news-background
news-background

پرونده فیلم Incredibles 2؛ آزمون گریز از تکنیک‌زدگی

 
  • معرفی فیلم

«شگفت‌انگیزان ۲» (The Incredibles 2)، انیمیشن جدید استودیو نام آشنای پیکسار اقتباسی کارتونی از داستانی مصور به همین نام است که استودیوی والت دیزنی جواز انتشار آن را برعهده دارد. نویسندگی و کارگردانی این اثر برعهده «بِرَد بِرْد» بوده که سعی کرده دنباله‌ای برای انیمیشن «شگفت‌انگیزان» محصول ۲۰۰۴ بسازد. پلات اصلی داستان شگفت‌انگیزان ۲ درباره ماجراجویی‌های جدید اعضای خانواده پار است. از جمله صداگذاران این انیمیشن می‌توان به افرادی چون کرگ نلسون، هالی هانتر، سارا واول و هاک میلنر اشاره کرد که در کنار ساموئل ال. جکسون تیم خوبی را برای امر صداگذاری این اثر محبوب تشکیل داده‌اند.

موسیقی متن این انیمیشن اثر مایکل جیاکینو است که سابقه تولید موسیقی متن تعدادی از آثار به یادماندنی سینما و تلویزیون را در کارنامه خود دارد. وقتی به کارنامه هنری او می‌نگریم، آثاری از جمله سریال «گمشده» (Lost)، فیلم «دکتر استرنج» و انیمیشنی چون «بالا» (Up) به چشم می‌خورند. او که موسیقی متن نسخه قبلی شگفت‌انگیزان را نیز کار کرده بود، بهترین گزینه برای طراحی موسیقی متن نسخه دوم این انیمیشن بشمار می‌رفت. این موسیقیدان علاوه بر  «بالا» و قسمت اول شگفت‌انگیزان، ساخت موسیقی متن انیمیشن‌های دیگر پیکسار از جمله «درون و بیرون»، «کوکو»، «ماشین‌ها ۲» و «راتاتویی» را نیز برعهده داشته است.

انیمیشن «شگفت‌انگیزان» یکی از موفق‌ترین عناوین دنیای آثار کارتونی بشمار می‌رفت ولی هنوز علت تعلل والت دیزنی و پیکسار برای به تعویق انداختن ساخت دنباله این فیلم مشخص نشده است. این اثر در ۱۵ ژوئن سال جاری یعنی چند روز پیش اکران خود را به طور رسمی شروع کرد و تا به این لحظه فروش ۲۳۱ میلیون دلاری را تجربه کرده است. این درحالیست که نسخه اول این انیمیشن در سال ۲۰۰۳ به فروشی معادل ۶۳۳ میلیون دلار دست یافته بود. چند سال پیش بود که کارگردان این انیمیشن یعنی براد برد عنوان کرد اگر بنا به ساخت یک دنباله برای این انیمیشن باشد، تنها یک دنباله برایش خواهد ساخت.

این انیمیشن زمانی معادل ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه دارد که از دو لحاظ صدرنشین آثار انیمیشنی تاریخ سینماست. نخست آنکه استودیو پیکسار تاکنون هیچ انیمیشن دیگری با این مدت طولانی نساخته بود و دوم اینکه انیمیشن مذکور بلندترین اثر کارتونی تاریخ سینماست که تماماً توسط کامپیوتر طراحی شده و از این حیث هیچ اثر دیگری را در بین آثار این چنین سراغ نداریم. تریلر این انیمیشن در یوتیوب بازدیدی معادل ۱۱۳ میلیون نفر را به ثبت رسانید که تاکنون برای هیچ انیمیشن دیگری چنین رقمی برای تریلر ثبت نشده است.

 

 
  • از نگاه منتقدین

براساس نقدهایی که برای دومین فیلم ابرقهرمانی «برد برد» نوشته شده، می‌توان ادعا کرد که حتی در صورتی که این انیمیشن حرفی برای گفتن نداشته باشد، به فروشی که در پی آن بوده رسیده است. با توجه به اینکه ممنوعیت انتشار نقدها تا روز اکران برداشته شده، مخاطبین اکنون بر پایه نقدها می‌توانند بدانند که دومین قسمت فیلم که پس از ۱۴ سال اکران می‌شود، اشتباهی مهلک است یا بازگشتی باشکوه.

«تاد مک‌کارتی» منتقد «هالیوود ریپوتر» با لحنی شبیه بسیاری از نقدنویسان دیگر درباره «شگفت‌انگیزان ۲» می‌نویسد، «فیلم شگفت‌انگیزان ۲ با کاراکترهای اصلی خود که به شدت جذاب‌ باقی می‌مانند و بذله‌گویی‌هایشان تمامی ندارد، قطعاً ثابت می‌کند که ارزش صبر کردن را داشته، حتی اگر همچون قسمت اول فیلم درست به هدف نزده باشد.»

«برایان تالریکو» از «راجر ایبرت.کام» می‌نویسد، «واژه‌ای که به ذهنم می‌آید واژه روان است. من صاحب سه کودک خردسال هستم، بنابراین وقتی که می‌گویم این واژه‌ای معمولی برای توصیف یک اثر خانوادگی کمدی که جریان و سرعت روایت برای آن اهمیت ندارند نیست، حرفم را باور کنید. شگفت‌انگیزان ۲ به زیبایی و با انرژی و فریبندگی از صحنه‌ای به صحنه دیگر در حرکت است و سکانس‌های اکشن آن در زمره بهترین‌های سال قرار می‌گیرد. با فیلمی طرف هستیم که دائماً متحرک است و با تغییر لحن از خانوادگی به کمدی و اکشن و بالعکس به یاری موسیقی متن بی‌نظیر و جازگونه مایکل جیاکینو شما را غافلگیر می‌کند. این فیلم توانمندی برد در فیلمسازی را ثابت می‌کند.»

«دیوید ادلستین» منتقد «مجله نیویورک» در ستایش از فیلم می‌نویسد، «شگفت‌انگیزان ۲ به کارگردانی برد مانند قسمت قبلی‌اش به عنوان یک انیمیشن بلند خوشایند است اما به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی خوشایندتر. این فیلم ثابت می‌گرداند که برد توان ساخت فیلمی مارول-گونه با سکانس‌های اکشن پرمایه از جهت استایل و نه آشفته را داراست. وی اولاً فیلمسازی ممتاز و ثانیاً انیماتوری بسیار عالی است که رنگارنگ‌ترین و جذاب‌ترین فیلم سال‌های اخیر را به تولید رسانده.»

«مایکل اوسالیوان» نویسنده «واشینگتن پست» نیز بر این باور است که، «مسئله جالب‌توجه‌تر در مورد «شگفت‌انگیزان ۲» شاید این باشد که فیلم هم از فرهنگ عامه ستایش می‌کند و هم به نرمی از آن انتقاد می‌کند، آن هم به شکل ضدقهرمانی که علیه صفحات نمایشگر به عنوان جایگزین تجربه اصیل و ناب زندگی جبهه می‌گیرد. برنده این جدال را خودتان خواهید دید، اما دیدن دنباله‌ای که اصالت وجودی خودش را زیر سؤال می‌برد، نو و تازه است.»

برخی از منتقدین بازخواست‌های فیلم را یکی از مشکلات آن دانسته‌اند. برای نمونه «سم آدامز» منتقد «اسلیت» می‌نویسد، «برد می‌خواهد فیلمساز ایده‌ها باشد، اما آثار او وقتی که اکشن خالص باشند در بهترین حالت خود قرار دارند، چه «مأموریت غیرممکن» باشد که تام کروز در آن از برج خلیفه بالا می‌رود، چه الاستیگرل باشد در حال تعقیب یک قطار با موتورسیکلتش. سکانس‌های اکشن شگفت‌انگیزان ۲ با تدوین استیون شافر، طراحی زیبا و اجرایی روان دارند و احتمالاً از همه فیلم‌های انیمیشن و لایو-اکشنی که تا آخر سال اکران می‌شوند بهتر است، و موجب می‌شود دیگر صحنه‌های فیلم به اندازه آن فیلم‌ها رنگ و رو رفته جلوه کند.»

«بیلج ابیری» نویسنده «ویلج وویس» به همین ترتیب می‌نویسد، «در ابتدای فیلم آقای شگفت‌انگیز و خانم الاستیگرل سر میز شام در مورد این مسئله مشاجره می‌کنند که آیا باید در مقابل سخت‌گیری‌های یک جامعه ایستاد یا نه. سپس ممکن است انتظار داشته باشید که این مباحثه فلسفی به روایت و تصمیمات شخصیت‌های قصه در ادامه فیلم شکل دهد، اما این اتفاق هرگز نمی‌افتد.»

«تیم گرایرسن» منتقد «اسکرین اینترنشنال» از طراحی خیره کننده فیلم تمجید کرده و می‌نویسد، «اگر تنها یک کنایه در فیلم وجود داشته باشد، آن استعداد بهت‌آور برد است که از روابط احساسی شخصیت‌های قصه پیشی می‌گیرد. شگفت‌انگیزان ۲ با چنان سرعتی به پیش می‌رود که همیشه منتظر پیوند خوردن شخصیت‌هایش نمی‌ماند: مردانگی به خطر افتاده آقای شگفت‌انگیز، استقلال بیدار شده الاستیگرل و قرارهای ناشیانه وایولت، همگی زیاد از حد سریع روی می‌دهند.»

«ریچارد لاسن» منتقد مجله «ونیتی فر» هم در ستایش از فیلم حد نگه می‌دارد و می‌نویسد، «شگفت‌انگیزان ۲ از آن نوع فیلم‌های تنومند است که قدرتمندانه طراحی و رندر شده است. به گمانم تنها مشکل من با فیلم همان چیزی است که در تمام آثار پیکسار به چشم می‌خورد: فیلم بیش از حد هوشمندانه و جذاب، بیش از حد صیقلی‌ داده شده و بیش از حد بی‌پروا است. انتقاد از اعتماد به نفس فیلمی که به ندرت دارای اشکال است بی‌اساس به نظر می‌رسد، اما شگفت‌انگیزان به مانند دیگر شگفتی‌های استودیوی پیکسار یک جای کارش می‌لنگد و مانع از آن می‌شود که به صورت کامل قبولش کنم. شاید مشکل آن مباحث کهنه مطرح شده در مورد نقش زن و مرد در خانه بوده باشد، یا شاید هم مسائل مرتبط با فلسفه عینیت‌گرایی که از قسمت اول به جا مانده بود و در قسمت دوم به چالش کشیده نشد.»

برخی از منتقدین نوشته‌اند که زمان زیادی از فیلم به عذاب وجدان الاستیگرل به خاطر دوری از فرزندانش اختصاص یافته، درحالی که فیلم به آقای شگفت‌انگیز که در خانه مانده و از بچه‌ها نگهداری می‌کند اجازه می‌دهد هر چیزی را به همسرش بگوید. «انتونی لین» منتقد «نیویورکر» در نقد جنجالی خود که واکنش‌های تند و تیزی در پی داشته از ظاهر «الاستیگرل» و لباس او انتقاد کرده و او را به خاطر رابطه صمیمانه‌اش با رئیس زن خود، با شخصیت زن فیلم «فیفتی شید» مقایسه کرده و به والدین هشدار داده که مراقب سکانس‌های شهوت‌آلود نهفته در فیلم باشند. در مجموع به نظر می‌رسد که همه از «شگفت‌انگیزان ۲» با اشکالات کوچک و بزرگش رضایت دارند و آن را یکی از عناوین خوب ابرقهرمانی و یکی از دنباله‌های موفق سال‌های اخیر می‌دانند. ■

         
   
  • نقد اختصاصی ۳۰نما
 

داستان از آنجایی شروع می‌شود که همکلاسی «وایلت» به نام «تونی»، در اداره‌ی پلیس حضور دارد و اتفاقاتی که اخیراً در شهر افتاده را از زاویه دید خودش بیان می‌کند. او قرار بود با «وایلت» بیشتر آشنا شود، ولی کارهای عجیب و غریب او و بقیه‌ی اعضای خانواده‌ی شگفت‌انگیزان را نمی‌تواند هضم کند. پس داستان قسمت دوم شگفت‌انگیزان، دقیقاً از نقطه‌ی پایانی قسمت اول، شروع می‌شود اما اگر فکر می‌کنید دشمن اصلی شهر در این قسمت، همان موش کور (Underminer) است، باید بگویم در اشتباه هستید. به جرأت و بدون هیچ‌گونه مقدمه‌چینی باید گفت که «شگفت‌انگیزان ۲»، از ابتدا تا پایان، هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارد و روال داستانی و سیر اتفاقاتی که در قسمت اول وجود داشت را دوباره تکرار می‌کند. اولین موضوع نیز، متهم شدن خانواده‌ی شگفت‌انگیزان به خرابکاری در شهر و به هم زدن نظم اجتماعی است. پس همانند داستان قبلی، در این قسمت نیز شاهد تلاش این خانواده برای نجات مردم و شهر هستیم و از طرف دیگر، پلیس و بخشی از جامعه، به دلیل دستگیر نشدن فرد مجرم، آنها را در ایجاد بی‌نظمی شهری، مقصر اصلی می‌دانند. تنها دوست آن‌ها در اداره‌ی پلیس نیز، نمی‌تواند کمک زیادی برای رفع اتهامات انجام دهد و این خانواده به ناچار، راهی مسافرخانه می‌شود تا چندی روزی سپری شود و آب‌ها از آسیاب بیفتد. پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرمای خصوصی نیز، در این قسمت، تکرار می‌شود اما این بار به جای آقای شگفت‌انگیز، همسرش یعنی «الاستیگرل» این شغل را می‌پذیرد و در عوض، آقای شگفت‌انگیز مسئولیت انجام امور خانه را متحمل می‌شود. اگر قسمت اول این انیمیشن را دیده باشید، حتماً به یاد دارید که فیلمنامه‌ی آن، حاوی بخش‌های مختلفی اعم از شخصیت‌پردازی کاراکترها، اتفاقات دراماتیک، لحظات پُرتنش، دیالوگ‌ها و رویدادهای خنده‌دار و طنزآلود بود که تماشای انیمیشن «شگفت‌انگیزان» را بسیار لذت‌بخش می‌کرد. علت اصلی این موضوع، ایجاد تعادل، بین تمامی موارد که به آنها اشاره شد است. متأسفانه این تعادل به هیچ‌وجه در این قسمت، رعایت نشده و همه‌چیز فدای صحنه‌های اکشن و کش‌ دادن موضوعات غیر دراماتیک شده. «شگفت‌انگیزان ۲» در خلق کاراکتر مخالف نیز، بسیار ضعیف عمل می‌کند. در نسخه‌ی اول انیمیشن، تا لحظات پایانی، واقعاً مشخص نبود که به چه ترتیبی، خانواده‌ی شگفت‌انگیزان قادر خواهند بود بر «سیندروم» غلبه کنند و همواره این سؤال در ذهن تکرار می‌شد که آیا واقعاً این کار امکان پذیر است یا نه؟ ولی در این قسمت، هیچ گونه هیجانی درباره‌ی دشمن اصلی و نحوه‌ی مقابله با او، به وجود نمی‌آید و بدتر از همه، روند مبارزه و درگیری با او، کاملاً پیش پا افتاده و ضعیف، طراحی شده است. این قسمت، نگاهی کوتاه، به فیلم‌های ابرقهرمانی نیز دارد، به نحوی که در بعضی سکانس‌ها احساس می‌کنید شاهد سری مردان مجهول (X-Men) هستید. در لحظاتی، «الاستیگرل» تبدیل به مرد عنکبوتی (Spider-Man) می‌شود و نمونه‌ی انیمیشنی دکتر استرنج (Dr. Strange) را نیز مشاهده خواهید کرد. از جنبه‌ی داستانی و شخصیتی نیز، نقاط متناقض بسیار زیادی وجود دارد که ماهیت اصلی این قسمت را به طور کلی، زیر سؤال برده است. تنها نکته‌ی مثبتی که می‌توان به آن اشاره کرد، وجود کاراکتر «جک‌جک» (نوزاد خانواده) است که رفتارهای جالب و بامزه‌ای از خود نشان می‌دهد. البته در مورد توانایی‌های او نیز، به قدری افراط شده است که بعد از چند بار مشاهده‌ی رفتارش، جذابیت خود را از دست می‌دهد. از لحاظ تکنیکی، با اینکه با یک انیمیشن ضعیف و یا معمولی روبرو نیستیم ولی «شگفت‌انگیزان ۲» یک اثر عالی نیست و نسبت به سال ساخت، انتظارات از گروه سازنده‌ی آن، بسیار بالاتر از محصول نهایی هست که به اکران درآمده است. کم‌کاری در بخش میمیک چهره‌ی کاراکترها، بیشتر از بقیه‌ی موارد به چشم می‌خورد، خصوصاً در لحظاتی که دیالوگی رد و بدل نمی‌شود و شخصیت‌ها فقط با نگاه کردن به یکدیگر و یا دوربین، در تلاش برای انتقال حس مورد نظر هستند. صداپیشگی، همان روال سابق را دارد و ضعیف‌ترین آن‌ها، «کرگ تی. نلسون» در نقش «آقای شگفت‌انگیز» است که برخلاف قسمت اول که بسیار عالی ظاهر شده بود، عملکردی غیر قابل قبول دارد.

جاوید مجلل

 

 

  • مصاحبه با کارگردان و تهیه‌کننده

مصاحبه با «برَد بِرد» کارگردان و «جان واکر» تهیه‌کننده انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲»

 

من خیلی وقت بود که منتظر انتشار این انیمیشن بودم. خوب راستش حدود ۱۴ سال است که منتظر قسمت دوم «شگفت‌انگیزان» هستم و از صمیم قلب خوشحالم که بالأخره ساخته شد. اعضای خانواده چقدر بزرگ شده‌اند؟

برد برد: آن‌ها حدود پنج ثانیه بزرگ شدند. این فیلم دقیقاً از همان جایی که فیلم قبلی تمام شد شروع می‌شود. تنها مسئله این است که در فیلم اول یک فاصله تقریباً سه ماهه بین دو صحنه آخر فیلم وجود داشت. در این زمان وایولت کنترل بهتری بر قدرت‌هایش بدست آورد. دش هم با اعتماد به نفس بیشتری قوانین را می‌شکست. اما در کل شگفت‌انگیزان ما همان افراد قبلی هستند و هنوز خانه آن‌ها در حالت ویرانی است. جان واکر: آن‌ها هیچ رشدی نکرده‌اند و در یک متل زندگی می‌کنند. برَد بِرد: بله، دقیقاً، آن‌ها در یک متل زندگی می‌کنند و خوب، همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود.

من خیلی کنجکاوم، دوست دارم بدانم، بیشتر به خاطر فاصله زیاد بین قسمت اول و دوم، که آیا واقعا ۱۴ سال طول کشید تا شما ایده جدیدی برای قسمت دوم به دست بیاورید؟

برَد بِرد: نه، من ایده جابجایی نقش هلن و باب را در هنگام ساخت فیلم اول هم داشتم.

وای، واقعاً؟

برَد بِرد: بله، و من می‌دانستم که تماشاگران از چند قدرتی بودن جک‌جک هم آگاه هستند در حالی که اعضای خانواده پار نبودند. چون خانواده پار هیچ اطلاعی از چند قدرتی بودن جک‌جک نداشتند، می‌دانستم که می‌توانم از این ایده هم استفاده کنم. راستش من مطمئن بودم که جک‌جک نقش بزرگی در هر فیلم جدید مرتبطی خواهد داشت. من همیشه دوست داشتم به این شخصیت‌ها برگردم چون دفعه اولی که آن‌ها را ساختم از پروسه آن لذت بسیاری بردم و این تنها ایده‎‌ای بود که من تا بحال از ذره اول تا آخر به تنهایی خلق کردم. با اینکه فیلم بیشتر سبک سرگرمی است برای من ارزش شخصی بسیار بالایی دارد. جان واکر: و همین طور هم هست. برَد بِرد: این فیلم واقعاً سرگرمی شخصی است. جان واکر: ما ایده دعوای راکن و جک‌جک را هم از فیلم اول داشتیم اما جایی برای قرار دادنش در فیلم اول وجود نداشت.

 

      جدا؟

برَد بِرد: بله، بخشی از ایده اولیه کری، پرستار بچه و جک‌جک این بود که اگر فیلم اول روند کندی پیدا کرد و خسته کننده شد و یا در روند داستان خللی ایجاد شد بخش‌های تلاش کری برای نگه ‌داری جک‌جک را در فیلم قرار دهیم. البته فیلم کسل کننده نشد و ما آن صحنه‌ها را در قالب انیمیشن کوتاهی به نام جک‌جک و پرستار پخش کردیم.

خوب من باید بپرسم که حال با پرستاری ادنا از جک‌جک، آیا امکان دارد...؟

برَد بِرد: این را برای تماشاگران پخش نکنید.

نمی‌کنیم، نمی‌کنیم، این بخش را در زمان ادیت حذف می‌کنیم.

برَد بِرد: بسیار خوب، پس این را حتماً حذف می‌کنید. حتماً حذف کنید.

آیا قرار است که ...؟

برَد بِرد: من به شما اعتماد می‌کنم.

قول می‌دهم. آیا ممکن است اسپین-آف یا ...؟

برَد بِرد: نه، نه، نه، نه. جان واکر: نه. برَد بِرد: به نظرم بهتر است خیلی این مسئله را ادامه دار نکنیم. نه، بهتر است از این فیلم بگذریم و به دنبال ساخت فیلم‌های جدید باشیم و وقتی زمان درست آن پیش آمد در صورت لزوم به این فیلم برگردیم.

کدام یک از قدرت‌های جدید جک‌جک مورد علاقه شماست؟

برَد بِرد: وای، خدای من، نظر من در این مورد هر روز تغییر می‌کند. جان واکر: خوب باید بگویم که من وقتی جک‌جک آتش می‌گیرد را خیلی دوست دارم.

بله، آتش گرفتن جک‌جک واقعاً خنده‌دار است.

برَد بِرد: بله من هم گاهی خیلی این قابلیت را دوست دارم و فکر می‌کنم خودم هم گاهی آتش می‌گیرم. جان واکر: وای من واقعاً این صحنه را دوست دارم.

بسیار خوب، خیلی از همکاری و حضور شما متشکرم. امیدوارم در آینده شاهد فیلم‌های بعدی سری «شگفت‌انگیزان» باشیم.

برَد بِرد: خواهش می‌کنم. من هم از شما متشکرم. جان واکر: من هم همین‌طور.

***

 
   

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۵ تیر ۱۳۹۷ ۰۳:۳۵

چقدر خوبه که سایتی حرفه ای برای عاشقان سینما یا بهتر بگویم "عاشقان تماشای فیلم" در ایران یا برای ایرانیان وجود داره، سپاس 30نما از این نقد خوب و دقیق

نمایش اسپویل
۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۶

ای خددااااااا من باس چقدر منتظر این فیلم باشم ... فک کنم این اولین فیلمی میشه که من نسخه پرده ای شو قراره ببینم .. چون نمیتونم واقعا صبر کنم تا کیفیت اصلی

نمایش اسپویل
۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۵

ای جان!!! تا باشه از این مطلب ها... ادامه بدید عالیه خسته نباشیدِ گرم :-)))))

نمایش اسپویل
۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۷:۰۴

ای جااااان ۲ ساعت اینکردیبلز ?

نمایش اسپویل
۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۰۲

اصلا ندیده با این امتیازات خوبی که گرفته معلومه اثر خوبی از اب در اومده همه ی سایت های معروف و درست و حسابی نقد نمره خوبی بهش دادن پس بهتره این بدگویی که به عنوان نقد سینما گذاشتین رو پاک کنید اصلا به این سایت به این خوبی نمیاد این مطلب رو بزاره همون ماجرای فیلم بتمن در مقابل سوپرمن پیش اومده فقط اختلافش اینه که ایندفعه با اثری صد برابر بهتر رو به رو هستیم تنها نکته ی مثبتی که در موردش گفته تو نقد سینما تو پاراگراف بعدی نقز کرده اگه از چیزی خوشتون نیومده به عنوان نقد چیزی نگید که این نقد نیست.

نمایش اسپویل
۸ تیر ۱۳۹۷ ۰۰:۰۲

اره درسته میگین خیلی قشنگ بود تکرار موفقیتهای اولی برا این یکی هم نقص حساب نمیشه

نمایش اسپویل