news-background
news-background

باکس آفیس: فروش Tenet از ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرد؛ تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین سینماهای آمریکا به دنبال تأخیر در اکران No Time to Die

هالیوود شنبه گذشته با بسته‌ شدن سینما‌های «سینه‌ورلد» در بریتانیا و آمریکا از پنج‌شنبه آینده تا سال ۲۰۲۱ به دنبال تأخیر در اکران «وقتی برای مردن نیست» (دانلود فیلم No Time to Die با لینک مستقیم) هنوز در بهت به سر می‌برد. از سوی دیگر احتمال تعطیلی «ریگال»، دومین سینمای زنجیره‌ای ایالات متحده نیز وجود دارد. «سیه‌ورلد» روز گذشته در صفحه‌ی توییتر رسمی خود اعلام کرد: «تأیید می‌کنیم که تعطیلی موقتی سینماهای‌مان در بریتانیا و ایالات متحده را بررسی کرده‌ایم، اما تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده است. به محض اینکه تصمیم گرفته شود کارکنان و مشتریان را در جریان قرار می‌دهیم.»

ساعاتی پیش «سینه‌ورلد» یکی از زیرشاخه‌های «ریگال» تعطیلی موقت سینماها در بریتانیا و ایالات متحده را تأیید کرد. روز جمعه گذشته، «ریگال» به اطلاع پخش‌کنندگان رساند که از ۳۴۰ تا ۴۰۰ سینمای خود در آمریکا، ۶۵ سینما از روز دوشنبه بسته خواهد شد. سالن‌هایی که فعالیت‌شان را متوقف می‌کنند کمتر از سایر مناطق فروش کرده‌اند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا سالن‌های «ریگال» به صورت کامل برای مدت طولانی‌تری بسته خواهند شد یا نه. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

تاریخ اکران «وقتی برای مردن نیست» ام‌جی‌ام از نوامبر امسال به بهار سال ۲۰۲۱ موکول شد. «ساندی تایمز» در صفحه‌ی اول خود نوشت که تعطیلی «سینه‌ورلد» بر روی ۵۵۰۰ هزار شغل تأثیر خواهد داشت. در ایالات متحده «ریگال» دارای ۷۱۵۵ سینما در ۴۲ ایالت است. این سالن‌ها اواسط ماه مارس بسته شدند و پیش از اکران فیلم «تنت» (دانلود فیلم Tenet 2020 با لینک مستقیم) بازگشایی شدند.

 

فیلم Tenet با زیرنویس فارسی

 

«سینه‌ورلد» در انتهای ماه ژوئن اعلام کرد که این وقفه‌ی شش ماه بدهی ۸.۲ میلیارد دلاری به بار آورده است. در حال حاضر باقی ماندن انیمیشن «روح» (Soul) دیزنی و پیکسار در تاریخ ۲۰ نوامبر قطعی نیست، اما گفته می‌شود که یونیورسال انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) را در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ روی پرده می‌برد. این فیلم‌ها عملاً مهم‌ترین عناوین سینمایی ماه‌های باقی‌مانده‌ی سال جاری میلادی خواهند بود، اما در ماه اکتبر «سارق درستکار» (Honest Thief) اوپن رود در تاریخ ۱۶ اکتبر و «مرد خالی» (The Empty Man) قرن بیستم روی پرده می‌روند.

این اقدام «سینه‌ورلد» سبب خواهد شد پیامی متناقض به سینماروها در مورد باز یا بسته بودن سینماهای محلی آن‌ها صادر شود. در حال حاضر، نزدیک به ۵۰ درصد سینماروها در آمریکا از فعالیت یا عدم فعالیت سینماهای محلی خود اطلاع دارند. گفته می‌شود که بازگشایی سالن‌های زنجیره‌ای بزرگ با پروتکل‌های بهداشتی به روز شده هزینه‌های سنگینی خواهد داشت. با این حال، گرایش «سینه‌ورلد» و «ریگال» به خاموشی سالن‌‌ها، نشان می‌دهد که وضعیت صنعت سینما تا چه حد اسف‌بار است. بعضی از مدیران استودیوهای پخش‌کننده معتقدند که مسئول سقوط سالن‌های سینما «اندرو کوئومو» فرماندار نیویورک است که هنوز اجازه‌ی بازگشایی سینماها را صادر نکرده اما جواز فعالیت کازینوها و کلاب‌ها را در حین پاندمی داده است. در صورتی که «ریگال» در آمریکا تعطیل شود، بازار این کشور با سقوط ۱۸ درصدی مواجه خواهد شد.

 

آخرین تریلر Tenet با کیفیت فول‌اچدی

 

فیلم «تنت» به کارگردانی «کریستفر نولان» این هفته با افت ۲۱ درصدی ۲.۷ میلیون دلار در ششمین هفته‌ی اکران فروخت و به رکورد ۴۵.۱ میلیون دلاری در بازارهای داخلی رسید. این فیلم برای ۱۲ هفته اکران با سینماها قرارداد داشت. بسیاری انتظار دارند که این «تنت» در آمریکا به رکورد ۵۵ میلیون دلاری می‌رسد، اما تعطیلی «ریگال» می‌تواند بر این پیش‌بینی اثرگذار باشد. ین فیلم در بریتانیا به فروش ۲۰.۹ میلیون دلاری رسیده که تنها ۲۶ درصد فروش ۸۰.۸ میلیون دلاری «دانکرک» (Dunkirk) نولان است.

«تنت»‌ نولان این هفته در بازارهای بین‌المللی نیز با کاهش فروش ۲۹ درصدی مواجه شد و در ۵۷ کشور ۱۱.۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم تاکنون ۲۶۲ میلیون دلار از بازارهای خارجی کسب کرده و فروش جهانی خود را به ۳۰۷ میلیون دلار رسانده است. «تنت» مدت‌هاست که تنها فیلم بزرگ روی پرده است و به همین علت در بازارهای بریتانیا، استرالیا، کره، ژاپن، و آلمان با کاهش فروش زیادی روبرو نشده است.

فیلم «شعبده‌بازی» (دانلود فیلم Hocus Pocus 1993 با لینک مستقیم) این هفته توسط دیزنی اکران شد و ۱.۹۲ میلیون دلار کسب کرد. این فیلم کمدی خانوادگی با بازی «بت میدلر»، «سارا جسیکا پارکر» و «کتی نجیمی» در سال ۱۹۹۳ اکران شده بود. در روزهای ابتدایی هفته پیش‌بینی می‌شد که «تنت» بالاتر از «شعبده‌بازی» قرار بگیرد و حتی روز جمعه با فروش ۷۴۰ هزار دلاری نسبت به ۶۵۰ هزار دلاری در رده‌ی اول ایستاد.

بسته‌شدن احتمالی سینماهای «ریگال» در آمریکا فیلم‌های پخش‌کنندگان مستقل از جمله «سارق درستکار» و نیز «جنگ با پدربزرگ» (War With Grandpa) استودیوهای ۱۰۱ با بازی «رابرت دنیرو» را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اما در صورتی که بخشی از سینماهای «ریگال» به فعالیت ادامه دهند، این پخش‌کنندگان حدود ۲۰۰۰ سینما در اختیار داشته باشند.

بعضی از استودیوهای پخش‌کننده بر این باورند که سالن‌های سینما با شتاب‌زدگی و در حالی که هنوز وضعیت نیویورک و لس‌آنجلس مبهم بود بازگشایی شدند. از این گذشته، نوآر جاسوسی «تنت» فیلمی خانوادگی همچون عناوین ابرقهرمانی مارول و دی‌سی نبود تا دوباره تمامی اعضای خانواده را به سالن‌های سینما بکشاند.

در مقطع فعلی نگرانی استودیوها این است که اگر «روح» دیزنی در اواخر ماه نوامبر باقی بماند، آنگاه آیا ترکیب فیلم‌های «گای آزاد» (Free Guy)، «مرگ روی نیل» (Death on the Nile)، «رسیدن به آمریکا ۲» (Coming 2 America) پارامونت، «اتاق خروج» (Escape Room 2) سونی، «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) برادران وارنر و «تل‌ماسه» (Dune) لجندری برای بازگرداندن سینماروها کافی خواهد بود یا نه. سینماهای لس‌آنجلس ممکن است تا ۱۶ اکتبر بازگشایی شوند، اما مقامات نیویورک در این باره هنوز تردید دارند.

در این دوران تلخ، جالب این است که بسیاری از فیلم‌های مستقل از قبیل «کاجیلیونر» (Kajillionaire) که در هفته‌ی دوم اکران در ۵۴۷ سینما ۱۰۰ هزار دلار فروخته، تا «تسخیرکننده: جدا‌نشده» (Possessor: Uncut) استودیوی نئون به کارگردانی «برندن کراننبرگ» که ۲۲۷.۵ هزار دلار فروخته، و کمدی علمی-تخیلی «خودتان را نجات دهید!» (Save Yourselves!) بلیکر استریت که در ۳۸۸ سالن ۱۴۱ هزار دلار فروخته و رده‌ی یازدهم را تصاحب کرده، روی پرده رفته‌اند. اساساً این روزها بهترین زمان برای اکران فیلم‌های مستقل با بودجه‌ی بازاریابی پایین است، حتی وقتی که نیویورک و لس‌آنجلس در دسترس نباشند. با این حال، این فیلم‌های بزرگند که برای حیات سینما ضروری‌اند.

فیلم «جهش‌یافتگان جدید» (The New Mutants) قرن بیستم و دیزنی پس از «تنت» و «شعبده‌بازی» با فروش سه-روزه ۱ میلیون دلاری در رتبه‌ی سوم قرار گرفته و پس از آن «مختل» (Unhinged) استودیوی سولستیس با بازی «راسل کرو» در بیش از ۲۰۰۰ سالن اکران شده و در تعطیلات آخر هفته با فروش ۸۷۰ هزار دلاری رتبه‌ی چهارم را از آن خود کرده.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید