news-background
news-background

تمجید «کلوئی ژائو» از فیلم Dune «دنی ویلنوو»

ژائو که «تل‌ماسه» ویلنوو را دیده می‌گوید این فیلم امید به آینده سینما را در دلش زنده کرده است.

 

فیلم «تل‌ماسه» (Dune 2021) «دنی ویلنوو» سپتامبر آینده در جشنواره ونیز و سپس در ماه اکتبر همزمان با اکران در سالن‌های سینما از شبکه اچ‌بی‌او مکس پخش خواهد شد. «کلوئی ژائو» کارگردان برنده اسکار «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) پس از دیدن کات ابتدایی این فیلم به یکی از هوادارانش تبدیل شده. ژائو در مصاحبه با مجله «سایت اند سوند» می‌گوید دیدن این فیلم سبب شده به آینده مدیوم سینما امیدوار شود.

در گزارش «سایت اند سوند» آمده است: «ژائو به نظر در جایگاهی است که می‌تواند بگوید مدیوم [سینما] به سمت کدامین ناکجاآباد – یا هر جای دیگری – پیش می‌رود. نه اینکه در مورد این موضوع نظری قطعی داشته باشد. او می‌گوید: «هم به‌شدت امیدوارم و هم واقعاً وحشت‌زده، یعنی هر روز در حال تغییر است.» در روز مصاحبه، بیشتر به امید متمایل است. به تازگی فیلم علمی-تخیلی «تل‌ماسه» را دیده و باعث شده که در مورد وضعیت فعلی سینما دست کم از نظر هنری، مصمم‌تر شود.»

ژائو می‌گوید: «این امید را به من داد که فیلمسازی چون دنی می‌تواند ایده‌هایش را مدیریت کند و اثری چنان بی‌مانند و به‌شدت سینمایی خلق کند. از تجربه‌ای که در آن سالن داشتم سرگشته‌ام. اما از این موضوع وحشت می‌کنم که چند نفر قرار است تجربه‌ای مانند من را داشته باشند یا نداشته باشند، در یک سالن سینما، و این مسئله برای آینده به چه معناست؟» برادران وارنر «تل‌ماسه» را ۲۲ اکتبر در سالن‌های سینما روی پرده می‌برد و همزمان آن را در پلتفرم دیجیتال اختصاصی‌اش اچ‌بی‌او مکس پخش می‌کند. ژائو نیز به روشنی همچون ویلنوو مخالف دیده شدن فیلم‌هایی از این دست روی صفحات کوچک نمایش است. ویلنوو پس از نهایی شدن تصمیم وارنرها برای پخش «تل‌ماسه» از اچ‌بی‌او مکس، مقاله‌ای نوشت و از استودیو انتقاد شدیدالحنی کرد.

«در این تصمیم مطلقاً نه هیچ عشقی به سینما وجود دارد و نه مخاطبین. مهم تنها بقای یک کمپانی ارتباطی منسوخ است، یک کمپانی که بدهی آن به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. از این رو، اگرچه برای «تل‌ماسه» سینما و مخاطب مهم است، اما برای کمپانی ای‌تی‌اند‌تی بقای خودش در وال استریت اهمیت دارد. با راه‌اندازی ناموفق HBO Max تا امروز، ای‌تی‌اند‌تی تصمیم گرفته است که تمامی فیلم‌های برادران وارنر برای سال ۲۰۲۱ را در اقدامی مذبوحانه قربانی کند تا توجه مخاطبین جلب شود.»

ویلنوو در ادامه می‌گوید: «واژگونی ناگهانی برادران وارنر از منزل‌گاه قدیمی فیلمسازان به دوران بی‌ملاحظگی کامل برای من مرز روشنی ترسیم می‌کند. فیلمسازی یک همکاری گروهی متکی به اعتماد متقابل است و برادران وارنر به این ترتیب اعلام می‌کند که دیگر در گروه ما نیست.»

ژائو پاییز امسال فیلم ابرقهرمانی خودش «جاودانان» (Eternals) مارول و دیزنی را روی پرده دارد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید