news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم The Green Knight: عظیم و مرعوب‌کننده، به دور از اکشن‌های پرخاشگرانه، خیره‌کننده، پایبند به فضا

 

اولین نقدهای فیلم «شوالیه سبز» (The Green Knight) استودیوی A24 به کارگردانی «دیوید لوری» و بازی «دو پاتل» ساعاتی قبل اجازه انتشار پیدا کردند. اکران این فیلم توسط پخش‌کننده بریتانیایی‌اش در پی شیوع موج جدید ابتلا به کرونا لغو شده اما همچنان قرار است در آمریکا روی پرده برود.

فیلم فانتزی و ماجراجویی «شوالیه سبز» از افسانه «شاه آرتور» الهام گرفته شده و «دو پاتل» نقش شخصیتی به نام «سر گاوین» را بازی می‌کند که برادرزاده بی‌پروای «شاه آرتور» است و برای یافتن غریبه‌ای غول‌پیکر موسوم به «شوالیه سبز» سفر آغاز می‌کند. گاوین در این راه با غول‌ها، ارواح، سارقین و دسیسه‌چینان مواجه می‌شود.

«جول اجرتون»، «بری کیوگان»، «آلیسیا ویکاندر»، و زوج بازیگر «ساحره» (The Witch) یعنی «رالف اینسون»‌ و «کیت دیکی» دیگر بازیگران «شوالیه سبز» خواهند بود. «شان هریس» بازیگر چندگانه «مأموریت غیرممکن»‌ نیز نقش «شاه آرتور» را بازی می‌کند.

این فیلم در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۶ درصد و از «متاکریتیک» امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ دریافت کرده است.

«دیوید رونی» منتقد «هالیوود ریپورتر» در توصیف «شوالیه سبز» می‌گوید: «یک فیلم غیرمرسوم و جسورانه مملو از جاه‌طلبی‌های فریبنده که از اکشن پرخاشگرانه و رفتارهای مدرن خود-آگاهانه‌ای که «شاه آرتور» که فیلم‌های «آنتوان فوکوا» و «گای ریچی» را به چنان شکست‌هایی کشاند اجتناب می‌کند. در عوض، دوردستی غریب افسانه و دوران قرون وسطا را می‌پذیرد و اثری کاملاً نو و خیره‌کننده پدید می‌آورد.»

«دیوید ارلیک» منتقد «ایندی‌وایر» به این فیلم نمره A- می‌دهد و می‌نویسد: «فیلم ماجراجویانه و قرون وسطایی «دیوید لوری» یک رومنس شجاعانه و به‌یادماندنی، سورئال، سرخوشی‌آور، و درخشنده با لایه‌ای از واقعیت از نوع هوی متال است.»

«اوون گلایبرمن» منتقد «ورایتی» نوشته است: «کارگردان یک رؤیا-شعر خیالی را به لایه‌هایی از افسانه زیر افسانه از فرهنگ عامه تبدیل می‌کند.»

«سایمون آبرامز» نویسنده «رپ» می‌گوید: «تنها چند پرسش است که «شوالیه سبز» برایشان پاسخ‌های ناسخاوتمندانه ندارد، و نشان می‌دهد که لوری و همکارانش نمی‌توانند پلی میان تصاویر فیلم و محتوای عاطفی برقرار کنند. بنابراین اگرچه «شوالیه سبز» اعتماد به نفسی ستودنی و میلی غریب دارد، اما جذابیت فیلم هرگز به اندازه غیرمعمول بودنش نیست.»

«چارلز برامسکو» منتقد «گاردین» نوشته است: «داستان غیرتجاری، پیچیده و از لحاظ بصری باشکوه «دیوید لوری» برای افسانه شاه آرتور فراتر از انتظار می‌رود.»

«کریستی پاچکو» نویسنده «آی‌جی‌ان» می‌گوید: ««شوالیه سبز» واقعاً مبهوت‌کننده است. این فیلم استانداردهای اقتباس از افسانه آرتوری را به چالش می‌کشد و به‌شدت فضا و حس‌وحال را به اکشن و مونولوگ ترجیح می‌دهد. بازی‌های قابل‌توجه با سبک باشکوه کارگردانی «دیوید لوری» برای خلق فیلمی که شورانگیز است، و کمتر در مورد داستان و بیشتر در مورد تجربه است، ترکیب می‌شوند. اگر بتوانید با طول موج این تجربه هنرمندانه هماهنگ شوید، پاداشش را خواهید گرفت. به محض اینکه آن رد پا را پیدا کنید، «شوالیه سبز» به سیاحتی با پایانی تکان‌دهنده بدل می‌شود که قلب را به طپش، شیرها را به خشم، و سر را به چرخش وامی‌دارد.»

«برایان تالریکو» منتقد «راجر ایبرت» به فیلم امتیاز ۴ از ۴ داده و می‌نویسد: ««شوالیه سبز» از بینندگانش خواسته بزرگی دارد – اینکه با آنچه می‌تواند یک فیلم با روندی کند نامید شود، درگیر بمانند، تا به مضامین توجه کنند بی‌آنکه برای درک بهترشان بر آن‌ها تأکید شود، تا به دیدن فیلمی تمایل پیدا کنند در مورد شوالیه معروفی که قهرمانی مرسوم نیست. به شکلی ترسناک، شهوت‌انگیز و غریب است که فیلم‌های آمریکایی کمتر اجازه دارند باشند، و با سکانسی به پایان می‌رسد که کلیت فیلم را به بیننده از زاویه‌ای دیگر نشان می‌دهد.»

«کارلوس آگلیلار» منتقد «پلی‌لیست» نوشته است: «عظمت این فیلم مرا مرعوب می‌کند. مرا مسحور می‌کند و فریب می‌دهد و تسخیر می‌کند تا اینکه جوانه همچون خزه تمام تنم را می‌پوشاند. اما به جای اینکه تهدیدی برای اختناق باشد، «شوالیه سبز» منبع تازه‌ای از اکسیژن به ژانر شمشیر و جادوگری تزریق می‌کند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید