news-background
news-background

تارانتینو: «ای کاش به «هاروی واینستین» گفته بودم حق ندارد آن کارها را بکند»؛ «او یک هویت پدرانه به تباهی رفته است»

 

تارانتینو می‌گوید می‌دانسته که واینستین رفتار ناشایستی با زنان داشته، اما از تجاوزها بی‌اطلاع بوده است.

 

«کوئنتین تارانتینو» پاییز سال ۲۰۱۷ اعتراف کرد که مدت‌ها پیش از انتشار مقاله‌های «نیویورک تایمز» و «نیویورکر» که آغازگر جنبش #MeToo بودند، از سابقه آزار جنسی «هاروی واینستین» تهیه‌کننده رسوای هالیوود آگاهی داشته است. واینستین تهیه‌کننده «سگ‌های انباری» (Reservoir Dogs)، اولین فیلم تارانتینو که در جشنواره ساندنس سال ۱۹۹۲ اکران شد و دیگر فیلم‌های این کارگردان تا «هشت نفرت‌انگیز» (The Hateful Eight) بود.

تارانتینو در آن زمان گفته بود: «به اندازه‌ای می‌دانستم که بیش از آنچه کردم انجام دهم.» و فاش کرد که «میرا سوروینو» دوست دختر سابقش به او گفته است که واینستین او را آزار داده: «فراتر از شایعه‌ها و حرف‌های معمولی بود. از قبل می‌دانستم. می‌دانستم که بعضی از این کارها را می‌کند. ای کاش برای آنچه شنیده بودم احساس مسؤلیت کرده بودم.»

این کارگردان اضافه کرده بود: «کاری که کردم این بود که آن اتفاقات را بی‌اهمیت پنداشتم. هرچیزی که امروز می‌گویم یک عذر مزخرف به نظر خواهد آمد... به تصویری مرتبطش می‌دانستم که از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ از رئیسی در تعقیب یک منشی به دور میز در ذهن داشتم. گویی این کار ایرادی نداشت.»

بحث «هاروی واینستین» این هفته در مصاحبه تارانتینو با «جو رگن» پیش کشیده شد. این فیلمساز می‌گوید از آن «پیش‌روی‌های ناخواسته» واینستین آگاهی داشته اما هرگز در مورد تجاوز چیزی نشنیده بوده است. تارانتینو واینستین را یک «هویت پدرانه به تباهی رفته» می‌خواند.

تارانتینو می‌گوید: «ای کاش با این مرد حرف زده بودم. ای کاش او را نشانده بودم و آن گفتگوی ناخوشایند را با او انجام داده بودم. در مورد تجاوزها و چنین کارهایی اطلاع نداشتم اما می‌دانستم که او... به تصویری مرتبطش می‌دانستم که از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ از رئیسی در تعقیب یک منشی به دور میز در ذهن داشتم. این‌گونه به آن نگاه می‌کردم، مردی که دست به پیش‌روی‌هایی غیرمطلوب می‌زند.»

تارانتینو اضافه می‌کند: «ای کاش با او حرف زده بودم. ای کاش او را نشانده و می‌گفتم: «هاروی، حق نداری این کارها را بکنی، همه چیز را خراب می‌کند.» شاید برادر بزرگترش باب [این کار را کرده باشد]، اما فکر نمی‌کنم کسی در این خصوص با او حرف زده. و موضوع این است که هر کسی در پیرامونش کار می‌کرد می‌دانست. شاید در مورد تجاورها چیزی نمی‌دانستند، اما چیزهای دیگری شنیده بودند.»

«روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) اولین فیلمی بود که تارانتینو بدون همکاری واینستین به تولید رساند. این فیلم توسط استودیوی سونی پیکچرز اکران شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۲۹

ببینید دوستان هاروی واینستین و امثالش (افراد مریض) همیشه وجود داشتند و همیشه هم وجود خواهند داشت و اگه قدرت داشته باشند چنین کارایی خواهند کرد و تا زمانی که کسی متوقفشون نکنه ادامه میدن. مطمئنا تارانتیو هم مسئول هست در این قضیه ولی به هیچ وجه مسئولیتش در حد و اندازه زنهایی که برای نقش گرفتن تن به خواسته های واینستین دادند و سالها جلوی دوربین جشنواره ها قربون صدقه اش رفتن و طوری رفتار کردن که انگار عاشقش هستن و بعد که خوشی شهرت و ثروت زیر دلشون زد اومدن جلو و شکایت کردن، نیست. تارانتیو اتفاقا تو برنامه روگان حرف صادقانه ای زد و کسی هم جای اون بود و مرشد و بهترین دوستش آدم فاسدی بود بجای اینکه بهش بگه "بس کن این کار از نظر اخلاقی اشتباهه" میخواست بگه "بس کن داری همه چی رو خراب میکنی!". برتری اخلاقی که عده ای تو فضای مجازی وانمود میکنن دارن مضحکه، شک نکنید به احتمال 99 درصد کاری متفاوت از کار تارانتینو در جایگاهش نمیکردید. این از این، خطاب به اون دوستانی هم که میرن کامنت های انگلیسی زبان یوتیوب و... رو عینا ایجور جاها کپی میکنن میگم که نیمی از جمعیت آمریکا (عموما مسیحی های محافظه کار) از هالیوود و سلبریتی هاش متنفرن و دلایلش هم مشخصه. همین هالیووده که مثل احمق باهاشون رفتار میکنه، هالیوودی ها بودن که پنج سال رئیس جمهور منتخبشون رو تحقیر کردن و هنوزم میکنن. ولی ما مثل اونا نیستیم. برای ما هالیوود همه اون چیزی بوده که تو چهار دهه اخیر نداشتیم و اتفاقا جنبش می تو در سال 2017 از همه بیشتر شوک به امثال ماها وارد کرد وگرنه آمریکایی های محافظه کار که سالها تئوری پردازی میکردن و افرادی که اینجا از نظر ایدئولوژی با هالیوود مشکل داشتن هم به "دیدی گفتم" افتادن. نظر داشتن خوبه ولی تقلید از نظر دیگران و غیر اورژینال بودن خوب نیست. هر کس فردیت خودش.

نمایش اسپویل
۱۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۱۲

همشون از تارانتینیو تا هر کسی که کنار یکی امثال واینستین بوده وقتی میگن خبر نداشتیم از کاراشون دارن مثل چی‌ دارن دروغ میگن، میدونستن خوبم میدونستن فقط حرفی نمیزندن تا علنی نشده بوده ، بعدشم فقط برای تبرعه کردن خودشون این حرفارو میزنن.

نمایش اسپویل