news-background
news-background

«دیوید کراننبرگ»: کاپولا کاملاً مخالف فیلم Crash بود

بیست و چهار سال از اکران فیلم «تصادف» (دانلود فیلم Crash با لینک مستقیم) می‌گذرد و در حالی که به مناسبت قدمت یک ربع قرنی آن با رزولوشن 4K مرمت شده. این فیلم اگرچه برنده‌ی جایزه‌ی ویژه هیأت داوران از کن شد، اما فیلمساز معتقد است که دست کم یک نفر فیلم او را بی‌اهمیت شمرده است. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

کراننبرگ در مصاحبه با «کنیدین پرس» از مراسم افتتاحیه‌ی فیلم «تصادف» در سال ۱۹۹۶ و حواشی اکران آن گفته است. در آن زمان گزارش شده بود که بسیاری از افردا از زنندگی فیلم کراننبرگ بیزار شده و نقدهایی منفی منتشر کردند. با این حال، فیلم بدون حمایت «فرانسیس فورد کاپولا» رئیس هیأت داوران، برنده‌ی جایزه‌ی ویژه شد.

کراننبرگ می‌گوید: «کاپولا کاملاً مخالف فیلم بود. فکر می‌کنم او داور اصلی بود. وقتی از من می‌پرسند چرا [«تصادف»] جایزه‌ی ویژه را تصاحب کرده، فکر می‌کنم دلیلش این باشد که هیأت داوران سعی داشتند واکنشی به مخالفت کاپولا نشان دهند زیرا این قدرت را داشتند که بدون تأیید رئیس هیأت جایزه‌ی خودشان را خلق کنند. و همین کار را کردند، اما کاپولاً قطعاً با فیلم مخالف بود.»

هرچند به نظر می‌رسد که کراننبرگ مخالفت کاپولا با فیلم را بیش از حد بزرگ می‌کند و مسئله را شخصی نشان می‌دهد، اما می‌گوید کاپولا حتی حاضر نشده جایزه را به دست او دهد و این مسئولیت را به فرد دیگری سپرده، در حالی که او رئیس هیأت داوران بوده است. بنابراین کراننبرگ هنوز از این رفتار کاپولا ناراحت است.

او توضیح می‌دهد: «برای اینکه خود من بعدها رئیس هیأت داوران [کن] شدم. همیشه ممکن است مجبور باشید جوایزی را اهدا کنید که به نظر شما شایسته‌ی دریافت‌کننده‌اش نیست، اما اعضای هیأت شما این‌گونه فکر نمی‌کنند. شما باید متواضع باشید. به نظر من کاپولا چندان متواضع نشان نداد.»

«تصادف» در سال‌های بعد میان سینما‌دوستان به‌ویژه هواداران کراننبرگ به یک فیلم کالت کلاسیک بدل شد. این کارگردان در مورد آینده‌ی دوران فیلمسازی خود می‌گوید: «سریال‌های شبکه‌های استریمینگ به نظر من بسیار جذابند زیرا شما ناگهان رویکردی نو به قصه‌گویی پیدا می‌کنید. این مسئله سبب شد که من دوباره به سینما علاقه‌مند شوم، چه به شکل یک سریال باشد چه یک فیلم بلند یا هر چه. چند پروژه‌ در حال توسعه دارم، اما کسی نمی‌داند که به خاطر کووید-۱۹ و دیگر مشکلات مالی پیش روی فیلمسازی ساخته خواهند شد یا نه.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید