news-background
news-background

[نقد] نقد و بررسی نسخه جدید کاپیتان آمریکا با عنوان «جنگ داخلی»

فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی Captain America: Civil War» سومین و جدیدترین اثر از مجموعه فیلم‌های کاپیتان امریکا است که به تازگی منتشر شده است. با اینکه ممکن است این فیلم شبیه به «انتقام جویان» به نظر برسد تا نسخۀ سوم کاپیتان آمریکا (که خود عنوان آن را یدک می‌کشد) اما باید گفت که این فیلم بیش از هرچیز به «مرد آهنی 4» شباهت دارد. داستانی که مبنی بر جداییِ انتقام جویان به رهبریِ استیو راجرز (با بازی Chris Evans) و تونی استارک (با بازی Robert Downey Jr) از سایر گروه‌ها، به وسیله قراردادی دولتی است. بنابراین در این قسمت، اولویت در شخصیت پردازی با تونی و استیو است. اما با این‌حال، جنگ داخلی نسبت به دو قسمت پیشین انتقام جویان فیلمی بهتر از کمپانی مارول است. داستان این فیلم، از آن دسته داستان‌هایی است که جزئیات را همانطور که کمپانی مارول تمایل داشته است به نمایش می‌گذارد. نویسندگانِ این قسمت نیز همانند دو قسمت پیشین، Christopher Markus و Stephen McFeely هستند که نه تنها داستانی پیچیده و مبتنی بر سوژه ایجاد کردند، بلکه هم زمان شخصیت‌های جدید را نیز معرفی کرده‌اند. این اثر به خوبی توانسته محیطی دلهره آور و هیجان‌انگیزی را برای مخاطبان ایجاد کند که در این راستا با توجه به پلان‌های تدبیر شده و داستانی نسبتا تاثیرگذار، اما باز هم در مقایسه با «سرباز زمستان» موفقیت کمتری به دست آورده است.

 

داستان فیلم که در مورد استیو راجز و اعضای دیگر گروه انتقام جویان است و تقریباً یک سال پس از داستان فیلم Avengers: Age of Ultron اتفاق می‌افتد. زمانی که آنها برای ماموریتی به جنوب نیجریه می‌روند و با دولتی مواجه می‌شوند که نه تنها به دلیل صدماتی که از قهرمان‌های متفاوت (که برای حفظ دنیا تلاش می‌کنند) به آن وارد شده تضعیف نشده بلکه با این صدمات به نوعی خو گرفته و رشد کرده‌ است. این دولت پس از تحمل فشار گوناگون و مشکلات عمده‌، اکنون ابرقهرمانان را مورد هدف قرار داده‌ است.

در این راستا، معاون وزیر دفاع برای حفظ جان و صیانت این گروه و ابرقهرمانان، از آنان دعوت می‌کند که به وزارت دفاع (پنتاگون) رفته و در این‌باره چاره‌ای بیاندیشند. در جلسه‌ای که تشکیل می‌شود، معاون وزارت دفاع برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کند که با توجه به وقایع سِکوویا و تهدید دولت نیجریه، میان ابرقهرمانان، انتقام جویان و گروه‌های نیمه مستقل دیگر، با دولت قراردادی بسته شود مبنی براینکه انتقام جویان و دیگر قهرمانان ملی تحت پوشش و به نوعی زیر نظر دولت قرار گیرند که برای این‌کار آنها می‌بایست وضعیت خود را به صورت مداوم به دولت گزارش دهند. درحالیکه سایرین از این موضوع استقبال می‌کنند، اعضای اصلی گروه انتقام جویان و به‌ویژه رهبر آنان از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند چرا که ایجاد هرگونه قراردادی با دولت نه تنها کمکی به آنان نخواهد کرد بلکه در کارشان نیز اختلال ایجاد می‌کند. اما درمقابل سایر اعضای جلسه، از جمله تونی استارک که به دلایل شخصی و امنیتی از این قرارداد حمایت می‌کند، براین باور هستند که پیشنهادی ارزشمند است. با اینکه انتقام جویان برای پذیرش این قرار داد زیر فشار هستند، اما همچنان معتقدند که این قرارداد آنان را محدود خواهد کرد. در این میان اتفاقاتی غم‌انگیز نیز رخ می‌دهد که یکی از آنها، دوست قدیمیِ استیو، Bucky ‘The Winter Soldier’ Barnes (با بازی Sebastian Stan) است که توسط HYDRA شست و شوی مغزی داده شده و از عاملین ایجاد این اتفاق است. بنابراین بدیهی است که دیگر وضعیت و پیشنهاد ارائه شده به همان سادگی که ابتدا به نظر میرسید نبوده و اکنون استیو و دیگر همراهان نزدیکش بایستی تصمیم گیرند که در جنگ میان دو دولت، پشتیبان و حامیِ کدام سمت هستند!

این فیلم که از استانداردهای نسبتاً بالای فیلم‌سازی برخوردار است به علاقه‌مندانِ کتاب‌های مصور ماروِل توصیه می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید