news-background
news-background

برگزاری و معرفی برگزیدگان سینما حقیقت

به تصمیم شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، این جشنواره به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در روز ۲۸ مرداد در سالن کنفرانس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور برخی اعضای این جشنواره برگزار شد. بر اساس تصمیم شورا، به دلیل اهمیت زیاد جشنواره سینما و تأثیر مثبت این جشنواره در سینمای ایران این مراسم به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. سینما حقیقت جشنواره فیلم‌های مستند است که در بخش‌های مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌المللی، بازار بین‌المللی فیلم مستند و کارگاه‌های تخصصی از سال ۱۳۸۶ در ایران برگزار می‌شود.

اعضای سیاست‌گذاری شورا «احمد ضابطی ‌جهرمی» استاد دانشگاه، مستندساز، مؤلف و مترجم، «محمد حمیدی ‌مقدم» مدیرعامل مرکز گسترش، «مهدی مسعودشاهی» مدیر فرهنگی و عضو هیات اُمنای مرکز گسترش، «اُرد عطارپور» تهیه‌کننده و مستندساز باسابقه سینما، «مرتضی رزاق ‌کریمی» قائم‌مقام مرکز گسترش، «محمد صوفی» نماینده انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، «آزاده بی‌زارگیتی» نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و «محسن یزدی» مدیر شبکه مستند سیما هستند. این افراد توسط «حسین انتظامی» رئیس سازمان سینمایی انتخاب و معرفی می شوند. انتظامی همچنین سمت رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره را بر عهده دارد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

در اولین جلسه این شورا، شیوه برگزاری مراسم با توجه به شیوع بیماری کرونا مورد بررسی قرار گرفت که با موافقت اعضا، برگزاری چهاردهمین دوره مراسم در پلتفرم‌های آنلاین تصویب شد. در این جلسه حمیدی مقدم دبیر جشنواره درباره تحقیقات گسترده درباره برگزاری دیگر جشنواره‌های بین‌المللی از جمله هات‌داکس کانادا، ویزیون‌دورئل سوئیس و جشنواره فیلم زنان بیروت به صورت آنلاین صحبت کرد. از پیشنهاد‌های ارائه شده برای مراسم می‌توان به مرور آثار برتر دوره‌های گذشته در قالب جشنواره جشنواره‌ها، اختصاص بخش رقابتی به فیلم‌های تولید شده با موضوع کرونا و ارائه راهکارهایی برای ایجاد فضای گفتگو درباره فیلم‌ها و امکان تبادل اطلاعات و آرا اشاره کرد. دانلود فیلم با مستقیم.

اعضای شورا بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های ضروری جهت رعایت قانون کپی‌رایت در صورت اکران آنلاین فیلم‌های بخش مسابقه و توجه بیشتر به برپایی کارگاه‌های آنلاین و بزرگداشت‌ها نیز تأکید کردند. در پایان تصمیم‌گیری نهایی درباره بخش‌های مختلف جشنواره و چگونگی برگزاری آنلاین سینما حقیقت به جلسه آینده این شورا موکول شد.

برخی از اعضا از جمله «احمد ضابطی ‌جهرمی» و «مرتضی رزاق ‌کریمی» به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسات جمعی در جلسه حضور نداشتند. از دیگر اعضای حاضر مراسم می‌توان به «محمدرضا بهشتی‌منفرد» مدیر اجرایی و «شهنام صفاجو» مدیر روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت اشاره کرد.

انتظامی رئیس سازمان سینمایی کشور پیشتر در جلسه‌ای درباره واگذاری صدور مجوز ساخت آثار در شبکه نمایش خانگی و VODها به سازمان صدا و سیما و احتمال ایجاد رانت و انحصار؛ توضیح داد: در این باره نهادها بالا دستی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی جلساتی برگزار کردند و منتظر تصمیم‌گیری آن‌ها هستیم. وی در ادامه افزود: «فناوری نیازمند تعریف جدیدی از حوزه فضای مجازی است که شورای عالی مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کنند تا بعد از جمع‌بندی، مبنای همه جواب‌ها قرار بگیرند.»

انتظامی همچنین درباره بودجه جشنواره برگزار نشده گفت: «مطابق با روال قانون بخش‌های دولتی حق خرج اعتبار تولید برای اکران وجود ندارد و اگر اعتباری برای برگزاری جشنواره استانی است نمی‌توان برای جشنواره ملی خرج کنند. این تغییرات بر اساس قوانین کشور تخلف محسوب می‌شود. بنابراین، نیازمند اصلاح نظام‌نامه است. حتی اگر فرض بر این است که جشنواره یا جشنواره‌هایی برگزار نشود ما قانوناً نمی‌توانیم بودجه را در جای دیگری خرج کنیم. مگر اینکه سازمان برنامه و بودجه چنین مجوزی به ما بدهد. البته همه تلاش ما این است که جشنواره‌ها با توجه به نقش مهمشان برای فیلم‌سازان برگزار شوند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید