news-background
news-background

دختر «بروس لی» به تارانتینو: اظهار نظر در مورد «بروس لی» را تمام کن

«شنان لی» می‌نویسد: «واقعاً خسته شده‌ام از مردان سفیدپوست هالیوود که سعی دارند به من بگویند «بروس لی» چگونه فردی بود.»

 

«شنان لی» با انتشار مقاله‌ای در «هالیوود ریپورتر» به انتقاد اخیر «کوئنتین تارانتینو» از پدرش «بروس لی» واکنش نشان داد. در آن مصاحبه جنجالی با «جو روگن»، تارانتینو از اظهارات پیشین خود در مورد این استاد هنرهای رزمی دفاع کرد و گفت او برای بدل‌کاران آمریکایی هیچ احترامی قائل نبوده است. «شنان لی» پس از اکران فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) تارانتینو از این کارگردان به دلیل نحوه نمایش شخصیت پدرش انتقاد کرد و او را به نمایش «غیرمسئولانه» کلیشه‌ها در فیلمش متهم کرد.

تارانتینو هفته گذشته گفته بود: «می‌توانم درک کنم که دخترش با فیلم مشکل داشته باشد. پدر لعنتی‌اش است. درک می‌کنم. اما دیگران، دهان کثیفتان را ببندید!»

«شنان لی» در مورد این مصاحبه می‌نویسد: «هرچند خوشحالم که آقای تارانتینو سخاوتمندانه به آگاهی «جو روگن» می‌رساند که من اجازه دارم در مورد نحوه نمایش پدرم احساساتی داشته باشم، اما از طرف دیگر خوشحالم که این نکته را بیان کنم: واقعاً خسته شده‌ام از مردان سفیدپوست هالیوود که دارند به من بگویند «بروس لی» چگونه فردی بوده.»

لی در بخش دیگری از مقاله نوشته است: «چرا «کوئنتین تارانتینو» به گونه‌ای حرف می‌زند که گویی «بروس لی» را می‌شناخته و از او متنفر بوده؟ عجیب است چرا که او هرگز «بروس لی» را ملاقات نکرده، این‌طور نیست؟ لازم به ذکر نیست که آقای تارانتینو با رضایت خودش جامپسوت زرد شخصیت «عروس»، و ارتش «۸۸ دیوانه» و ماسک‌ها و لباس‌های کاتو-گونه آن‌ها را به یاد پدرم در فیلم «بیل را بکش» (Kill Bill) به کار برد، فیلمی که بسیاری آن را یک نامه عاشقانه به «بروس لی» دانستند. نامه‌های عاشقانه معمولاً از دریافت‌کننده نام می‌برند، اما جالب است که آقای تارانتینو در آن زمان کوشید از نام «بروس لی» تا حد ممکن دوری کند.»

بخش زیادی از مقاله «شنان لی» به انتقاد از «مردان سفیدپوست در هالیوود» می‌پردازد که وظیفه دارند پدرش را «گستاخ و پست» نشان دهند در حالی که هیچ نمی‌دانند کار در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هالیوود برای یک مرد چینی چگونه می‌توانست باشد. او اضافه می‌کند: «خسته شده‌ام از مردان سفیدپوست هالیوود که اعتماد به نفس، شور و مهارت او را با غرور و گستاخی اشتباه می‌گیرند و از این رو لازم می‌دانند که او و دستاوردهایش را بی‌اهمیت نشان دهند.»

تارانتینو در مصاحبه با روگن ادعا کرده بود که شکست «بروس لی» در برابر شخصیت «کلیف بوث» با بازی «برد پیت» در «روزی روزگاری در هالیوود» منطقی است: «اگر کلیف در تورنمنت هنرهای رزمی میدان مدیسن با کلیف مبارزه می‌کرد، نمی‌توانست بختی برای پیروز شدن داشته باشد. اما به عنوان قاتلی که در جنگل چند نفر را کشته، می‌تواند «بروس لی» را بکشد. حاضر است آن لعنتی را به قتل برساند! «بروس لی» قاتل نیست. در برابر کسی مبارزه می‌کند که می‌تواند او را بکشد، این داستان دیگری است. در کتاب، وقتی بروس متوجه طرز ایستادن نظامی کلیف می‌شود، به قاتل بودنش پی می‌برد.»

«شنان لی» می‌نویسد: «متوجه کاری که آقای تارانتینو سعی داشت انجام دهد هستم. «کلیف بوث» یک شخصیت جسور و آدمکش است که می‌تواند «بروس لی» را به راحتی بزند. شخصیت‌پردازی. درک می‌کنم. فقط فکر می‌کنم که می‌توانست بسیار بهتر بسازدش. اما در عوض صحنه‌ای که خلق کرده تحقیر بی‌دلیل «بروس لی» بود. نمایش نحوه رفتار مردان سفیدپوست هالیوود با «بروس لی» بود و نیز، رفتار مردان سفیدپوست هالیوود با او – مثل یک کلیشه غیرضروری.»

لی اضافه می‌کند که انتقاد تارانتینو از «بروس لی» به ویژه در مقطع فعلی «وقتی به آسیایی تباران آمریکا حملات فیزیکی می‌شود، و به آن‌ها می‌گویند «به خانه برگردید» چون به نظرشان آمریکایی نیستند، و آن‌ها را برای کاری که انجام نداده‌اند شیطان‌صفت نشان می‌دهند» ضرورتی ندارد.

«شنان لی» در پایان نوشته است: «آقای تارانتینو، می‌توانی «بروس لی» را دوست نداشته باشی. واقعاً برای من اهمیتی ندارد که او را دوست دارید یا نه. فیلمتان را ساخته‌اید و حالا در حال بازاریابی کتابش هستید. اما به احترام دیگر فرهنگ‌ها و تجاربی که ممکن است درک نکرده باشید، تشویقتان می‌کنم از اظهار نظر بیشتر در مورد «بروس لی» بپرهیزید و در خصوص تأثیر کلامتان در دنیایی که به نزاع بیشتر و قهرمانان کمتر احتیاجی ندارد تجدید نظر کنید.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۰۵

عالی بود. آفرین به دختر بروس لی کی گفته تارانتینو با یاوه گفتن محبوبتر میشه؟

نمایش اسپویل
۱۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۸:۰۴

دختر آدمی به این عظمت باید هم انقدر قشنگ صحبت کنه... واقعا حیف میراثی براش نذاشتن.

نمایش اسپویل
۱۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶

واقعا تارانتینیو خیلی کارش زشته، تمام این دعوا ها هم دوباره برای بازاریابی کتابش راه انداخته. واقعا براش متاسفم با این کاراش فقط خودشو کوچیکه می‌کنه تارانتینو که مجبوره با خراب کردن بروس لی بزرگتر شده.

نمایش اسپویل
۱۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵

درست گفته دخترش دقیقا

نمایش اسپویل