زمان مطالعه: ۳ دقیقه
شباهت سیاهچاله Interstellar نولان به اولین تصویر واقعی از یک سیاهچاله
ستارهشناسان برای اولین بار از یک سیاه چاله تصویربرداری کردهاند و به اکتشافات بزرگی دست یافتهاند.
وقتی که استودیوی برادران وارنر فیلم «بینستارهای» (Interstellar) به کارگردانی «کریستفر نولان» را اکران کرد، بازیگران و عوامل فیلم از دقت علمی آن پشتیبانی کردند. نولان تمایل داشت تا حد ممکن به یافتههای علمی در مورد کرم چالهها و سیاه چالهها تکیه کند، بنابراین فیزیکدانی به نام «کیپ ثورن» را به عنوان مشاوره پروژه استخدام کرد.
«دکتر کیپ ثورن» که فیلم براساس آثار او ساخته شده، برای خلق سیاهچالهای به نام «گارگانتوا» با سرپرست جلوههای ویژهی فیلم «پل جی. فرانکلین» و گروهش همکاری میکند. ثورن چندین صفحه از معادلات نظری مستند را به آنان میدهد، معادلاتی که سپس برای توسعهی یک نرمافزار کامپیوتری برای تولید جلوههای ویژهی دقیق به کار برده میشود. رندر برخی از فریمها تا صد ساعت به طول میانجامد، و درنهایت حجم کلی نرمافزار به هشتصد ترابایت داده میرسد. جلوههای ویژهی به دست آمده ثورن را به بینشی جدید دربارهی همگرایی گرانشی و قرصهای برافزایشی اطراف سیاهچالهها هدایت میکند و او را به نوشتن دو مقالهی علمی یکی برای جامعهی اخترفیزیکدانان و دیگری برای محققان علوم گرافیک کامپیوتری وامیدارد.
اکنون با انتشار اولین تصویر واقعی از یک سیاهچاله، به نظر میرسد که ثورن و گروه «بینستارهای» ظاهر این پدیدهی فضایی را پیشبینی کرده بودند. اخترشناسان اولین روز چهارشنبه ۱۰ آپریل اولین تصویر از یک سیاهچالهی واقعی را منتشر کردند.
در این تصویر یک دایرهی به رنگ نارنجی متمایل به قرمز به چشم میخورد که از غبار و گاز تشکیل شده و نمای کلی سیاهچالهای را نشان میدهد که ۵۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و در کهکشان «مسیه ۸۷» واقع شده است. سیاهچالهی فیلم «بینستارهای» هم مانند این تصویر جدید کروی بود و به نظر میرسد که نولان و همکارانش موفق شده بودند گاز و غبار نارنجی سیاهچاله را به درستی به تصویر بکشند. ثورن در کتاب خود «علم بینستارهای» نوشته بود که قرص برافزایشی یک سیاهچاله میتواند نور ساتع کند. سیاهچاله در تصویر واقعی قابل رؤیت نیست اما قرص پیراستارهای آن به فیلم «بینستارهای» شباهت زیادی دارد.
در فیلم (High Life) به کارگردانی «کلر دنی» و بازی «رابرت پتینسون» که به تازگی به اکران درآمده نیز سیاه چالهای تصویر شده که به فیلم نولان شباهت دارد.
«استیون هاکینز» بر روی تئوری فیزیک نجومی مطرح شده در فیلم «بینستارهای» با دکتر «کیپ ثورن» فیزیکدان آمریکایی شرط بندی کرد، سپس شرط را باخت و مجبور شد اشتراک یکسالهی مجلهی «پنتهاوس» را خریداری کند. این شرط بندی معروف در فیلم «تئوری همهچیز» درمورد زندگی هاکینز که در همان سال اکران «بینستارهای» روی پرده رفت، به تصویر کشیده میشود.

دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
poorya
poorya
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۲۲:۲۶
من موندم برای چی شما خیلی تمایل به افسانه سازی دارین!!!همچین میگین که انگار نولان سیاه چاله هارو کشف کرده!!!!بعد فیلم نولان یه فیلم افتضاح بود (البته از نظر من و نه از جهت علمی) شما میاین با همچین مقاله ای سعی دارین چیزی رو که هیچ ربطی به هنر خود نولان نداره بچسبونین بهش و تشویقش کنین. مثل این میمونه که از داروخانه سر کوچه تون برای کشف پینیسیلین تشکر کنید...بعد در ضمن بگم این که پیش بینی کنی دور یه سیاه چاله ممکنه نور باشه چیز زیاد خاصی نیس(و گرنه تو خود علم بیشتر صدا میکرد) چون سیاه چاله اصلا خودش یه ستارس...اصل کارو انیشتین کرده.
obsidian_90
obsidian_90
poorya
۲۳ فروردین ۱۳۹۸ ۲۰:۰۴
من این انتقاد رو کلا در مورد نولان قبول دارم نه فقط در مورد این فیلم بلکه در فیلم های دیگه اش هم گاهی به جای دراماتیزه کردن ایده شروع به توضیح دادن اون میکنه و این بنظرم معمولا یکی از نشانه های محدود بودن یک فیلمسازه. شاید دلیلش این باشه که خیلی به فیلمنامه های برادرش تکیه میکنه. البته بماند که تعداد کارگردانانی هم که واقعا استعداد انجام این کار رو داشتن زیاد نیستن و اکثر فیلمسازان از طریق دیالوگ های کاراکترها سعی میکنن ایده رو به جای دراماتیزه کردن و بتصویر کشیدنش، به بیننده توضیح بدن.
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
poorya
poorya
Hossin26007
۲۳ فروردین ۱۳۹۸ ۱۵:۵۳
مشکل اصلی من با این فیلم نولان اینه که به جای اینکه به نمایش بزاره، توضیح میده( و این برای یک کسی در جایگاه نولان خیلی بده از نظر هنری).منظورم قسمت اخر فیلم زمانی که وارد سیاه چاله شدنه.دو مورد: 1_سیاه چاله یه چیزی در فیزیک که واقعا توضیحات زیادی در موردش وجود نداره.نظریات زیادی هست ولی یکی میاد یه چی میگه باز چند سال بعد یکی دیگه ردش میکنه یه چی جدید میگه.چون نمیشه انچنان ازمایش کرد.و دوم این که این نظریات با ریاضی قابل درکن نه با چشم سر.بعد چه اصراری داری چیزی که خود فیزیکدان ها هم با قطعیت نمیگن که داخلش چی میگذره رو با امکانات سینما به تصویر بکشی اونقدر که دیگه نتونی به مردم بفهمونی و براشون توضیح بدی. 2_توضیح دادن یک ضعف محسوب میشه.ما باید با فیلم زندگی کنیم تا بتونیم درکش کنیم و در ما اثر واقعی داشته باشه.این یعنی رسما شما نتونستی به نمایش بگذاری و هنر خلق کنی که اومدی به توضیح چسبیدی.یعنی جدا از اینکه اصلا نباید وارد سیاهچاله میشد در فیلم به نظر من، حالا هم که وارد شده نباید توضیح میداد. اون رباته واقعا به کار گند زد. واقعا انتهای فیلم عصبانی بودم. با وجود اینکه من خودم منجمم و به شدت عاشق علم و فیزیک ولی این کار درستی نیس که برای فهم یه سری مسائل به مردم بیایم به یه حوزه دیگه ضربه بزنیم.
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Hossin26007
Hossin26007
۲۳ فروردین ۱۳۹۸ ۰۳:۵۴
@poorya مرسی برای نظر دادنت. داداش ولی اینجا فقط صحبت از دقت فیلم سازیه نه به قول شما افسانه سازی یا پیشبینی کردن چیزی (اونم چیزی مثل سیاه چاله :) __) بحث اینه این بنده خدا نولانم کلی زحمت کشیده پژوهشگر اورده تا چیزی ک داره میسازه به واقعیت نزدیک تر باشه حداقل از نظر تئوری،،خب این کارش قابل تحسین نیست؟حداقل به اندازه این صفحه خبری سایت؟! __________________ حالا جدا از همه اینا خدایی چرا از فیلمای نولان خوشت نمیاد!؟اخه افتضاح!!؟
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Fatemeh Eizadpanah
Fatemeh Eizadpanah
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۱۸:۱۸
بیشترین شباهت رو با چشم سائورون روی برج سائورون توی سری فیلمهای ارباب حلقه ها داره :/
Fatemeh Eizadpanah
Fatemeh Eizadpanah
sina6
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۲۱:۴۹
الآن که دیگه فایده نداره...باس واسه جنگ با ارک ها و نزگول ها عاماده شیم فهمید دیه :/
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
sina6
sina6
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۲۱:۱۰
نگووووو چشمه بزرگ همیشه مواظبه همیشه مارو میبینه
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Omeedrez
Omeedrez
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۱۸:۱۴
شبیه چشم سائورونه ?
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ