news-background
news-background

۱۰ نکته‌ای که شاید در مورد Die Hard ندانید

«جان سخت» (Die Hard) به اعتقاد بسیاری هم بهترین اکشن تاریخ است و هم بهترین فیلم برای ایام کریسمس. اما از آنجا که داستان فیلم در کریسمس اتفاق می‌افتد اما خود آن در تابستان 1988 روی پرده می‌رود، برخی آن را در رده فیلم‌هایی چون «کریسمس سفید» و یا «الف» به شمار نمی‌آورند. اما روز گذشته «استیون دسوزا» فیلمنامه‌نویس «جان سخت» خیال همه را راحت کرد و در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان در توییتر، تأیید کرد که «جان سخت» قطعاً یک فیلم برای ایام کریسمس است. این فیلم «بروس ویلیس» را به یک ستاره بزرگ بدل کرد، دیالوگ‌های آن فراموش‌نشدنی‌‌اند، و نه تنها خود یک چندگانه را کلید زد، بلکه منبع الهام چندگانه‌های دیگر نیز شد. در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به 10 نکته‌ای که شاید در مورد «جان سخت» ندانید.

 

«فرانک سیناترا» می‌توانست جای «بروس ویلیس» را بگیرد

«فرانک سیناترا» خواننده و بازیگر آمریکایی که در سال 1998 از دنیا رفت، می‌توانست در نقش «جان مک‌کلین» که ویلیس را ستاره کرد بازی کند. «جان سخت» از رمان جنایی «هیچ چیز تا ابد نمی‌پاید» اقتباس شد، کتابی که جلد دوم «کارآگاه» محسوب می‌شود و در سال 1966 به چاپ رسیده بود. سیناترا در اقتباس سینمایی کتاب «کارآگاه» نقش‌آفرینی کرده بود و از این رو ایفای مجدد نقش مک‌کلین به او پیشنهاد شد. وی در آن زمان 73 سال داشت و به همین علت پاسخش منفی بود.

 

«بروس ویلیس» گزینه دوم و یا حتی سوم هم نبود

در مقطعی «کلینت ایستوود» بازی در نسخه سینمایی «هیچ چیز تا ابد نمی‌پاید» را بررسی می‌کرد. همچنانکه مراحل اولیه توسعه فیلم به پیش می‌رفت بازیگران متعددی از جمله «سیلوستر استالونه»، «رابرت د نیرو»، «ریچارد گر»، «دان جانسون»، «برت رینولدز»، و «ریچارد دین اندرسون»، پیشنهاد بازی در «جان سخت» را رد کردند.

 

«جان سخت» اولین فیلم بلند «آلن ریکمن» بود

«آلن ریکمن» وقتی در قسمت اول «جان سخت» در نقش شخصیت خرابکار «هانس گروبر» ظاهر شد، بازی در چند سریال تلویزیونی مثل «شکسپیر» شبکه BBC را در کارنامه داشت، اما هنوز موفق به بازی در یک فیلم بلند نشده بود. مسئول انتخاب بازیگر در فیلم «جان سخت»، پس از آنکه ریکمن را در حین بازی در نمایش «دلبستگی‌ها خطرناک» می‌بیند، این نقش را به ریکمن پیشنهاد می‌کند.

 

عروسک‌های «تدی بیر» معمولی نیستند

عروسک‌های تدی بیری که «جان مک‌کلین» در فیلم به عنوان هدیه کریسمس به بچه‌های خود می‌دهد به «جان مک‌تیرنان» کارگردان فیلم تعلق داشته‌اند. فیلمساز بار دیگر در سال 1990 و در فیلم «شکار اکتبر سرخ» از این عروسک‌ها استفاده می‌کند.

 

دلیل «چه؟» گفتن‌های مکرر «بروس ویلیس» فیلم «جان سخت» است

«جان مک‌ترینان» کارگردان از تیراندازی‌های پرسروصدای زیادی در فیلم بهره گرفته که یکی از دلایل واقعی‌تر جلوه کردن «جان سخت» نسبت به اغلب فیلم‌های اکشن دیگر در زمان خودش بود. اما متاسفانه در حین فیلمبرداری صحنه‌ای که مک‌کلین از زیر میز به یکی از شخصیت‌های منفی شلیک می‌کند، صدای فشنگ‌های مشقی به گوش ویلیس آسیب می‌رساند. او در سال 2007 در مصاحبه با گاردین در این‌باره گفت: «در حین فیلبرداری قسمت اول «جان سخت»، دو-سوم شنوایی گوش چپم را از دست دادم و به همین خاطر مدام باید بگویم "چه گفتی؟"»

 

ویلیس پاکش پلاستیکی می‌پوشد

این نکته به یکی از جذاب‌ترین لحظات «جان سخت» مرتبط است. هانس می‌داند که مک‌لین پابرهنه است، بنابراین به یکی از آدم‌هایش فرمان می‌دهد که به شیشه‌ها شلیک کند. برای حفاظت در برابر خطرات احتمالی این سکانس، ویلیس یک جفت پاکش پلاستیکی می‌پوشد.

 

گروهبان پاولی که می‌توانست گروهبان جانسون باشد

در فیلم «جان سخت» یک شخصیت به نام «هاروی جانسون» و دو مأمور اف‌بی‌آی جانسون نام حضور دارند. این اشتباه به ظاهر عمدی یک جور شوخی با «رجینالد ول‌جانسون» بود که در نقش گروهبان «ال پاول»، دوست صمیمی مک‌کلین و ناجی او بازی می‌کرد. هنگام فیلمبرداری قسمت اول همکاران ول‌جانسون شوخی‌های دیگری مثل دادن کیک تویینکی نیز با او  داشتند.

 

«آلن ریکمن» هم به اندازه هانس از آن صحنه سقوط بیزار بود

«جان مک‌تیرنان» کارگردان فیلم به منظور ایجاد وحشت در چهره «هانس گروبر» با بازی ریکمن فقید، حقه ناجوانمردانه‌ای انجام می‌دهد که تبدیل به یکی از سکانس‌های به یاد ماندنی «جان سخت» می‌شود. ریکمن در این صحنه برای پرت شدن از ارتفاع 40 فوتی منتظر شمارش معکوس می‌ماند، اما در عوض یک ثانیه زودتر رها می‌شود و باعث می‌شود همان برداشت اول در نسخه نهایی فیلم به نمایش درآید.

 

جمله معروف فیلم در فیلمنامه وجود نداشت

اگر «جان مک‌کلین» جمله «ییپی-کی-یی» را ادا نکند، فیلم «جان سخت» نمی‌شود، حتی اگر کلمه رکیک پس از آن به مانند قسمت چهارم به خاطر درجه سنی از آن حذف شود. ویلیس مدعی است که این جمله را خود بداهتاً ساخته، جمله‌ای که «روی راجرز» با فیلم «سلطان کابوی‌ها» (King of the Cowboys) آن را به شهرت رساند. ویلیس در مصاحبه با «رایان سیکرست» در سال 2013 گفت: «می‌خواستم عوامل صحنه را بخندانم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که از فیلم حذف نشود.»

 

«جان سخت» الگوی فیلم‌های اکشن دهه‌های بعد می‌شود

فیلم «جان سخت» پس از اکران موفقی که در سال 1988 تجربه کرد به الگویی برای فیلمسازان تبدیل شد. فیلمی با یک زیرژانر جدید که در آن یک مرد معمولی اما نترس در مقابل آدم‌های خرابکار در یک فضای بسته مقاومت می‌کند. قسمت دومن فیلم که عملاً تکرار داستان فیلم قبلی بود اما لوکیشن آن این بار به هواپیما تغییر پیدا می‌کرد، «تحت محاصره» که همان «جان سخت» در یک سفینه فضایی است، و نیز قسمت دوم «تحت محاصره»، «مسافر 57»، «کلیف‌هنگر» محصول سال 1993 با بازی «سیلوستر استالونه» که داستانش در کوهستان اتفاق می‌افتد، «مرگ ناگهانی» با بازی «ژان-کلود ون دام»، «آسمان‌خراش» که یک «جان سخت» با شخصیت اصلی زن بود، و چندین و چند عنوان دیگر همگی به تقلید از داستان «جان سخت» و به امید اکران موفق به تولید رسیدند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید