news-background
news-background

حرف‌های مایکل مور در مورد علت ساخت دیوار حائل و طرد مسلمانان بدست ترامپ

مایکل مور از نخستین کسانی بود که روی کار آمدن ترامپ را پیش بینی کرد. تابستان گذشته وقتی هیلاری کلینتون به برتری فاحش خود نسبت به ترامپ دلخوش بود، این مستندساز آمریکایی بدرستی پیش بینی کرد که آن تاجر میلیارد به کاخ سفید راه می یابد. شگفت انگیز تر اینکه مور، کارگردان «فارنهایت 9.11» پیش گویی کرده بود روی کار آمدن ترامپ بواسطۀ پیروزی در ایالت های میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا، و ویسکانسین که همگی نسبتاً دموکرات هستند خواهد بود.

او از اینکه پیش بینی اش درست از آب درآمده خوشحال نیست و معتقد است که جمهوری خواهانی که کنترل کنگره را بدست گرفته اند، برنامه های اوباما را مختل می کنند. مور در مصاحبه با ورایتی از شکست لیبرال ها، چارۀ کار دموکرات ها، و نامزد محبوبش برای سال 2020 می گوید.

سالینا زیتو می گوید مطبوعات ترامپ را «واقعی گرفتند، و نه جدی» در حالیکه طرفدارانش او را «جدی گرفتند، و نه واقعی». شما ترامپ را جدی می گیرید یا واقعی؟

من از همان روز اول او را هم جدی گرفتم هم واقعی. من از ماه ها قبل وقتی که فهمیدم قرار است برنده شود دوران افسردگی ام را پشت سر گذاشتم و [برخلاف اغلب خبرنگاران] بعد از انتخابات فعال و پرشور باقی مانده ام. شما باید حرف های ترامپ را جدی بگیرید. هنوز می شنوم که مردم می گویند «او که واقعاً نمی خواهد دیوار بسازد.» چرا می خواهد بسازد. او می داند که باید لااقل یک بنای دیوارگونه ساخت.

آیا او مانع از ورود مسلمانان به ایالات متحده خواهد شد؟

قطعاً. یک روز خواهید دید که بسیاری از قوانین انحصاری اوباما را باطل می کند. بلافاصله پس از آن جمهوری خواهان شروع می کنند به نوشتن قانون همانگونه که آگهی ترحیم یا امثالهم را می نویسند و قبل از آنکه لیبرال ها و دموکرات ها بفهمند چه اتفاقی افتاده، 20 قانون به تصویب رسیده است. احداث دیوار. ممنوعیت ورود مسلمانان. او قبلاً روش کارش را نشانمان داده است. با ذکر نام چند کشور خاص صورت مسئله را پاک می کند. همانقدر کافیست که روی قضیه سرپوش بگذارد تا جماعت طرفدارش بگویند «دارد منطقی عمل می کند. همۀ مسلمانان را که ممنوع الورود نمی کند.»

تا به حال ترامپ را ملاقات کرده اید؟

در سال 1998 ملاقات کردم. برنامۀ تلویزیونی روزان بار. پس از آنکه مجموعۀ طنز روزان تمام شد یک تاک شو به او داده بودند. او آنجا مرا دید و نزد تهیه کننده رفت و گفت نمی خواهد با من در برنامه ای مشترک شرکت کند چون فیلم جنرال موتورز مرا دیده و مطمئن بود که به او حمله می کنم.

تهیه کننده آمد و از من کمک خواست. من هم گفتم با او صحبت می کنم. رفتم و با ترامپ دست دادم و او گفت «لزومی ندارد اینجا یکدیگر را برنجانیم.» جواب دادم «چرا در مورد من اینطور فکر می کنی؟ من اهل میشیگانم. آنجا تو را نمی شناسند. تنها چیزی که از شما در ذهنم مانده تصویرتان روی مجلۀ پلی‌بوی است.» خندید. گفتم «برنامۀ روزان طنز است. نباید نگران چیزی باشی.»

او آنجا ماند و برنامه را انجام دادیم. سال گذشته آن روز را دوباره به یاد آوردم. مردم فکر می کنند او احمق است. اصلاً اینطور نیست. او آنجا مرا بازی داد. کاری کرد که خودم نباشم، و حرف های ضدسرمایه داری نزنم. به خیال خودم به او اطمینان خاطر دادم اما اتفاقی که افتاد این بود که او من را بی اثر کرد تا دیگر مایکل مور نباشم. طرف کارش را بلد است.

آیا نگران دست پیدا کردن ترامپ به کدهای هسته ای هستید؟

مطمئناً. دلم می خواست یک آزمایش روانی از او می گرفتند تا معلوم شود که او چه آدم خودشیفه و سرکشی است. با هر انتقادی از کوره در می رود. می دانید در مورد مریل استریپ چه زمانی توئیت ارسال کرد؟ قبل از طلوع آفتاب. با وجود این همه مسائل مهم مثل تیراندازی های فورت لادردیل و اورلاندو، و کرۀ شمالی که ما را تهدید به حمله کرده، وقتی که از خواب بلند می شود به فکر مریل استریپ و توئیتر است.

نظرتان در مورد سخنان مریل استریپ در گلدن گلوب و انتقاداتش از ترامپ به خاطر تمسخر یک خبرنگار معلول چیست؟

در چشمانم اشک جمع شده بود. آن سخنان با قدرت تمام توسط یک انسان بی نظیر بیان شد. موضوع بحثش نوع‌دوستی بود نه جمهوری خواه بودن یا دموکرات بودن. می خواست بگوید: آقای محترم، نجابت تان کجا رفته؟

ترامپ متهم به آزار جنسی است و صدای ضبط شده اش که در آن از توهین به زنان به خود می بالد موجود است. با این حال دیدیم که 40% زنان به او رأی دادند، دلیلش چه بود؟

من تمام عمر در کنار مردان لیبرال زندگی کرده ام و به حرف هایشان وقتی مجرد بوده اند گوش داده ام. متأسفانه یک مرد مجرد لیبرال و فمینیست فکر می کند که زنان مردهای آشغال را ترجیح می دهند. کاش می توانستم بگویم که حقیقت ندارد. اما هر پسر دگرجنس گرایی در دوران دبیرستان با چنین مسأله ای روبرو شده است. پسرها پیش خودشان می گویند «من آدم خوبی ام. [زن ها] از من خوششان نمی آید.» روانشناسی پشت قضیه را نمی دانم ولی تا بوده همین بوده و چنان که در طول تاریخ مشاهده کرده ایم، چیز عجیبی نیست اگر مظلوم و ظالم اشتباه گرفته شوند.

آیا مسألۀ هک DNC تأثیر مهمی روی انتخاب شدن ترامپ داشت؟

موضوع هک باید مورد بررسی قرار گیرد، اما دموکرات ها نباید فکر کنند که دلیل شکست شان روسیه بوده است. دلیل باخت شان خودشان بودند. این دومین مرتبه در 16 سال گذشته است که دموکرات ها برنده [رأی مردمی] می شوند اما درنهایت شکست می خورند. آنقدر مفتضحانه است که همۀ اعضای قدیمی حزب دموکرات باید استعفا دهند. آنها دو بار باعث شکست خوردن ما شدند. دیگر بس است. افرادی چون من که اهل ایالت میشیگان بودند عاجزانه از ستاد کلینتون درخواست کردند که به اوهایو، میشیگان و ویسکانسین بیایند. با نیامدنشان اشتباه بدی مرتکب شدند. شرم آور است.

گفته بودید که دموکرات ها باید تام هنکس را نامزد کنند. چرا؟

 تام هنکس برای دموکرات ها باید یک نمونه باشد. ده ها میلیون نفر دوستش دارند، باهوش است و هم از عقلش فرمان می گیرد و هم از دلش. تا جاییکه می دانم سیاستمدار خوبی هم هست.

چه توصیه ای برای آمریکایی هایی دارید که از ظهور ترامپ به وحشت افتاده اند؟

نترسید. شما در اکثریتید. لازم نیست هم میهنان خود را مجاب کنید که اوضاع بد است، دونالد ترامپ خودش این کار را کرده است. به دنبال جنبش های دیگری بروید. نگاه کنید به سختی هایی که زنان طرفدار حق رأی متحمل شدند و اینکه چطور مجبور بودند قانون گذاران مرد را راضی کنند. نگاه کنید به جنگ داخلی... این جنبش ها در ابتدای شکل گیری همیشه در اقلیت بوده اند، و مجبور به تغییر افکار عمومی، کاری که این بار انجام شده است.

پس شجاع باشید و جسور. از خانه بیرون بزنید و فعال باشید. خودتان دست به کار شوید. هر هفته با اعضای کنگره ملاقات کنید. برخی باید خودشان به سیاستمدار شدن فکر کنند. تا خودمان اقدام نکنیم چیزی درست نمی شود.

 

 

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید