news-background
news-background

انتقاد مجدد «کریستفر نولان» از برادران وارنر:‌ «این نشانه خطر بزرگ‌تری برای مردم عادی شاغل در صنعت سینما است»؛ کارگردان TENET «جیمز باند» محبوبش را فاش کرد؛ ستایش فیلمساز از Alien 3 و Tokyo Drift

«کریستفر نولان» کارگردان تحسین‌شده‌ی فیلم «تنت» (Tenet) مجدداً از قرارداد جنجالی استودیوی برادران وارنر برای انتشار تمامی فیلم‌های پرخرج سال ۲۰۲۱ در شبکه‌ی HBO Max انتقاد کرد. این فیلمساز که پیش‌تر شبکه‌ی استریمینگ وارنرمیدیا را «بدترین شبکه‌ی استریمینگ» و قرارداد آن‌ها را بی‌احترامی به فیلمسازان دانسته بود، به‌تازگی در مصاحبه با «ان‌پی‌آر» انتقادات قبلی خود را حتی فراتر می‌برد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

نولان در این مصاحبه تأکید می‌کند که این اقدام وارنرمیدیا به بازیگران و هنرمندان طبقه‌ی کارگر هالیوود صدمه می‌زند: «جنبه‌های اقتصادی‌اش نادرست است مگر اینکه تنها به قیمت سهام و شمار بینندگان سرویس استریمینگ جدید خود فکر کنید. اکران فیلم‌ها در سینما تنها یکی از بخش‌های این مسئله است. بحث در مورد انتشار فیلم در شبکه‌ی نمایش خانگی است، بازار ثانویه و ثالث. این مسائل برای اقتصاد این کسب و کار و افرادی که در آن شاغل‌اند بسیار مهم است. من در مورد خودم حرف نمی‌زنم یا در مورد [کسی مثل] «بن افلک».»

این کارگردان می‌گوید نگران آینده‌ی اتحادیه‌هایی چون «صنف بازیگران» و «اتحادیه بین‌المللی کارکنان تئاتر» است: «من از کسانی که مسئول حرکت دوربین هستند، متخصصین برقی که زندگی‌شان به این کار بستگی دارد حرف می‌زنم، مستمری و بیمه‌ی درمان. از صنف بازیگران حرف می‌زنم. از بازیگران حرف می‌زنم. از بازیگرانی مثل یک پیش‌خدمت یا وکیل حرف می‌زنم که تنها دو یا سه جمله به زبان می‌آورند. آن‌ها باید از این راه امرار معاش کنند، وقتی که شاید گاهی چند روز در سال امکان بازی دارند. به همین علت است که مستمری دریافت می‌کنند. به همین علت است که اتحادیه‌ها از این افراد حمایت می‌کنند.»

نولان در ادامه می‌گوید وارنرمیدیا که متعلق به کمپانی ارتباطی ای‌تی‌اند‌تی است میلیاردها دلار فیلم را بی‌ارزش کرده: «از آن‌ها به عنوان اهرمی برای یک استراتژی تجاری دیگر استفاده کرده بی‌آنکه ابتدا متوجه باشد که این ساختار جدید چگونه قرار است جواب دهد، این نشانه‌ی یک خطر بزرگ‌تر است برای افراد معمولی که در این صنعت مشغول به کارند.»

نولان در پایان باز هم بر اهمیت بقای سالن‌های سینما تأکید می‌کند و می‌گوید:‌ «بسیار مهم است که همه به یاد داشته باشند که کسب‌وکار اکران فیلم صدها هزار شغل برای مردم عادی ایجاد می‌کند. کار من تنها با زحماتی که این افراد می‌کشند می‌تواند منتشر شود. وقتی می‌خواهیم به نحوه‌ی نمایش کار خودمان و محل نمایش کارمان و پیشرفت کسب‌وکار نگاه کنیم، باید این افراد را به حساب آوریم.»

«دنی ویلنوو» کارگردان فیلم «تل‌ماسه» (Dune) وارنر هم هفته گذشته به تصمیم استودیوی معترض شده و گفته بود در این کار «نه هیچ عشقی به سینما وجود دارد و نه مخاطب.»

نولان در مصاحبه‌ی دیگری با پادکست «هپی. ‌سد‌. کانفیوزد»‌ (Happy. Sad. Confused) از چندگانه‌های «سریع و خشن»‌ (Fast & Furious)، «جیمز باند» و «بیگانه ۳» (Alien 3) ستایش می‌کند. این فیلمساز ابتدا بازیگر محبوب خود در فیلم‌های مأمور ۰۰۷ را فاش می‌کند:‌ «باند محبوب من «تیموتی دالتون» است. فکر می‌کنم او نزدیک‌ترین شخصیت به کتاب است.»

او سپس فیلم مورد علاقه‌اش در دو چندگانه‌ی دیگر را فاش کرده است: «فیلم ابتدایی «راب کوئن» [در چندگانه‌ی «سریع و خشن»] را می‌پسندم، اما راستش نمی‌توانم در مقابل «توکیو دریفت» (Tokyo Drift) مقاومت کنم. از سوی دیگر مهارت «جاستین لین» در روایت‌هاست که هرچه باونکردنی‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند، به چیزی دیگر بدل می‌گردند، به چیزی لذت‌بخش.»

نولان می‌گوید دنباله‌ها باید بزرگ‌ و بزرگ‌تر شوند و اگر فیلمی مثل «بیگانه ۳» این کار را نکند ممکن است در راضی کردن همه موفق نباشد. او اضافه می‌کند: «وقتی [پس از دیدن «بیگانه ۳»] از سالن بیرون آمدم به کسی که همراهم بود گفتم: «ریدلی اسکات بعدی را دیدیم. می‌دانم ریدلی اسکات بعدی کیست، دیوید فینچر است» و اشتباه نکرده بودم. در فیلم مشهود است، چه خودش بداند چه نداند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۲۰:۲۰

کریستوفر‌ نولان‌ باحال‌ تر از‌ اون‌ چیزیه‌ که‌ فکرشو میکردم

نمایش اسپویل