news-background
news-background

باکس آفیس: «جرارد باتلر» با Angel Has Fallen صدرنشین شد

با بسته شدن پرونده‌ی اکران چندگانه‌های تابستانی دیزنی، فیلم‌هایی که با بودجه‌های متوسط رو به پایین تولید شده‌اند مجال تنفس پیدا کردند. در هفته‌های گذشته با فیلم‌های «داستان‌های ترسناک برای تاریکی»، کمدی «پسران خوب» و اکنون «انجل سقوط کرده است» (Angel Has Fallen) استودیوی لاینزگیت که در افتتاحیه ۲۱.۲۵ میلیون دلار فروخت، چنین شرایطی بر گیشه حاکم بود. پس از «جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم» و «داستان‌های ترسناک»، «انجل» سومین فیلم استودیوی لاینزگیت در تابستان امسال است که فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر می‌شود.

این دنباله‌ی اکشن برای «جرارد باتلر» تا ۳ درصد رشد را نسبت به افتتاحیه‌ی قسمت‌های قبلی نشان می‌دهد. این درحالی است که فروش فیلم «ربوده شده ۳» (Taken 3) تا ۲۱ درصد نسبت به افتتاحیه‌ی «ربوده شده ۲» کاهش یافته و از ۴۹.۵ به ۳۹.۲ رسیده بود. لاینزگیت درست مثل فیلم «بادیگارد آدمکش» (The Hitman's Bodyguard) با بازی «رایان رینولدز» و «ساموئل جکسون» که اواخر آگوست سال ۲۰۱۷ اکران شد و در افتتاحیه ۲۱.۳ میلیون دلار فروخت، گروه پخش‌کننده‌ی فیلم «انجل» به رهبری «دیوید اسپیتز»، در فصلی که هیچکس انتظار فروش از فیلم‌ها ندارد به درآمدزایی ادامه داد.

در اینکه مخاطبین شخصیت «مایک بنینگ» با بازی باتلر را دوست دارند، تردیدی وجود ندارد اما چیزی که باعث شد این فیلم در اولین هفته‌ی اکران فراتر از برآوردها ظاهر شود گروه مخاطبین طرفدار فیلم‌هایی چون «تک‌تیرانداز آمریکایی» بودند. این فیلم بهترین فروش را در ایالت‌های جنوبی و غرب میانه به ثبت رساند. لاینزگیت با کمپین بازاریابی جهانی فیلم به مدیریت «دیمون وولف» مخاطبین آمریکاگرا را هدف قرار داد.

«انجل» روز جمعه ۷.۹ میلیون دلار شامل ۱.۵ میلیون دلار از روز قبل بلیت فروشی کرد که بالاتر از رکورد ۷.۵ میلیون دلاری «لندن سقوط کرده است» در اولین روز اکران بود، اما با فروش ۸ میلیون دلاری «بادیگارد آدمکش» در روز افتتاحیه‌ فاصله‌ی کمی داشت. این فیلم در روز شنبه تنها ۳ درصد افت را ثبت کرد و ۷.۷ میلیون دلار فروخت. بنابر ادعای منابع نزدیک به پروژه، «انجل سقوط کرده است» با بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلاری تولید شده در حالی که «لندن» با ۴۰ میلیون دلار ساخته شده بود. انتظار می‌رود فروش خارجی این فیلم که در بازارهای جهانی معمولاً پول‌ساز است تا ۳۰ میلیون دلار از بودجه را پوشش دهد. «لندن» ۷۰ درصد از فروش جهانی ۲۰۵.۷ میلیون دلار خود را از خارج از مرزهای آمریکا کسب کرده بود.

فیلم «انجل سقوط کرده است» مانند دو قسمت قبلی از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A- دریافت کرده است. هر دو قسمت پیشین تا ۳ برابر افتتاحیه‌ی داخلی فروختند. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که مخاطبین هنگام خروج از سالن به فیلم امتیاز ۴.۵ ستاره داده و ۶۴ درصد آنان دیدنش را توصیه می‌کنند. حدود ۵۱ درصد خریداران بلیت مرد، ۴۸ درصد بالاتر از ۳۵ سال و ۵۰ درصد سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد سیاهپوست و ۱۲ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

شمار دنبال‌کنندگان و مشاهدات ویدیویی مرتبط با «انجل» در شبکه‌های اجتماعی یوتیوب، توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام به ۱۰۰ میلیون می‌رسد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که هواداران چندگانه برای دیدن فیلم در فضای مجازی اشتیاق نشان داده‌اند و منتظر ماجراجویی هیجان‌انگیز دیگری با «جرارد باتلر» و «مورگان فریمن»‌اند. این دسته از افراد از دو قسمت فیلم رضایت داشته و در مورد قسمت سوم نظریه‌پردازی می‌کردند. فریمن در شبکه‌های اجتماعی دارای ۱۹ میلیون و باتر نزدیک به ۸ میلیون دنبال‌کننده‌اند.

بازاریابی لاینزگیت برای «انجل» بر روی جنبه‌های عمیق‌تر شخصیت «مایک بنینگ» تمرکز داشت و کشمکش‌های درونی او را به نمایش گذاشت. طبق اعلام استودیو، بازاریابی فیلم به ۹۰ میلیون نفر دسترسی داشته که مهمترین همکاری‌های تجاری شامل «درفت‌کینگز»، و اسپانسری بازی‌های مختلف لیگ بیس‌بال می‌شود. لاینزگیت همچنین اکران آزمایشی موفقی را میزبانی کرد و در پایان هر نمایش جلسات پرسش و پاسخی با «ریک رومن وا» برگزار کرد.

در ماه آگوست برخلاف تصور معمول فرصت بسیار خوبی برای فیلم‌های کم‌هزینه‌تر است و استودیوهای کوچک و بزرگ هرگاه عنوان خوش‌ساختی مانند «مگ» و «آسیایی‌های خرپول» در سال گذشته، روی پرده برده‌اند با فروش بالایی مواجه شده‌اند. آن دو فیلم که توسط برادران وارنر تولید شده بود در مجموع نزدیک به ۳۲۰ میلیون دلار در داخل و ۷۶۸.۷ میلیون دلار در سراسر دنیا فروختند. اگرچه در روزهای ابتدایی این ماه عناوین بزرگی مثل «جوخه‌ی انتحار»، «لاک پشت‌های نوجوان جهش‌یافته نینجا»، «محافظین کهکشان» و امسال «روزی روزگاری در هالیوود» سونی به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» روی پرده رفته است. «هالیوود» نهمین فیلم بلند تارانتینو تاکنون دو برابر عنوان نامزد اسکار «جانگوی آزاد» همین فیلمساز فروخته است. با این حال، سونی جسورانه تصمیم گرفت فیلم خود را بین تاریخ اکران «شیر شاه» و «هابز و شا» یونیورسال قرار دهد و هوشمندانه از روزهای راکد اواخر آگوست بگریزد. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که تمامی فیلم‌ها در آخر هفته‌ی گذشته ۱۰۸.۷ میلیون دلار فروخته و تا۴.۵ درصد نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته رشد داشته‌اند.

فیلم «فاتح» (Overcomer) استودیوی سونی به کارگردانی برادران کندریک با بودجه‌ی نازل ۵ میلیون دلاری تولید شده، در حالی که «اتاق جنگ» (War Room) اثر قبلی این فیلمسازان با ۳ میلیون دلار ساخته شده بود. «اتاق جنگ» در اواخر ماه آگوست روی پرده رفت و به فروش افتتاحیه‌ی شگفت‌آور ۱۱.۳ میلیون دلاری رسید. فیلم جدید برادران کندریک موفق شد در سه روز اول اکران ۸.۲ میلیون دلار فروش کند. این فیلم در میان مخاطبین مذهبی بازخورد خوبی داشته و از «سینمااسکور» نمره‌ی A+ دریافت کرده که نمره‌ی استاندارد این گونه فیلم‌هاست. حدود ۴۵ درصد از مخاطبین فیلم بالاتر از ۴۵ ساله و ۶۴ درصد آنان زن بوده‌اند. براساس گزارش «پست‌ترک» تنها ۱۲ درصد سینماروها والدین و کودکان زیر ۱۲ ساله‌اند و ۱۰ درصد آنان زیر ۱۸ سال سن دارند. حدود ۶۰ درصد مخاطبین نیز سفیدپوست، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد سیاهپوست، و ۶ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. «فاتح» مطابق انتظار در ایالت‌های جنوبی و غرب میانه با فروش بهتری همراه بود.

فروش فیلم‌های ترسناک با مخاطب خاص هیچگاه تضمین شده نیست. حتی «گی‌یرمو دل تورو» با فیلم «قله کریمسون» (Crimson Peak) و ستارگانی مانند «جسیکا چستین»، «میا واشیکوفسکا»، «تام هیدلستون» و «چارلی هانم» بیش از ۱۳.۱ میلیون دلار در افتتاحیه و ۳۱ میلیون دلار در پایان اکران داخلی نفروخت. فاکس سرچ‌لایت این هفته فیلم خونین کمدی «آماده‌ای یا نه» (Ready or Not) را اکران کرد و در پایان روز سوم به فروش ۷.۶ میلیون دلاری و در پایان روز پنجم به فروش ۱۰.۶ میلیون دلاری رسید و انتظارات استودیو را برآورده نساخت. این فیلم روز شنبه ۳.۱ میلیون دلار فروخت و در پایان روز پنجم تنها ۳۰۰ هزار دلار با رکورد فیلم «میدسامر» استودیوی A24 فاصله دارد. آن فیلم به کارگردانی «آری استر» با بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری به تولید رسیده بود. «آماده‌ای یا نه» بدون احتساب مخارج بازاریابی و تبلیغات با ۶.۵ میلیون دلار ساخته شده و به نظر می‌رسد که فروش فیلم در پنج روز اول اکران این هزینه را پوشش داده باشد. کارشناسان معتقدند که این فیلم به کارگردانی «مت بتینلی-الپین» و «تایلر گیلت» ۲۴ میلیون دلار برای بازاریابی هزینه کرده است و همین کار را برای سازندگان سخت می‌کند. «آماده‌ای یا نه» از سینماروها نمره‌ی B+ «سینمااسکور» و ۳.۵ ستاره‌ی «پست‌ترک» دریافت کرده و از «راتن تومیتوز» امتیاز بالای ۸۷ درصد. بعضی از پخش‌کنندگان رقیب معتقدند که فیلم باید از مخاطبین هنگام خروج از سالن امتیازات بالاتری می‌گرفت. حدود ۵۳ درصد مخاطبین زن، ۷۸ درصد زیر ۳۵ سال، ۴۶ درصد سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد سیاهپوست، و ۱۶ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

بعضی بر این باورند که «آماده‌ای یا نه» به راحتی می‌توانست به فروش افتتاحیه‌ی ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلاری در پنج روز اول دست پیدا کند. چیزی که در این راه مانع فیلم شد بازیگران اکثراً جدید آن بودند و در طول هفته‌ی گذشته مخاطبین احساس نکردند که این فیلم کوچک جذاب را باید ببینند هرچند که پوسترهای فیلم به زیبایی طراحی شده بود. سونی برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» را به عنوان هیپی‌ترین اثر تابستان به سینماروها عرضه داشت و تبلیغات آن همه جا از تلویزیون گرفته تا سطح شهرها به چشم می‌خوردند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که شمار دنبال‌کنندگان و مشاهدات ویدیویی مرتبط با «آماده‌ای یا نه» به عدد بسیار پایین ۲۲ میلیون می‌رسد. در نمایشگاه کامیک کان امسال هم ویدیویی از این فیلم به نمایش درنیامد در حالی که می‌توانست مخاطبین آن را به وجد آورد. فرصتی بود که برای این فیلم خوش‌ساخت که به «بیل را بکش» شباهت داشت از دست رفت.

سرچ‌لایت تریلر «آماده‌ای یا نه» را پیش از اکران فیلم‌های ترسناک تابستانی «بازی بچه‌گانه»، «آنابل به خانه می‌آید»، «میدسامر»، «خزیدن»، «عمق ۴۷ متری ۲» و «داستان‌های ترسناک برای تاریکی» و فیلم «هابز و شا» به نمایش درآورد تا مخاطبین هدف را جذب کند. فاکس سرچ‌لایت برای جبران بازاریابی، این فیلم را در ۲۸۵۵ سالن اکران کرد تا گسترده‌ترین اکران تاریخ استودیو به ثبت برسد. با این حال گزارش شده است که هفته‌ی آینده این فیلم حتی گسترده‌تر از این روی پرده خواهد رفت.

«پینات باتر فالکن» (Peanut Butter Falcon) استودیوی رودساید تعداد سالن‌هایش را این هفته از ۴۹ به ۹۹۱ در ۱۶۷ بازار افزایش داد و در سومین هفته‌ی اکران ۳ میلیون دلار فروخت. سینماروها به این فیلم امتیاز ۴.۵ ستاره و منتقدین امتیاز ۹۴ درصد «راتن تومیتوز» داده‌اند و ۶۲ درصد مخاطبین دیدن آن را توصیه می‌کنند. حدود ۵۵ درصد خریداران بلیت برای فیلم جدید «شیا لابف» و «داکوتا جانسون» مرد، ۸۲ درصد بالاتر از ۲۵ سال، ۵۰ درصد بین ۲۵ تا ۴۴ سال بودند. داستان فیلم در مورد مرد جوانی (زک گاتسگن) با سندروم داون است که از بیمارستان روانی می‌گریزد تا رؤیای کشتی‌گیری را دنبال کند. او در این راه با جنایت‌کاری با بازی لابف ملاقات می‌کند. حدود ۷۱ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۱۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۰ درصد آسیایی تبار و ۷ درصد سیاهپوست بودند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های غربی، غرب میانه و جنوبی با فروش بهتری مواجه شد.

فیلم «بریتنی در ماراتون شرکت می‌کند» (Brittany Runs a Marathon) استودیوی آمازون که به قیمت ۱۴ میلیون دلار در جشنواره‌ی ساندنس خریداری شده بود این هفته در پنج سالن سینما اکران شد و ۱۷۵.۹ هزار دلار فروخت. این فیلم از ماه آینده به صورت گسترده به نمایش درمی‌آید. آمازون به زودی فیلم ۸۰ میلیون دلاری «هوانوردان» (The Aeronauts) با بازی «ادی ردمین» و «فلیسیتی جونز» را هم اکران خواهد کرد.

این هفته فیلم «هابز و شا» استودیوی یونیورسال با فروش ۱۰۲ میلیون دلاری در کشور چین به صدر جدول فروش جهانی آمد. این فیلم تاکنون ۴۴۱ میلیون دلار از بازارهای خارجی و نزدیک به ۵۸۸ میلیون دلار از بازارهای جهانی کسب کرده است. فیلم «شیر شاه» هم این هفته با عبور از فروش ۱.۵ میلیارد دلاری به نهمین فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شد. «پرندگان خشمگین ۲» نیز این هفته از ۴۳ بازار جهانی ۱۰.۲ میلیون دلار تصاحب کرد تا به فروش خارجی ۴۷.۶ میلیون دلاری برسد.

هفته‌ی آینده فیلم ترسناک «تسلیم نشو» (Don't Let Go) توسط استودیوی بلوم‌هاوس اکران می‌شود.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۳-۲۵ آگوست ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ انجل سقوط کرده است (Angel has Fallen) لاینزگیت ۴۰ ۲۱.۲ ۲۱.۲ - ۱
۲ پسران خوب (Good Boys) یونیورسال ۲۰ ۱۱.۷ ۴۲ ۴۸.۹ ۲
۳ فاتح (Overcomer) افرم ۵ ۸.۲ ۸.۲ - ۱
۴ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۸.۱۵ ۵۱۰.۶ ۱۵۰۸ ۶
۵ هابز و شا (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw) یونیورسال ۲۰۰ ۸.۱۴ ۱۴۷.۷ ۵۸۸.۹ ۴
۶ آماده‌ای یا نه (Ready or Not) فاکس سرچ‌لایت ۶.۵ ۷.۵ ۱۰.۵ - ۱
۷ پرندگان خشمگین ۲ (The Angry Birds Movie 2) سونی ۶۵ ۶.۳ ۲۷ ۷۴.۶ ۲
۸ داستان‌های ترسناک برای تاریکی (Scary Stories to Tell in the Dark) لاینزگیت ۲۵ ۶ ۵۰.۴ ۷۲ ۳
۹ دورا و شهر گمشده‌ی طلایی (Dora and the Lost City of Gold) پارامونت ۴۹ ۵.۲ ۴۳ ۶۰.۴ ۳
۱۰ روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) سونی ۹۰ ۵ ۱۲۳.۱ ۲۳۹.۷ ۵
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید