news-background
news-background

بعضی از نویسندگان کامیک‌های مارول که الهام‌بخش «دنیای سینمایی مارول» بوده‌اند تنها ۵ هزار دلار دریافت کرده‌اند

«جیم استارلین» خالق «تانوس» پس از ورود شخصیت به «دنیای سینمایی مارول» دوباره برای دستمزد بیشتر با مارول مذاکره کرده است.

 

اواخر ماه مارس گذشته، وقتی سریال «فالکن و سرباز زمستان» (The Falcon and the Winter Soldier) از دیزنی+ پخش شد، «اد بروبیکر» نویسنده کتاب‌های کامیک فاش کرد که سریال مارول کمی حالش را بد کرده است. بروبیکر در سال ۲۰۰۵ شخصیت «سرباز زمستان» را به همراه «استیو اپتینگ» خلق کرد. این نویسنده در آن زمان نوشت که تنها چیزی که از موفقیت سریال به آن‌ها رسیده «تشکرهایی اینجا و آنجا» بوده و با گذشت زمان هضم این مسئله سخت و سخت‌تر شده است.

بروبیکر نوشته بود: «کار پاره-وقت همین است، و راستش را بخواهید خوشحالم که اثر من بخشی از فرهنگ عامه شده – یا حتی خرده‌فرهنگ عامه با همه‌ی اسلش فیکشن‌های باکی-استیو – و بخش مرتبط با «کاپیتان آمریکا» یکی از بهترین لحظات دوران نویسندگی‌ام بود، وقتی که کتاب‌های کامیک ابرقهرمانی را می‌نوشتم. اما نمی‌توانم انکار کنم که وقتی مردم پیام‌های بی‌شماری ارسال می‌کنند و می‌خواهند نظرم را در مورد سریال بگویم، در دل کمی احساس ناخوشایندی می‌کنم.»

در گزارش جدیدی که «گاردین» منتشر کرده، از نویسندگان کامیک دیگری نام برده شده که برای گرفتن حق خود با مارول جنگیده‌اند. «جیم استارلین» که شخصیت «تانوس» را خلق کرده بنابر نوشته «گاردین» برای گرفتن دستمزدی بیشتر دوباره با مارول وارد مذاکره شده پس از آنکه این شخصیت به «دنیای سینمایی مارول» (MCU) راه پیدا می‌کند. نام «روری توماس» نویسنده نیز پس از جنجالی که ایجنتش به راه انداخت به فهرست عوامل سریال «لوکی» (Loki) افزوده شد.

در گزارش «گاردین» می‌آید: «بنابر ادعای چندین منبع، وقتی اثر یک نویسنده یا هنرمند به شکل قابل‌توجهی در یک فیلم مارول نشان داده می‌شود، روش کمپانی این است که برای هنرمندان یک چک ۵ هزار دلاری و دعوتنامه‌ای برای حضور در مراسم فرش قرمز بفرستد. سه منبع مختلف این مبلغ را تأیید می‌کنند.»

در مورد بروبیکر، حتی نام نویسنده در فهرست عوامل حاضر بر روی فرش قرمز افتتاحیه «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (Captain America: The Winter Solider) وجود نداشت. منابع «گاردین» ادعا می‌کنند که «بروبیکر و اپتینگ در سال ۲۰۱۴ با تاکسیدو برای حضور در مراسم فرش قرمز حضور پیدا کرده بودند اما اجازه ورود به آن‌ها داده نشده» و نویسنده باید برای «سباستین استن» پیام ارسال می‌کرده تا به آن‌ها اجازه ورود داشته شود.

در بخش دیگری از گزارش «گاردین» آمده است که پاداش مشارکت در چندگانه‌هایی که پرفروش می‌شوند «بین ۵ هزار دلار، هیچ چیز یا – در موارد نادر – یک قرارداد ویژه برای شخصیت خلق شده» است که به نویسندگان امکان می‌دهد با استفاده دوباره از شخصیت‌ها مبالغی را دریافت کنند. در پاره‌ای موارد دیگر نیز نویسنده به تهیه‌کننده تبدیل می‌شود اما آن قراردادها ارتباطی به عمل به وظایف حقوقی ندارد.

«تا-نهیسی کوتس» یکی از نویسندگانی است که پس از نویسندگی برای کامیک «پلنگ سیاه» (Black Panther) پیوند مستحکمی با مارول برقرار کرد. این نویسنده پس از بروبیکر و اپتینگ مجموعه کامیک «کاپیتان آمریکا» خودش را نیز نوشته است. «گاردین» می‌نویسد کوتس معتقد است «مارول از نظر اخلاقی وظایفی در قبال هنرمندان و نویسندگان» دارد.

کوتس می‌گوید: «مدت‌ها پیش از آنکه «کاپیتان آمریکا» را بنویسم، کامیک «مرگ کاپیتان آمریکا» و «بازگشت سرباز زمستا» [به نویسندگی بروبیکر و اپتینگ] را خوانده بودم که هیجان‌انگیزترین داستان‌های عمر من بوده‌اند. ترجیح می‌دهم این کامیک‌ها را بخوانم تا فیلمشان را ببینم – فیلم‌ها را هم دوست دارم – اما درست به نظر نمی‌رسد که از اثر استیو و اد یک چندگانه چند میلیارد دلاری بسازند.»

کوتس اضافه می‌کند که نویسندگان شایسته رفتار بهتری از سوی استودیوها هستند صرف نظر از اینکه چقدر شناخته‌شده‌اند و چه شرایطی در قراردادشان ذکر شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید