news-background
news-background

باکس آفیس: افتتاحیه ۳۱ میلیون دلاری «آنابل ۳»؛ غوغای «مرد عنکبوتی: دور از خانه» در چین

سینماروها همچنان به دیدن «داستان اسباب بازی ۴» (Toy Story 4) دیزنی و پیکسار علاقه نشان می‌دهند. فروش این فیلم در روز شنبه نسبت به روز جمعه تا ۲۲ درصد رشد کرد و در تعطیلات آخر هفته با افت فروش تنها ۵۲ درصدی نسبت به هفته‌ی گذشته، رکورد ۵۸ میلیون دلاری را برای دومین هفته‌ی اکران به ثبت رساند و صدر جدول را حفظ کرد.

این فروش با توجه به اینکه هفته‌ی آینده فیلم «مرد عنکبوتی: دور از خانه» (Spider-Man: Far From Home) سونی و مارول روی پرده می‌رود، دستاورد قابل توجهی است. «کام اسکور» فروش کلی فیلم‌ها در این تعطیلات آخر هفته را معادل ۱۴۷.۶ میلیون دلار برآورد کرده که نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. رکورد ۵۸ میلیون دلاری قسمت چهارم «داستان اسباب بازی» پایین‌تر از فروش ۸۰.۳ میلیون دلاری «شگفت‌انگیزان ۲»، ۷۳ میلیون دلاری «در جستجوی دوری»، و حتی فروش ۵۹ میلیون دلاری «داستان اسباب بازی ۳» قرار می‌گیرد. اما فروش ۲۳۷ میلیون دلاری «داستان اسباب بازی ۴» از رکورد قسمت سوم چندگانه تا ۴ درصد در همین بازه‌ی زمانی پیش است. آن فیلم در پایان اکران داخلی به فروش ۴۱۵ میلیون دلاری دست یافت. «کام‌اسکور» گزارش داده است که مخاطبین پس از تماشای این انیمیشن به آن امتیاز بالای ۴ و نیم ستاره می‌دهند.

مهمترین رویداد سینمایی هفته فروش ۱۱۱ میلیون دلاری «مرد عنکبوتی: دور از خانه» در کشورهای چین، ژاپن، و هنگ کنگ بود. تا پایان هفته گذر فیلم از فروش جهانی ۵۰۰ میلیون دلاری دور از انتظار نخواهد بود. این رکورد تا ۴۵ درصد بالاتر از «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» و تا ۲۱ درصد بالاتر از «کاپیتان مارول» بود. حدود ۹۸ میلیون دلار از این فروش به بازار چین اختصاص داشت و «دور از خانه» را به چهارمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی پس از «انتقام‌جویان: آخر بازی»، «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» و «ونوم» تبدیل کرد. این فیلم به کارگردانی «جان واتس» از این هفته در سراسر دنیا اکران می‌شود.

فیلم «آنابل به خانه می‌آید» (Annabelle Comes Home) استودیوی نیو لاین به کارگردانی «گری دابرمن» پایین‌ترین حد انتظارات را برآورده ساخت و با فروش آخر هفته ۲۰.۳ میلیون دلاری و فروش پنج روزه ۳۱.۲ میلیون دلاری در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. این رکورد برای فیلمی که با بودجه‌ی ۲۷ تا ۳۲ میلیون دلاری بدون احتساب بازاریابی به تولید رسیده تحسین‌برانگیز است. این فیلم به علت استفاده از جلوه‌های ویژه، مانند قسمت‌های قبلی با بودجه‌ای تک رقمی ساخته نشد. «آنابل» اول و دوم به ترتیب فروش سه روزه ۳۷.۱ و ۳۵ میلیون دلاری را ثبت کرده بودند. «آنابل ۳» با اکران در ۶۳ بازار خارجی به فروش ۴۵ میلیون دلاری رسید و در ۲۲ بازار صدرنشین شد.

سران استودیوی برادران وارنر و نیو لاین از یک اتفاق رضایت داشتند. آن‌ها پس از فروش ۷.۱ میلیون دلاری فیلم در روز چهارشنبه نگران بودند که به رکوردی پایین‌تر از ۲۰ میلیون دلار در پایان تعطیلات برسند، اما با هدف قرار دادن سینماروها بوسیله‌ی تبلیغات دیجیتالی در طول هفته، مخاطبین اسپانیایی تبار که ۳۱ درصد خریداران بلیت را تشکیل می‌دادند را جذب کردند. حدود ۳۹ درصد مخاطبین نیز افراد سفیدپوست بودند.

اگرچه تولید دنباله‌های آثار ژانر وحشت ضروری به نظر می‌رسد اما برادران وارنر و نیو لاین باید حد نگه دارد و مثل دنباله‌های «فیلم لگو» (Lego Movie) غاز طلایی را به کشتن ندهد. «راهبه» (The Nun) که پرفروش‌ترین فیلم چندگانه‌ی «احضار روح» (Conjuring) بود، همین سپتامبر گذشته روی پرده رفت. دو ماه قبل هم «نفرین زن گریان» (The Curse of La Llorona) اکران شد، هر چند که عملاً در دنیای چندگانه جای نمی‌گرفت. این فیلم در افتتاحیه ۲۶.۳ میلیون دلار و در پایان تنها ۵۴.۶ میلیون دلار فروش کرد. «آنابل ۳» موقعیت بهتری برای درآمدزایی داشت و استودیو باید محافظت از آن دقیق عمل کند، به ویژه در عصر سرویس‌ها و شبکه‌های اینترنتی.

«آنابل ۳» هواداران ژانر وحشت را در هفته‌ی «روز استقلال» آمریکا راضی می‌کند اما اسپین‌آف‌های «احضار روح» در صورتی که در زمان درست اکران شوند می‌توانند به فروش بسیار بالاتر از این برسند. هفته‌ی گذشته فیلم ترسناک دیگری به نام «بازی بچه‌گانه» (Child's Play) با بازی «آبری پلازا» و صداپیشگی «مارک همیل» اکران شد و از ۳ جولای عنوان دیگری در همین ژانر تحت نام «میدسامر» (Midsommer) از کارگردان «موروثی» (Hereditary) و استودیو A24 روی پرده می‌رود. فیلم «خزیدن» (Crawl) استودیوی پارامونت هم برای نمایش در تاریخ ۱۲ جولای در نظر گرفته شده. «آنابل ۳» برخلاف «آنابل: آفرینش» که در اواسط آگوست اکران شد، این آخر هفته را برگزید تا از عناوین بلاک‌باستر «دور از خانه»، بازسازی لایو اکشن «شیر شاه»، و «هابز و شاو» پیشی گرفته باشد. علت دیگر انتخاب این تاریخ اکران از سوی برادران وارنر این بود که استودیو این هفته سالن‌های آیمکس بیشتری می‌توانست در اختیار داشته باشد.

قسمت بعدی این چندگانه «احضار روح ۳» خواهد بود که تا ۱۶ ماه دیگر و در تعطیلات آخر هفته‌ی «روز کارگر» سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود. مخاطبین طبق گزارش «پست‌ترک» هنگام خروج از سالن به فیلم امتیاز ۲ و نیم ستاره داده و تنها ۴۳ درصد دیدن فیلم را توصیه کردند. حدود ۵۲ درصد مخاطبین فیلم زن و ۷۰ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده‌اند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های غربی و جنوبی آمریکا با فروش بهتری مواجه شد. «آنابل ۳» چهارشنبه شب از سینماروها نمره‌ی B- دریافت کرد، درحالی که قسمت‌های قبلی فیلم نمره‌ی B گرفته بودند. این امتیازات حاکی از آن است که استودیو نمی‌تواند دائماً فیلمی از چندگانه‌ی «احضار روح» روی پرده ببرد، به خصوص وقتی که «آنابل: آفرینش» از «پست‌ترک» امتیاز ۴ ستاره دریافت کرده باشد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که شمار هواداران و مشاهدات ویدیویی «آنابل ۳» در فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و اینستاگرام به ۱۵۴.۴ میلیون می‌رسد. ویدیوهای پربیننده‌های فیلم با نرخ ۳۹:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین ژانر۲۵:۱ است. مشاهدات روزانه‌ی ویدیوهای فیلم در یوتیوب به ۳۶.۴ هزار می‌‌رسد، در حالی که میانگین این ژانر ۲۷.۷ است. در مجموع بازخوردها در فضای مجازی در مورد فیلم مثبت بودند، هرچند این آمارها به پیش از اعلام امتیازات «پست‌ترک» مربوط می‌شود.

فیلم «دیروز» (Yesterday) استودیوی یونیورسال که با بودجه‌ی ۲۶ میلیون دلاری تولید شده، در افتتاحیه ۱۷ میلیون دلار فروخت، در حالی که کارشناسان فروشی بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون دلار برای آن پیش‌بینی می‌کردند. استودیوهای رقیب از یونیورسال به خاطر خلق اثر موزیکال اریجینالی چون «دیروز» آن هم در بازار راکد این روزها تمجید کرده‌اند. این فیلم در ۳۰ بازار جهانی روی پرده رفته ۷.۷ میلیو دلار فروخته است.

«جیم اور» مدیر پخش داخلی یونیورسال می‌گوید: «این دقیقاً همان فیلمی است که بازار داخلی به آن نیازمند است. یک فیلم رمانتیک کمدی اریجینال و بسیار زیرکانه که مخاطبین مشتاقانه آن را به دوستان و نزدیکان خود توصیه می‌کنند.» طبق اعلام «سینمااسکور» فیلم «دیروز» از مخاطبین نمره‌ی A- دریافت کرده است. این فیلم موزیکال رومنس به کارگردانی «دنی بویل» از سینماروهای «پست‌ترک» نیز امتیاز ۴ و نیم ستاره گرفته و ۶۵ درصد مخاطبین دیدن آن را توصیه می‌کنند. یونیورسال گزارش می‌دهد که ۵۶ درصد خریداران بلیت زن و ۷۵ درصد بالاتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. حدود ۶۵ درصد مخاطبین نیز سفیدپوست، ۱۸ درصد اسپانیایی تبار، ۷ درصد سیاهپوست و ۶ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند. آمارهای جمعه شب «پست‌ترک» نشان می‌دهد که زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۴۱ درصد بر سایر گروه‌های سنی برتری داشتند و به دنبال آن مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۷ درصد قرار می‌گیرند.

یونیورسال این فیلم را در جشنواره‌ی ترایبکا به نمایش درآورد تا جو مثبتی پیرامون فیلم شکل بگیرد. استودیو علاوه بر این «هیمش پاتل» ستاره‌ی فیلم را به سینماکان آورد و جشن انتشار آلبوم جدید او را در هالیوود برگزار کرد. با این حال، علی‌رغم حضور «لیلی جیمز» ستاره‌ی فیلم‌های «سیندرلا» و «بیبی درایور»، فیلم به آثار مستقل بریتانیایی بسیار شبیه شده. مخاطبین به محض ورود به سالن شیفته‌ی فیلم می‌شوند. «دیروز» داستان مردی را روایت می‌کند که پس از یک سانحه‌ی رانندگی به هوش می‌آید و متوجه می‌شود که اهل دنیا گروهی به نام «بیتلز» نمی‌شناسد، بنابراین سعی می‌کند ترانه‌های آنان را بخواند.

این فیلم به خصوص در ایالت‌های غرب میانه و لس آنجلس و نیویورک با فروش بهتری روبرو شد. «رلیش‌میکس» گزارش داده است که شمار هواداران و مشاهدات ویدیویی مرتبط با این فیلم در فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و اینستاگرام به رقم ۲۱۷.۵ میلیون می‌رسد در حالی که میانگین ژانر کمدی ۶۷.۸ میلیون است. اما باید در نظر داشت که «اد شیران» به تنهایی ۳۱ درصد از هواداران را به خود اختصاص داده و بیش از ۶۷ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارد. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۱۸:۱ به اشتراگ گذاشته می‌شدند. هواداران «دنی بویل» و آثار اریجینال و انگیزشی بیشترین بازخورد مثبت را برای «دیروز» شکل داده‌اند. بسیاری از آنان بر این باورند که پیشینه‌ی بویل و توانایی او در خلق روایت‌های منحصر به فرد دیدن فیلم در سالن سینما را ارزشمند می‌کند. هواداران «بیتلز» هم به دیدن فیلم علاقه‌مندند، از جوانان گرفته تا سینماروهایی که اجراهای زنده‌ی گروه را در دهه‌های دورتر دیده‌اند.

این هفته فیلم «جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم» از فروش جهانی ۳۰۰ میلیون دلاری عبور کرد و به یکی از معدود دنباله‌های موفق تابستان امسال تبدیل شد. فیلم «علاءالدین» دیزنی هم از فروش داخلی ۳۰۰ میلیون دلاری گذر کرد و پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌ی «ویل اسمیت» لقب گرفت. علاوه بر این، «انتقام‌جویان: آخر بازی» با صحنه‌های جدید دوباره اکران شد و ۵.۵ میلیون دلار دیگر در بازارهای جهانی و ۷.۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت. این فیلم همچنان برای عبور از رکورد ۲.۷۸۷ میلیارد دلاری «آواتار» و تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ به ۲۶ میلیون دلار دیگر نیاز دارد. اکران «مرد عنکبوتی: دور از خانه» در هفته‌ی آینده علت دیگر افزایش ۱۷۸.۵ درصدی فیلم «آخر بازی» نسبت به هفته‌ی گذشته بود.

اولین برآوردها برای افتتاحیه‌ی بازسازی لایو اکشن «شیر شاه» دیزنی هفته‌ی گذشته منتشر شد. گروهی از کارشناسان معتقدند که در محافظه‌کارانه‌ترین حالت احتمال عبور فیلم از رکورد ۱۶۹.۱ میلیون دلاری «هری پاتر و یادگاران مرگ – بخش دوم» وجود دارد. دسته‌ای دیگر پیش‌بینی می‌کنند که فیلم در هفته‌ی اول اکران ۱۵۰ میلیون دلار خواهد فروخت. «فندنگو» گزارش داده است که «شیر شاه» پس از «انتقام‌جویان: آخر بازی» بالاترین رکورد پیش‌فروش بلیت در روز اول را در سال جاری میلادی در اختیار دارد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد «داستان اسباب بازی ۴» ۱۴۰ میلیون دلاری در افتتاحیه فروش کند اما در نهایت رکورد ۱۲۰.۹ میلیون دلاری برای آن به ثبت رسید. بهرحال، ماه جولای امسال با وجود «شیر شاه» و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» که در حال حاضر از «ران تومیتوز» امتیاز ۹۱ درصد دریافت کرده، ماه پررونقی خواهد بود.

«جان فاورو» که فیلم موفق «کتاب جنگل» را برای دیزنی ساخته و از آن ۹۶۶.۶ میلیون دلار در سراسر دنیا درآمدزایی کرده کارگردانی «شیر شاه» را برعهده داشته است. انیمیشن «شیر شاه» در ژوئن سال ۱۹۹۴ اکران شد و به فروش داخلی ۴۲۲.۷ و ۹۶۸.۴ میلیون دلاری دست یافته بود. آن فیلم دو جایزه‌ی اسکار را برای «هانس زیمر» و «التون جان» به ارمغان آورد.

از چهارشنبه ۳ جولای فیلم‌های «مرد عنکبوتی: دور از خانه» (Spider-Man: Far from Home) سونی با بازی «تام هالند» و‌ «جیک جیلنهال» و فیلم ترسناک «میدسامر» (Midsommer) استودیوی A24 به کارگردانی «آری آستر» و بازی «فلورنس پیو» اکران می‌شوند.

    ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۸-۳۰ ژوئن ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4) دیزنی ۲۰۰ ۵۷.۹ ۲۳۶.۹ ۴۹۶.۵ ۲
۲ آنابل به خانه می‌آید (Annabelle Comes Home) برادران وارنر ۳۰ ۲۰.۳ ۳۱.۲ ۷۶.۲ ۱
۳ دیروز (Yesterday) یونیورسال ۲۶ ۱۷ ۱۷ ۲۴.۷ ۱
۴ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۹.۳ ۳۰۵.۸ ۸۷۴.۱ ۶
۵ زندگی خصوصی حیوانات خانگی (The Secret Life of Pets 2) یونیورسال ۸۰ ۷ ۱۳۱.۲ ۲۲۳ ۴
۶ مردان سیاهپوش: بین‌المللی (Men in Black International) سونی ۱۱۰ ۶.۵ ۶۵ ۲۱۹ ۳
۷ انتقام‌جویان: آخر بازی (Avngers: Endgame) دیزنی ۳۵۶ ۵.۵ ۸۴۱.۳ ۲۷۶۱ ۱۰
۸ بازی بچه‌گانه (Child's Play) یونایتد آرتیستس ۱۰ ۴.۲ ۲۳.۴ - ۲
۹ راکتمن (Rocketman) پارامونت ۴۰ ۳.۸ ۸۴.۱ ۱۶۵.۵ ۵
۱۰ جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم (John Wick: Chapter 3 - Parabellum) لاینزگیت ۵۵ ۳.۱ ۱۶۱.۳ ۳۰۳.۶ ۷

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید