news-background
news-background

گزارشی از 74امین جشنواره ی بین المللی فیلم ونیز - بخش اول

رفته رفته به فصل جوایز و جشنواره های متعدد فیلم و سریال در سراسر جهان نزدیک می شویم. جشنواره ی فیلم «ونیز» یکی از معتبر ترین محافل سینمای بین الملل می باشد که هر ساله در شهر ونیز برگزار می شود. جشنواره ی امسال از 30 آگوست الی 9 سپتامبر به طول خواهد انجامید و در آن فیلمسازان و بازیگران سراسر جهان به نمایندگی از کشور شان فیلم هایی را در معرض نمایش می گذارند. رسانه ی 30نما در طی این مدت تلاش می کند گزارشی جامع از آن چه در این جشنواره رخ می دهد به شما ارائه دهد. این جشنواره با رونمایی از فیلم «Downsizing» ساخته ی «الکساندر پین» کار خود را آغاز نمود. فیلم علمی تخیلی مذکور اثری به نویسندگی «الکساندر پین و جیم تیلور» است که در آن بازیگرانی چون «مت دیمون»، «کریستن ویگ» و «کریستوف والتز» بازی می کنند. ایران نیز در این جشنواره حضور دارد و فیلم های « ناپدید شدن=Disappearance» و «بدون تاریخ، بدون امضا = No Date,No Signature» در طی روز های آینده در بخش «افق های نو» این جشنواره اکران خواهند شد. شود. آن چه می خوانید گلچینی از بهترین آثار جشنواره تا به این لحظه است و بقیه ی فیلم ها نیز در حال اکران در این جشنواره هستند. در صورت منتشر شدن نقد و بررسی های این آثار با شما عزیزان خواهیم بود. لازم به ذکر است که به علت نبود تصاویر باکیفیت از فیلم ها از درج آن ها خودداری نمودیم.

 

Human Flow

بیش از 65 میلیون نفر از مردم سراسر جهان به دلیل قحطی، جنگ، تغییرات نامساعد اقلیمی و تبعیض های نژادی از جنگ جهانی دوم تاکنون مجبور به ترک خانه و کاشانه ی خود شده اند. اثر مستندگونه ی مذکور توسط «Ai Weiwei» ساخته شده است و «تیم فینچ و چین چین» نویسندگی آن را بر عهده داشته اند. مستند مذکور در همان اولین لحظات نمایش خود در جشنواره ی ونیز توانست توجه بسیاری از مردم را به خود جلب نماید. پیش از نمایش این مستند شعار اصلی آن نمایان می شود که می گوید اگر جایی برای پناه بردن وجود ندارد، هیچ کجا خانه ما خواهد بود. این مستند نابسامانی ها و مشکلات انسان عصر حاضر را در دنیایی که مملو از مسائل ریز و درشت است به تصویر می کشد. سازندگان این مستند برای فیلمبرداری آن به بیش از 23 کشور جهان از جمله افغانستان، فرانسه، یونان، عراق، کنیا، مکزیک، ترکیه و ... سفر کرده اند. این مستند گواهی بر تلاش انسان هاییست که با جدیت تمام به دنبال اندکی آرامش برای زندگی خود هستند. آن چه در وصف این مستند آدمی را به شگفتی وا می دارد این است که اغلب لحظات این مستند توسط پهباد فیلمبرداری شده اند و مردمان در این مستند به مانند نقطه هایی متحرک هستند. نقطه هایی که در مکان های مختلف جا به جا می شوند و هر لحظه فریاد و نغمه های اعتراض آمیز شان به گوش می رسد. ساخت این اثر برای هنرمند چینی یعنی «Ai Weiwei» به مثابه ی یک سکوی پرتاب به سوی موفقیت های بیشتر خواهد بود. آن چه این کارگردان در مستند خود به تصویر می کشد در نگاه اول مسئله ی مهمی برای بینندگان نمی باشد ولی واقعیتی که در آن به نمایش در می آید در آینده ی نزدیک تبدیل به یکی از بزرگ ترین بحران های بشری خواهد شد.

The Insult

فیلمی به کارگردانی «زیاد دوئری» به نام «توهین» که محصول مشترک فرانسه و لبنان می باشد. این فیلم توجه ی خود را به مسائل انسانی رایج در خاورمیانه معطوف ساخته است. شخصیت های اصلی این فیلم در دادگاه و مقابل قاضی برای ستاندن حق و حقوق خود و تبرئه نمودن خود شان از گناهی که مرتکب نشده اند تلاش می کنند. این فیلم داستان زندگی یکی از مهاجران فلسطینی تبار را روایت می کند که با کارفرمای خود مشکل دارد. کارفرمای او شخصی با مذهب مسیحی است که همواره او را به چشم یک برده می بیند. نزاع و مشکلات این دو نفر منجر به درگیری های بسیار می شود و حال زمان آن است که عدالت واقعی بدون در نظر گرفتن نژاد و عقیده ی مذهبی برقرار شود. از بین تمام کشور های مسلمان خاورمیانه، کشور لبنان بیشترین تنوع مذهبی را دارد و 40 درصد جامعه ی آن را مسیحیان تشکیل می دهند. این فیلم علاوه بر مناقشات دو شخصیت اصلی به نقش اساسی دین در نحوه ی زندگی و تفکر مردم می پردازد. نویسندگان این فیلم تلاش کرده اند به جنبه های شخصیتی و منطقه ای خاورمیانه و علی الخصوص لبنان بپردازند بپردازند.

The Shape of Water

تازه ترین عاشقانه ی فانتزی آمریکا اثری به نام «رخسار آب» به کارگردانی «گیلرمو دل تورو» می باشد و نویسندگی آن را «ونسا تیلور» انجام داده است. این فیلم 123 دقیقه ای بعد از نمایش در جشنواره ی ونیز قرار شده تا در ماه آینده در شهر تورتنو نیز اکران شود و پس در آن در تاریخ 8 دسامبر اکران جهانی خود را آغاز نماید. داستان عاشقانه ی این فیلم در گیر و دار جنگ سرد آمریکا در سال 1962 روایت می شود. در کتابخانه ی فوق سری دولت آمریکا، دختری به نام «الیسا» با بازی «سالی هاوکینز» کار می کند که مدت هاست در انزوا و تنهایی زندگی می کند. او به همراه همکار خود «زلدا» با ایفای نقش «اکتاویا اسپنسر» در بین اسناد موجود در کتابخانه به کشفی بزرگ دست می یابند که موجودی عجیب الخلقه است. دخترک داستان بنا به دلایلی که در فیلم معلوم می شوند شروع به دوست شدن با این موجود می کند. آن چه در رابطه با این فیلم توجه را به خود جلب می کند این است که در دوران جنگ سرد آمریکا داستانی خیالی را شاهد خواهیم بود. داستانی که به یمن ایفای نقش بسیار خوب «سالی هاوکینز» تبدیل به چیزی بیش از یک فیلم ساده شده است.

First Reformed

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی «پاول شریدر» و ایفای نقش «آماندا سیفرید» و «اتان هاوک» به آسانی هر چه تمام تر تبدیل به سوژه ی خبری محافل سینمایی جهان می شود. «Ethan Hawke» که علاقه ی بسیاری به ایفای نقش در فیلم های «خاص» سینما دارد در تازه ترین اقدام خود با کارگردان این فیلم همکاری کرده است. داستان این فیلم هیجان انگیز درباره ی شخصیت «چپلِین» است که در گذشته عضوی از ارتش آمریکا بوده است و حالا در غم از دست دادن پسر خود به سر می برد. در همسایگی شخصیت نام برده زن جوانی به همراه همسرش برای عرض تسلیت به خانه شان می آید. بعد از ملاقات این سه نفر اتفاقات عجیبی برای شان می افتد که برای فهمیدن آن باید تا اکران جهانی اش صبر کنیم. این فیلم به عنوان یکی از فیلم های مهم «پاول شریدر» به حساب می آید، چرا که شخصیت اصلی داستان فردی با پیشینه ی جنگی است و از مشکلات روحی روانی رنج می برد و با این حال فردی دین گرا و تنهاست. نحوه ی تعامل او در عصر مدرن انگلستان محوریت اصلی داستان فیلم مذکور است. همان طور که احتمالاً متوجه شده اید، این فیلم الهام پذیرفته از فیلم فرانسوی «خاطرات یک کشیش روستا» ساخته ی «رابرت برسون» محصول 1951 می باشد. کارگردان برای شخصیت پردازی فیلم خود کارکتر هایش را از صفر تا صد می سازد، و اجزای تشکیل دهنده ی تار و پود شخصیتی با دقت و جزئیات بالا کنار هم قرار می گیرند.

جشنواره ی فیلم ونیز، همان طور که در ابتدا ذکر شد از 30 آگوست الی 9 سپتامبر در شهر ونیز ایتالیا برگزار می شود آن چه خواندید گلچینی از بهترین آثار جشنواره تا به این لحظه بوده است و بقیه ی فیلم ها نیز در حال اکران در این جشنواره هستند. در صورت منتشر شدن نقد و بررسی های این آثار با شما عزیزان خواهیم بود.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید