news-background
news-background

۱۰ سریال مستند جنایی که باید ببینید

از زمانی که فصل اول پادکست محبوب «سریال» (Serial) به گویندگی «سارا کینیگ» منتشر شد، می‎توان گفت ما غرقِ داستان‎های جنایی واقعی شدیم. در حالی که ممکن است سرمایه‌گذاری بر روی داستان‎های ناراحت‌کننده و واقعی احساس ناخوشایندی داشته باشد اما اگر فقط چند دقیقه از این پادکست‎ها و یا یک قسمت از برنامه‎های تلویزیونی مستند جنایی را ببینید، همه‌چیز را فراموش خواهید کرد. این داستان‌ها واقعاً جذاب هستند و شما تنها نیستید، تعداد زیادی از افراد این سبک را همانند شما دوست دارند. خوشبختانه برنامه‎های تلویزیونی بسیار زیادی برای علاقه‌مندان این سبک ساخته‌ شده است. در این مقاله ما ۱۰ مستند جنایی برتر را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

۱۰. Dirty John

این برنامه تلویزیونی بر اساس یکی از پادکست‎های محبوب «کریس گوفارد»، خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره‎ی زندگی «جان میهن» ساخته شده است. سریال «جان کثیف» (Dirty John) برای اولین بار در تاریخ ۲۵ نوامبر از شبکه Bravo پخش شد. احتمالاً اگر متوجه شوید داستان این سریال بر اساس واقعیت است، نمی‎توانید برای دیدن این سریال حتی یک لحظه هم صبر کنید.

سریال «جان کثیف» در مورد رابطه‎ی میان «جان میهن» و «دبرا نول» با بازی «اریک بانا» و «کانی بریتون» است که زوجی عادی نیستند. «نول» پس از اینکه رابطه خود را با «میهن» آغاز می‎کند متوجه می‎شود او مردی دغل‌کار است. مانند تمام داستان‎های واقعی جنایی، این داستان حتی عجیب‌وغریب‌تر از افسانه‎های ساختگی به نظر می‎رسد. اگر به این سبک علاقه دارید، این برنامه تلویزیونی یک داستان جنایی واقعی است که نباید فرصت تماشای آن را از دست بدهید.

 

9. The Staircase

ممکن است نام مینی‌سریالِ فرانسوی «راه پله» را شنیده باشید، یا این اسم را در تبلیغات شبکه نت‌فلیکس دیده باشید. داستان مینی سریال «راه پله» در مورد «مایکل پترسون» و درگذشت همسرش، «کتلین پترسون» در سال ۲۰۰۱ است. در این مینی سریال نیز همانند سایر داستان‎های جنایی اولین مظنون پرونده همسر «کتلین»، «مایکل» است. در ابتدا «مایکل» به اتهام قتل همسر خود متهم می‎شود، البته یک داستان جنایی واقعی آن‌طور که در ظاهر به نظر می‎رسد ساده نیست و این موضوع در سریال به‌خوبی دیده می‎شود. در این مینی سریال خیلی زود مشخص می‌شود که احتمال اینکه «مایکل» همسرش را به قتل رسانده باشد بعید به نظر می‎رسد، اما باید منتظر ماند و دید حکم دادگاه «مایکل» چه خواهد بود. در سال ۲۰۰۴ هشت قسمت از این مینی سریال ساخته شد و دو قسمت بعدی در سال ۲۰۱۳ از طریق نت‌فلیکس عرضه شد، سه قسمت نهایی آن نیز در سال گذشته فیلم‎برداری شد.

 

8. Evil Genius

عنوان «نابغه‌ی شرور» به خوبی می‎تواند مخاطب را به این سریال علاقه‌مند کند و پخش آن از شبکه نت‎فلیکس  انگیزه را برای دیدنش بیشتر می‎کند.

سریال «نابغه شرور» به بررسی یکی از دیوانه‌وارترین سرقت‎های بانک در تاریخ آمریکا می‎پردازد. این سرقت در سال ۲۰۰۳  در ایالت پنسیلوانیا رخ داد، اما داستان آن نهایتاً به تعدادی قتل و شخصیت «مارجری دیل-آرمسترانگ» مرتبط می‎شود، «مارجری» به مظنون اصلی پرونده و به «نابغه‌ی شرور» سریال تبدیل می‎شود. این داستان یکی از آن مستند‎های جنایی است که توضیحش بسیار پیچیده است اما قطعاً اگر قسمت اول این سریال را تماشا کنید، تا پایان جذب آن خواهید شد.

   

7. The Keepers

مستند جنایی «کیپرز» (The Keepers) به همان میزان که جذاب و فریبنده است، غم‌انگیز و ناراحت‌کننده نیز هست. این مینی سریال در مورد یک راهبه به نام خواهر «کثی» است که به‌عنوان معلم انگلیسی نیز کار می‎کند، او در ۷ نوامبر سال ۱۹۶۹ ناپدید می‎شود و جسدش در ۳ ژانویه سال ۱۹۷۰ پیدا می‎شود. «رایان وایت»، کارگردان این سریال به مجله ونتی فر گفت: «از ابتدا حقیقت این پرونده عمداً به خاک سپرده شده یا به عبارتی نادیده گرفته شده است.»

طبق گزارش منتشر شده از مجله ونتی فر: «درواقع، آنچه در ابتدا به اسم تحقیقات در پرونده آغاز می‎شود، تلاشی هماهنگ برای پنهان کردن تجاوز و سوءاستفاده جنسی انجام‌ شده توسط پدر جوزف، سرپرست و مشاور مدرسه دینی است که با همکاری میان دیگر اعضای روحانیت، پلیس و متخصصِ زنان محلی انجام شد.» شاید تماشای این سریال دشوار باشد، اما داستان آن بسیار آموزنده است.

 

6. Killer Kids

تصور اینکه بچه‎ها برخلاف بزرگ‌سالان بی‌گناه هستند و هرگز مرتکب جنایت‌هایی مانند قتل نمی‌شوند کار آسانی است. مطمئناً این فرضیه نادرست است، زیرا ما هرچند وقت یک‌بار داستان‌های ترسناکی درباره  جنایت‌هایی که بچه‌ها و نوجوانان مرتکب می‌شوند از اخبار می‎شنویم. سریال «قاتلین خردسال» که از شبکه نت‌فلیکس منتشر می‎شود در مورد کودکانی است که مرتکب قتل شده‎اند و نشان می‎دهد این فرضیه که کودکان بی‎گناهند اشتباه است. اگر سؤالاتی مبنی بر اینکه چرا بچه‎ها مرتکب چنین جنایاتی می‌شوند در ذهن داریم، باید امیدوار باشیم تا این سریال به سؤالات ما پاسخ دهد.

 

5. The Killing Fields

وقتی یک پرونده مختومه اعلام می‎شود در حالی که تحقیقات هیچ محکوم یا نتیجه‎ای به دنبال ندارد، برای نزدیکان آن مرحوم نتایج به شدت دردناک و ویرانگری در بر دارد. در عین حال این پرونده‌ها برای ساخت یک سریال تلویزیونی بسیار جالب و جنجالی است و مخاطبان زیادی را جذب می‎کند.

تا به حال سه فصل از سریال «میدان کشتار» (The Killing Fields) از شبکه تلویزیونی دیسکاوری پخش‌ شده است. داستان سریال از قتل «یوجین بویسفانتین»، دانشجوی دانشکده لوئیزیانا در سال ۱۹۹۷ آغاز می‎شود. قبل از این که برای دیدن این سریال شروع به لحظه‌شماری کنید، باید بدانید که ۶۰ زن دیگر نیز ناپدید شده‎ و در همان محل به قتل رسیده‎اند. با شنیدناین خبر، پرسش مطرح می‎شود که چه کسی مسئول مرگ این دانشجویان است.

 

4. The Confession Tape

طرفداران واقعی مستندهای جنایی در برنامه‎های تلویزیونی و پادکست‎ها اولین چیزی که می‎خواهند بشنوند، اعتراف قاتلان است. اگر پرونده‎ای مختومه اعلام شود، ما دوست داریم پرونده آن حل شود، همچنین می‎دانیم خانواده قربانیان نیز همین را می‎خواهند، اما متأسفانه در برخی موارد پرونده‏‎ها هرگز حل نمی‎شوند.

همچنین متأسفانه، بعضی از این اعتراف‎ها می‎توانند دروغ باشند یا توسط کسی بیان شود که متقاعد شده به جرمی که مرتکب نشده اعتراف کند. مطابق توضیحات شبکه نت‌فلیکس، سریال «نوار اعتراف» (The Confession Tape) که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، مواردی را بررسی می‌کند که در آن افرادی که به قتل محکوم‌ شده‌اند ادعا می‌کنند که آن‌ها را مجبور به اعتراف کرده‎اند و یا به‌ اشتباه و بی‎اختیار اعتراف کرده‎اند. طرفداران این سبک می‎توانند در این مجموعه از این سری اعترافات و توضیحاتی که در پیرامون آن داده می‎شود لذت ببرند.

 

3. I Am a Killer

عنوان این برنامه تلویزیونی به‌ خوبی نشان می‎دهد که داستان در مورد افرادی است که بدون هیچ اما و اگری مرتکب قتل شده‎اند و شکی در مورد گناه یا بی‎گناهی آن‎ها وجود ندارد.

این سریال جنایی در ۱۰ قسمت از شبکه نت‌فلیکس منتشر شد. داستان سریال در مورد حالات رفتاری مردان قاتلی است که افراد زیادی را به فتل رسانده‎اند و در حال حاضر در انتظار اعدام هستند. داستان سریال به همین سادگی است اما چیزی نیست که  هر روز با آن رو به رو باشیم.

همان‌طور که مجله آمریکایی «رولینگ استون» اشاره می‌کند، این سریال از تنوع جنسیتی در میان قاتلان برخوردار نیست و این در حالی است که اکنون ۵۱ زن در ردیف اعدام هستند که هرکدام از آن‎ها دارای ویژگی‎های جذاب، وحشتناک و منحصر به‌ فردی‎ هستند.

 

2. The Jinx

این مینی سریال یک اثر کلاسیک در ژانر مستند جنایی است که سال ۲۰۱۵ از شبکه HBO منتشر شد و در مورد زندگی «رابرت درست» است. کسانی که هنوز مینی سریال را ندیده‎اند باید در سریع‌ترین زمان ممکن شروع به تماشای آن کنند. در پایان «درست» رسوا می‎شود و در قسمت آخر می‎گوید: «چه غلطی کردم؟ البته که همه آن‌ها را من کشتم.»

مینی سریال در ۶ قسمت توسط «اندرو جرکی» کارگردانی شد که جرم و جنایت‌های مختلفی را در زندگی «درست» مورد بررسی قرار می‎دهد: ازجمله ناپدید شدن همسرش، «کتی» در سال ۱۹۸۲، قتل «سوزان برمن» در سال ۲۰۰۰ و قتل همسایه خود، «موریس بلک» در سال ۲۰۰۱. طبق اخبار منتشر شده از شبکه CNN، «درست» به اتهام قتل «برمن» به‌ زودی محاکمه خواهد شد.

 

1. Making a Murderer

توصیه می‌شود همین حالا این مستند جنایی را که از شبکه نت‌فلیکس منتشر می‎شود تماشا کنید. این برنامه در مورد شخصیت «استیون اِوری» است که به اتهام قتل یک زن جوان به نام «ترسا هالباک» متهم شد، هرچند که «استیون» ادعا می‎کند این کار را انجام نداده است.

این داستان آن‌قدر دیوانه‌وار است که برای ساخت یک سریال مستند کافی باشد، اما این واقعیت نیز وجود دارد که ۲ سال قبل از اتهام قتل، «استیون» ۱۸ ساله به اتهام تجاوز جنسی در زندان بود. هرچند که او مدعی بود این کار را انجام نداده. برادرزاده او، «برندن» نیز در این پرونده متهم است.

این برنامه تلویزیونی نگاهی منتقدانه و یک‌طرفه دارد و ظاهراً تلاش می‎کند که نشان دهد «استیون» به‌ اشتباه متهم شده است، با این حال همچنان ارزش دیدن دارد و یکی از عناصر اصلی ژانر مستند جنایی در تلویزیون است.

منبع: اسکرین‌رنت

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۲۶

من با سریال آخر لیست که Making a Murderer است شروع کردم و فوق العاده جذاب و دیدنی بود مخصوصا فصل 2 طوری منو شیفته خودش کرده بود که 3 قسمت آخر سریالو روی گوشی تو منزل نگاه کردم و حالا قسمت 1 the jinx رو دیدم که خیلی جالب نبود ، البته برای من ، فکر کنم Making a Murderer توقع منو خیلی بالا برده باشه ، خلاصه تو دیدن Making a Murderer شک نکنید ! میتونم بگم بهترین و جذابترین مستند و سریالی که تا بحال دیدم باشه .

نمایش اسپویل
۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۵۶

جای خالی American Crime Story در لیست به شدت احساس میشه

نمایش اسپویل
۱۵ دی ۱۳۹۷ ۱۳:۰۹

بنظره من دکستر باید شماره ۱ این لیست باشه چون هم جزو بهترین سریال هاست هم ادم رو عقاید قاتلین و شکل زندگیشون اشنا میکنه

نمایش اسپویل
۱۵ دی ۱۳۹۷ ۱۵:۳۴

میگن مستند نه سریال...اونم از نوع فوق تخیلی دکستر...

نمایش اسپویل