸ سالن، روسیه با ۸.۸ میلیون دلار از ۳۲۱۵ سالن، آلمان با ۷.۱ میلیون دلار از ۸۹۰ سالن، ایتالیا با ۵.۵ میلیون دلار از ۸۴۰ سالن، برزیل با ۴.۶ میلیون دلار از ۲۰۲۰ سالن و استرالیا با ۴.۴ ملیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

این هفته در بازارهای جهانی فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» سونی ۱۳ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش افزود و فروش خارجی خود را به ۱۷۶.۲ میلیون دلار و فروش جهانی خود را به ۳۱۰ میلیون دلار رساند و پس از «جانگوی آزاد» با ۴۲۵ میلیون دلار و «حرامزاده‌های بی‌شرف» با ۳۲۱ میلیون دلار، همچنان سومین فیلم پرفروش «کوئنتین تارانتینو» در بازارهای جهانی باشد. فیلم «شیر شاه» دیزنی هم این هفته ۱۳.۴ میلیون دلار از ۵۰ بازار درآمدزایی کرد و به فروش ۱.۰۷ میلیارد دلاری در بازارهای خارجی و فروش جهانی ۱.۶ میلیارد دلاری رسید.

تا روز جمعه‌ی گذشته پیش‌بینی می‌شد که «آن: بخش دو» از فروش افتتاحیه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کند، اما این برآوردها به علت طولانی بودن مدت فیلم کاهش یافت و در پایان رکورد ۹۱ میلیون دلاری به ثبت رسید. این فیلم با وجود اینکه طبق ادعای منابع مالی با ۷۹ میلیون دلار و افزایش ۱۲۶ درصدی نسبت به بودجه‌ی قسمت اول تولید شد، باز هم موفقیت قابل توجهی کسب کرده است و باز هم به سوددهی خواهد رسید. وارنرها قسمت اول «آن» را با ۳۵ میلیون دلاری تولید کردند و تا ۱۵۴ میلیون دلار نیز به بازاریابی اختصاص دادند و در نهایت به سود نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلاری رسیدند. علت افزایش بودجه‌ی فیلم حضور ستارگانی چون چستین، هیدر و مک‌آووی بود. «جف گلدستین» مدیر پخش داخلی برادران وارنر می‌گوید: «ما واقعاً به «اندی موشتی» کارگردان فیلم که موفق شد مخاطبین سراسر دنیا را به هراس اندازد افتخار می‌کنیم. کار «ریکارد برنر» و «کارولاین بلک‌وود» و گروه‌شان در نیو لاین به همراه «بلر ریچ» و گروه بازاریابی او در وارنر فوق‌العاده دقیق بود.»

پیش از تعطیلی مدارس دنباله‌ای ابرقهرمانی و سه ساعته‌ اکران شد و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ بدل گشت، اما دنباله‌ی یک فیلم ترسناک با رده‌ی سنی بزرگسال با چنان فیلمی متفاوت است. بعضی از سالن‌داران آمریکا مدعی‌اند مدت ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه‌ای «آن: بخش دو» مانع از افزایش فرو فیلم شده و در صورتی که مخاطبین با اثری کوتاه‌تر مواجه بودند در نمایش‌های پرتعدادتری حضور پیدا می‌کردند. مدت طولانی فیلم موجب می‌شد سینماروها در ساعت ۱ نیمه شب از سالن خارج شوند. با این حال، برادران وارنر از این مسئله آگاهی داشت و سعی کرد فیلم در حداکثر تعداد سالن به نمایش درآورد. «آن: بخش دو» با۴۵۷۰ سالن سینما، گسترده‌ترین اکران تاریخ ماه سپتامبر را به نام خود ثبت کرد.

بنابر گزارش «کام‌اسکور» از اکران پنجشنبه شب، مخاطبین به فیلم امتیاز ۴ ستاره و ۸۰ درصد داده‌اند و حدود ۶۲ درصد از آنان دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. روز جمعه این آمار به امتیاز ۳.۵ ستاره و ۷۶ درصد کاهش یافت و ۵۶ درصد مخاطبین دیدن فیلم را توصیه کردند. این در حالی است که استودیو پیش‌بینی کرده بود فیلم بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار در افتتاحیه خواهد فروخت.

با این حال، مخاطبین برای دیدن «آن: بخش دو» به سالن‌ها آمدند و موجب شدند سایر عناوین پرفروش آمریکا به رکورد تک رقمی دست پیدا کنند. براساس آخرین گزارش‌ها، حدود ۵۰ درصد از مخاطبین فیلم مرد، ۵۰ درصد بالاتر از ۲۵ ساله و ۶۴ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن داشته‌اند. شنبه شب مردان زیر ۲۵ سال با ۲۸ درصد پیشتاز بودند و به دنبال آنان، مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۶ درصد، زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۴ درصد و زنان زیر ۲۵ سال با ۲۲ درصد قرار داشتند. حدود ۴۷ درصد از مخاطبین نیز سفیدپوست، ۲۶ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد سیاهپوست، و ۱۳ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. جمعه شب مخاطبین زیر ۱۸ سال «سینمااسکور» به فیلم بالاترین نمره (A) را دادند، در حالی که سینماروهای زیر ۲۵ ساله به آن نمره‌ی A- تخصیص دادند. نمره‌ی کلی فیلم مانند قسمت نخست B+ بود. «آن: بخش دو» در ایالت‌های غربی و جنوب غربی آمریکا با فروش بهتری روبرو شد. لس آنجلس با سهم ۹ درصدی پرفروش‌تر از سایر مناطق بود و به دنبال آن نیویورک با ۶ درصد، دالاس، شیکاگو، و سان فرانسیسکو با ۳ درصد قرار داشتند. کانادا نیز ۷ درصد فروش فیلم در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد.

همان‌گونه که مارول اوایل ماه می را به مقطعی پولساز تبدیل کرد، برادران وارنر نیز آخر هفته‌ی پس از تعطیلات «روز کارگر» را که روزگاری بسیار کم‌رونق بود برای فیلم‌های‌ ترسناک خود رونق بخشید. آن‌ها سال آینده فیلم «احضار ۳» را در همین ایام اکران خواهند کرد، ضمن اینکه نیو لاین فیلم‌های ترسناک بدون عنوانی را برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در نظر گرفته است.

قسمت اول «آن» موفق شد دو هفته‌ی پیاپی صدر جدول فروش آمریکای شمالی را در اختیار بگیرد و پیش‌بینی می‌شود قسمت دوم نیز چنین سرنوشتی پیدا کند. فیلم «کلاهبرداران» (Hustlers) استودیوی اس‌تی‌اکس با بازی «جنیفر لوپز» که انتظار می‌رود با هدف قرار دادن مخاطبین زن، اسپانیایی تبار و سیاهپوست به فروش ۲۶ میلیون دلاری برسد، و به تازگی در جشنواره‌ی تورنتو اکران شده، و از منتقدین امتیاز ۹۲ درصد دریافت کرده، یکی از رقبای فیلم در هفته‌های آینده است.

هواداران قسمت اول «آن» در شبکه‌های اجتماعی با خوانندگان رمان «استیون کینگ» و حتی سریالی که بر این اساس در دهه‌ی ۱۹۹۰ پخش شد یکی شدند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که تمامی افرادی که از «آن: بخش دو» لذت برده‌اند از صحنه‌ها، لحظات و شخصیت‌های مخلتفی بحث و آن را تحلیل می‌کنند. مخالفان فیلم معتقدند که تأثیر فیلم نسبت به کتاب‌ها کمتر است. برخی دیگر نیز از انتخاب «جیمز مک‌آووی» و «بیل هیدر» که آنان را ناخودآگاه به یاد نقش «پروفسور اکس» در چندگانه‌ی «اکس-من» و سریال «بری» شبکه‌ی HBO می‌اندازد انتقاد کرده‌اند.

شمار هواداران و مشاهدات ویدیویی «آن: بخش دو» در توئیتر، فیسبوک، یوتیوب و اینستاگران به ۴۱۱ میلیون می‌رسید و تا ۵۰ درصد نسبت به رکورد ۲۷۳ میلیونی قسمت اول افزایش را نشان می‌داد و به آثار ابرقهرمانی نزدیک بود. ویدیوهای پربیننده‌ی «آن: بخش دو» با نرخ ۴۲:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین ژانر وحشت ۲۵:۱ است. این نرخ به اشتراک‌گذاری از این جهت قابل توجه است که برادران وارنر تنها ۹ کلیپ برای فیلم عرضه کرد. ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتماعی «فین وولفهد» با ۱۹.۱ میلیون دنبال کننده بود. «استیون کینگ» نویسنده‌ی کتاب منبع الهام فیلم نیز با ۱۲ میلیون دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی سهم زیادی در بازاریابی داشت.

وارنرها برای بازاریابی جهانی «آن: بخش دو» با ۳۵ شرکت همکاری کردند که برای یک فیلم با رده‌ی سنی بزرگسال و البته ترسناک بی‌سابقه بود. فیلم‌های ژانر وحشت عموماً برای بازاریابی حساب ویژه‌ای بر روی شبکه‌های اجتماعی باز می‌کنند.

همان‌طور که هفته‌ی گذشته گزارش شد، اولین تیزر فیلم ابرقهرمانی «پرندگان شکاری» (Birds of Prey) با بازی «مارگو رابی» در نقش «هارلی کوئین» برای اولین بار در سالن‌های سینما و پیش از نمایش «آن:‌ بخش دو» روی پرده رفت و در شبکه‌های اجتماعی به صورت رسمی عرضه نشد. برادران وارنر اولین تیزر «عقیده» (Tenet) به کارگردانی «کریستفر نولان» را نیز اخیراً تنها در سالن‌های نمایش و پیش از اکران «هابز و شا» عرضه کرده بودند. این اقدام استودیو در عصر شبکه‌های اجتماعی تا حدودی گیج‌کننده است. مخاطبین اکنون برای دیدن تیزر و صحبت در مورد آن در فضای مجازی باید به دیدن «آن: بخش دو» بروند.

فروش کلی این هفته طبق اعلام «کام‌اسکور» به ۱۳۶.۷ میلیون دلار رسیده و ۱۳ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد، وقتی که فیلم ترسناک «راهبه» نیو لاین روی پرده بود.  فروش سالانه‌ی فیلم‌ها نیز با ۷.۹۷ میلیارد دلار از ۶ درصد کاهش نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه و رکورد ۸.۴۸ میلیارد دلاری آن سال حکایت می‌کند.

هفته‌ی آینده برادران وارنر فیلم «سهره طلایی» (The Goldfinch) را ۲۵۰۰ سالن سینما روی پرده می‌برد و استودیو اس‌تی‌اکس فیلم «کلاهبرداران» (Hustlers) را در ۳۱۰۰ سالن اکران می‌کند.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۶-۸ سپتامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ آن: بخش دو (It: Chapter Two) برادران وارنر ۷۵ ۹۱ ۹۱ ۱۸۵ ۱
۲ انجل سقوط کرده است (Angel has Fallen) لاینزگیت ۴۰ ۶ ۵۳.۴ - ۳
۳ پسران خوب (Good Boys) یونیورسال ۲۰ ۵.۳ ۶۶.۸ ۸۲.۴ ۴
۴ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۴.۱ ۵۲۹.۱ ۱۶۰۰ ۸
۵ فاتح (Overcomer) افرم ۵ ۳.۷۵ ۲۴.۷ - ۳
۶ هابز و شا (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw) یونیورسال ۲۰۰ ۳.۷۲ ۱۶۴.۲ ۷۱۹.۷ ۶
۷ پینات باتر فالکن (The Peanut Butter Falcon) رودساید - ۲.۲۷۶ ۱۲.۲ - ۵
۸ داستان‌های ترسناک برای تاریکی (Scary Stories to Tell in the Dark) لاینزگیت ۲۵ ۲.۲۷۵ ۶۲.۱ ۸۸.۸ ۵
۹ آماده‌ای یا نه (Ready or Not) فاکس سرچ‌لایت ۶ ۲.۲ ۲۵.۶ ۳۵.۵ ۳
۱۰ دورا و شهر گمشده‌ی طلایی (Dora and the Lost City of Gold) پارامونت ۴۹ ۲.۱ ۵۴.۱ ۸۲.۳ ۵
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید