news-background
news-background

باکس آفیس: «علاءالدین» با ۸۶ میلیون دلار صدرنشین تعطیلات «روز یادبود»

دیزنی که معمولاً گزارش فروش فیلم‌هایش را با دقت و محافظه‌کاری زیادی منتشر می‌کند اعلام کرده است که «علاءالدین» (Aladdin) در سه روز اول اکران ۸۶.۱ و در چهار روز اول ۱۰۵ میلیون دلار فروخته است. اما دیگر استودیوها بر این باورند که فروش این فیلم لایو-اکشن بازسازی شده از روی انیمیشن کلاسیک سال ۱۹۹۲، در سه روز اول به ۸۸.۵ و در چهار روز نخست به ۱۱۰.۹ میلیون دلار می‌رسد. این درحالی است که روز شنبه پیش‌بینی می‌شد فیلم در تعطیلات آخر هفته رکورد ۱۰۷ میلیون دلاری ثبت کند. دیزنی در تعطیلات «روز یادبود» سال‌های اخیر چندگانه‌های ناموفقی مانند «آلیس آنسوی آینه»، «شاهزاده‌ی پارس» و «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» را اکران کرده بود. «علاءالدین» تا این لحظه از مجموع ۲۶۲ نقد ثبت شده در «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۸ درصد دریافت کرده است.

استودیو گزارش می‌دهد که «علاءالدین» از شنبه شب ۲۵.۵ میلیون دلار و از یکشنبه شب ۱۸.۹ میلیون دلار درآمدازیی کرده، حال آنکه استودیوهای رقیب معتقدند این فیلم در این دو شب به ترتیب ۲۷.۷ و ۲۲.۴ میلیون دلار فروخته است. «علاءالدین» با چنین فروشی دومین افتتاحیه‌ی پرفروش تاریخ تعطیلات چهار روزه «روز یادبود» را پس از «دزدان دریایی کارائیب: در پایان دنیا» (۱۳۹.۸ میلیون دلار) برای دیزنی به ثبت رسانده. علاوه بر این، بهترین افتتاحیه‌ی «گای ریچی» کارگردان و دومین افتتاحیه‌ی پرفروش «ویل اسمیت» پس از «جوخه‌ی انتحار» (۱۳۳.۶ میلیون دلار) رقم خورد. «علاءالدین» تا پایان روز یکشنبه، بالاتر از «اکس-من: روزهای گذشته آینده» (۱۱۰.۵ میلیون دلار) ششمین افتتاحیه‌ی پر فروش تاریخ تعطیلات «روز یادبود» نام می‌گیرد.

هرچند «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد تمامی فیلم‌های به نمایش درآمده شده در آمریکا در تعطیلات سه روزه‌ی آخر هفته در مجموع ۱۷۵.۱ میلیون دلار و حدود ۴ درصد کمتر از تعطیلات «روز یادبود» سال گذشته فروخته‌اند، اما عملکرد رو به رشد «علاءالدین» در روزهای آینده شرایط را بهبود بخشید. با احتساب فروش چهار روزه‌‌، فیلم‌ها روی‌هم‌رفته ۲۲۶ میلیون دلار فروخته‌اند و با رکورد ۲۲۷.۷ میلیون دلاری فیلم‌ها در مقطع مشابه سال گذشته فاصله‌ی زیادی ندارند. پرفروش‌ترین تعطیلات «روز یادبود» به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد وقتی که «سریع و خشمگین ۶» در افتتاحیه ۱۱۷ میلیون دلار فروخت و فروش کلی فیلم‌ها در آن آخر هفته را به ۳۱۴.۲ میلیون دلار رساند. از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۶ می فیلم‌ها مجموعاً ۴.۳ میلیارد دلار فروخته‌اند، اما ۹ درصد با رکورد سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی فاصله دارند.

«علاءالدین» که تا پایان روز یکشنبه به فروش جهانی ۲۰۷ میلیون دلاری دست یافته بود، به ویژه در ایالت‌های جنوبی و غربی با فروش بهتری مواجه شد. این فیم ۸.۲ میلیون دلار از سالن‌های آیمکس کسب کرد و دومین فیلم پرفروش تاریخ تعطیلات «روز یادبود» در این گونه سالن‌ها شد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بخش زیادی از بازخوردهای منفی در مورد «علاءالدین» به بی‌علاقگی مخاطبین برای دیدن بازسازی یک کارتون خاطره‌انگیز با صداپیشگی به یادماندنی «رابین ویلیامز» بوده است. اما بسیاری از هواداران از دیدن بازی «ویل اسمیت» در نقش غول چراغ جادو، ظاهر او، حال و هوای فیلم و ساوندترک آن استقبال کرده‌اند. مانند دیگر فیلم‌های بازسازی شده‌ی دیزنی، مخاطبین بزرگسال‌تر سعی کردند با تماشای این فیلم تجربه‌ی خاطرات دوران کودکی خود را با فرزندانشان و نسل‌های جوان‌تر به اشتراک بگذارند.

دیزنی برای بازاریابی «علاءالدین» با انتشار تصاویر شاهدخت در فیلم، زنان را هدف قرار داد. با این حال آنان به مخاطبین مرد هم نیازمند بودند. بنابراین تیزرهای فیلم را در رویدادهای ورزشی نشان دادند. برای مثال اولین تریلر فیلم در حین برگزاری مسابقات فوتبال آمریکایی و در تاریخ ۱۰ اکتبر رونمایی شد. تیزرهای دیگری از «علاءالدین» هم در خلال برگزاری مسابقات CAA و NBA به نمایش درآمد. شبکه‌ی ABC نیز تصاویر اختصاصی جدیدی از فیلم در حین مسابقات NFL رونمایی کرد.

دومین تریلر فیلم نیز که برای اولین بار «جینی» با بازی «ویل اسمیت» را نشان می‌داد، در حین برگزاری مراسم گرمی روی ایر رفت. تریلر «علاءالدین» علاوه بر این پیش از اکران «رپسودی بوهمی»، «گرینچ»، «شزم!» و «انتقام‌جویان: آخر بازی» به نمایش گذاشته شد. دیزنی افزون بر این تا می‌توانست در شبکه‌ی «دیزنی چنل» و پارک‌های تفریحی خود به بازاریابی پرداخت. هرچند رکورد «علاءالدین» در گیشه بهتر از «ماری پاپینز بازمی‌گردد» و «دامبو» است اما این فیلم حکم یک مقدمه‌ای دارد برای «شیر شاه» (The Lion King) به کارگردانی «جان فاورو» که در تاریخ ۱۹ جولای آینده روی پرده می‌رود.

«علاءالدین» به لطف بازیگرانی که از ملیت‌ها مختلفی بودند طیف گسترده‌ای از مخاطبین را جذب کرد. حدود ۴۲ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۲۷ درصد اسپانیایی تبار، ۱۵ درصد سیاهپوست و ۱۱ درصد آسیایی تبار بودند. مخاطبین «سینمااسکور» به «علاءالدین» نمره‌ی A‌ و مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز ۴ و نیم ستاره دادند. حدود ۵۹ درصد مخاطبین فیلم زن بوده برای فیلم امتیاز ۹۴ درصد ثبت کرده‌اند، درحالی که مردان به آن امتیاز ۸۴ درصد می‌دهند. زنان بالاتر از ۲۵ سال ۳۰ درصد مخاطبین را تشکیل می‌دهند و به دنبال آن زنان زیر ۲۵ سال با ۲۹ درصد، مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۲ درصد و مردان زیر ۲۵ سلا با ۱۹ درصد قرار دارند. والدین به این فیلم امتیاز ۴ و نیم ستاره داده‌اند، درحالی که دختران با ۵۹ درصد بر پسران با ۴۱ درصد غلبه داشتند.

شمار هواداران و مشاهدات ویدیویی مرتبط با «علاءالدین» در فضای مجازی به ۷۶۳ میلیون می‌رسد که امسال برای آثار لایو اکشن خانوادگی بی‌سابقه بوده است. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۱۵:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند درحالی که میانگین ژانر اکشن خانوادگی ۱۳:۱ است. دیزنی برای این فیلم ۲۴ کلیپ ویدیویی منتشر ساخت. ساوندترک نسخه‌ی انیمیشن «علاءالدین» اثری کلاسیک بود و ترانه‌ی «یک دنیای به کلی جدید» (A Whole New World) در آن زمان اولین قطعه‌ای بود که در مراسم گرمی به عنوان «ترانه‌ی سال» شناخته شد. بازخوانی این ترانه توسط «زین مالک» و «ژاویا وارد» در فیلم ریچی بیش از ۴۶ میلیون مرتبه در یوتیوب مشاهده شده است. دیزنی مانند ترانه‌ی (Let it Go) در فیلم «یخ‌زده» (Frozen) نسخه‌های مختلفی برای بازارهای مختلف از جمله برزیل، کره‌ی جنوبی، ژاپن، چین، اندونزی، هند و اسپانیا عرضه کرد. در نهایت «علاءالدین» برای بازاریابی حساب ویژه‌ای بر روی آلبوم ساوندترک باز کرد، تاکتیکی که می‌تواند از طرف دیگر فیلم‌های پرخرج تابستانی هم به کار گرفته شود.

«علاءالدین» در بازارهای آمریکای لاتین و آسیا در رتبه‌ی اول ایستاد. این درحالی است که بازارهای جنوب شرقی آسیا و کره برخلاف چین همیشه دیزنی را نگران می‌کرد. این فیلم در کشور چین ۱۸.۷ میلیون دلار، در بریتانیا ۸.۴ و در ایتالیا ۶.۶ میلیون دلار فروخت. «علاءالدین» با اکران در امارات متحده‌ی عربی و اردن پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ ماه رمضان را به ثبت رساند.

این هفته فیلم ترسناک «برایت‌برن» (Brightburn) محصول استودیوی اسکرین جمز با بازی «الیزابت بنکس» در ۲۶۰۷ سالن اکران شد اما انتظارات استودیو را برآورده نساخت. این فیلم به تهیه‌کنندگی «جیمز گان» در روز شنبه ۲.۴ میلیون دلار و در پایان تعطیلات چهار روزه تنها ۹ میلیون دلار فروخت. هر چند سونی که پخش‌کنندگی فیلم را برعهده داشته ادعا می‌کند که پروژه بدون احتساب مخارج بازاریابی با ۶ میلیون دلار به تولید رسیده اما منابع نزدیک به فیلم می‌گویند بودجه‌ی این فیلم ترسناک ضد-سوپرمنی به ۱۲ میلیون دلار می‌رسد و این بدان معناست که «برایت‌برن» هزینه‌ی تولیدش را از گیشه به دست نخواهد آورد.

«جیمز گان» تهیه‌کننده پروژه برای بازاریابی فیلم تلاش کرد اما آنچنان نتیجه نداد. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۹ درصد دریافت کرده و مخاطبین هنگام خروج از سالن نمرات خوبی به آن نمی‌دهند. سونی با علم به این مسئله مخارج بازاریابی فیلم را کاهش داده است. استودیو آثار اوریجینالی چون «نفس نکش» و «بیبی درایور» (Baby Driver) را اکران کرده بنابراین وقتی که قرار باشد اثری در گیشه مخاطبین را جذب کند سونی متوجه می‌شود و حتی ممکن است آن را در جشنواره‌هایی چون تگزاس یا کن (مانند «روزی روزگاری در هالیوود») به نمایش درآورد.

«بیبی درایور» به عنوان اکشنی متفاوت با ساوندترکی جذاب مخاطبین را به سالن کشاند. سونی این فیلم را تابستان دو سال قبل همزمان با بلاک‌باسترهای تابستانی روی پرده برد. با این حال، «برایت‌برن» در شبکه‌‌های اجتماعی بحث زیادی به راه نینداخت. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که مخاطبین هنگام خروج از سالن تحت تأثیر قرار نگرفته و واکنش‌هایی منفی نسبت به آن نشان می‌دادند و منتقدینی مانند «دیوید ادلستین» نویسنده‌ی «مجله‌ی نیویورک» و «ریچارد روپر» منتقد «شیکاگو سان تایمز» فیلم را اسلشری معمولی خواندند. با اکران «مرد عنکبوتی: دور از خانه» در هفته‌های آينده، «برایت‌برن» برای سونی دستاوردی به همراه نخواهد داشت.

سونی سعی کرد با تغییر تاریخ اکران «برایت‌برن» از ۳۰ نوامبر و «جمعه‌ی سیاه» به تعطیلات «روز یادبود» شرایط بهتری برای نمایش فیلم مهیا کند، اما بعضی معتقدند که اکران فیلم‌هایی که ژانرهای متعدد دارند در مناسبت‌ها به موفقیت نمی‌انجامد. به علاوه، باید به این نکته توجه داشت که مخاطبین ژانر ابرقهرمانی و وحشت را می‌پسندند اما ترکیب این دو را نه. اینکه چه کسی تولیدش را برعهده دارد در اینجا مطرح نمی‌شود.

فیلم «بوک‌اسمارت» (Booksmart) استودیوی آناپورنا به کارگردانی «الیویا وایلد» در پایان چهارمین روز اکران به فروش ۸ میلیون دلاری دست یافت. این فیلم که در ۲۵۰۵ سالن اکران شد به دنبال جذب مخاطبین زن بود و یک «سوپربد» زنانه به حساب می‌آید، اما اثری مستقل‌تر است. این فیلم نقدهای بسیار خوب دریافت کرده و سینماروها هنگام خروج از سالن از دیدن فیلم ابراز رضایت می‌کنند، با این حال در طول این تعطیلات کمتر کسی فرصت دیدن چنین فیلمی را داشت. فروش ۲.۱ میلیون دلاری بلیت در روز شنبه برای این فیلم تا ۱۶ درصد نسبت به روز جمعه کاهش داشت. فیلم‌های نوجوانانه و هوشمندانه با درجه‌ی سنی بزرگسال همواره در جذب مخاطبین با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. «مرز هفده سالگی» (The Edge of Seventeen) استودیوی اس‌تی‌‌اکس نمونه‌ی موفق این ساب-ژانر است که در سال ۲۰۱۶ به فصل جوایز راه یافت.

این فیلم که برای بازاریابی بیشتر بر حوزه‌ی دیجیتال تمرکز کرده بود، از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز ۸۰ درصد و از «سینمااسکور» نمره‌ی B+ دریافت کرده در حالی که منتقدین به آن امتیاز ۹۷ درصد «راتن تومیتوز» داده‌اند. زنان زیر ۲۵ سال با ۲۵ درصد بهترین امتیاز را برای این فیلم ثبت، و زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۴ درصد بیش از سایر گروه‌های سنی از آن استقبال کردنده‌اند.

با وجود فیلمی چون «انتقام‌جویان: آخر بازی» روی پرده، استودیوهای بزرگ همچنان سعی می‌کنند محتاطانه عمل کنند و آثار پرخرجشان را برای هفته‌های بعد نگه دارند. در سال‌های گذشته همزمان با بلاک‌باسترها، اکران فیلم‌های اوریجینال و پرفروشی چون «برو بیرون» و «بیبی درایور» را شاهد بودیم. تنها استودیویی که امسال اقدام به چنین کاری کرد لاینزگیت بود که «لانگ شات» با بازی «شارلیز ترون» و «ست روگن» را به نمایش درآورد، هرچند این فیلم هم یک کمدی آنارشیستی بود و نه اثری طنز همچون فیلم‌های قبلی بازیگرانش.

«جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم» این هفته با ۳۰.۲ میلیون دلار در رتبه‌ی دوم ایستاد و «انتقام‌جویان: آخر بازی» که پنجمین هفته‌ی اکرانش را پشت سر می‌گذاشت با ۲۱.۵ میلیون دلار در رده‌ی چهارم قرار گرفت. «کارآگاه پیکاچو» نیز در سومین هفته‌ی اکران به فروش آخر هفته‌ی ۱۷.۵ میلیون دلاری رسید و فروش داخلی خود را تا ۱۲۰.۳ میلیون دلار افزایش داد. «آخر بازی» هم این هفته فروش جهانی خود را تا ۲.۶۷۸ میلیارد دلار بالا برد تا تنها ۱۱۰ میلیون دلار دیگر با «آواتار» و تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم پرفروش تاریخ فاصله داشته باشد.

هفته‌ی آینده برادران وارنر «گودزیلا: سلطان هیولاها» (Godzilla: King of the Monsters) را در ۴۱۰۰ سالن اکران می‌کند، یونیورسال با «ما» (Ma) که در ۲۷۵۰ سالن روی پرده می‌رود سعی در جذب مخاطبین یکسانی خواهد کرد، و پارامونت فیلم بیوگرافیکال «راکتمن» (Rocketman) با بازی «تارون اجرتون» در نقش «التون جان» را در ۳۵۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورد. این فیلم هفته‌ی گذشته در بریتانیا اکران شده و ۶.۴ میلیون دلار فروخته است. انیمیشن «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» (The Secret Life of Pets 2) استودیوی ایلومینیشن و یونیورسال این هفته در بریتانیا به نمایش درآمد و ۴.۱ میلیون دلار فروخت.

   
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۸۶.۱ ۸۶.۱ ۲۰۷ ۱
۲ جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم (John Wick: Chapter 3 - Parabellum) لاینزگیت ۵۵ ۲۴.۳ ۱۰۰.۹ ۱۷۵.۳ ۲
۳ انتقام‌جویان: آخر بازی (Avengers: Endgame) دیزنی/مارول ۳۵۶ ۱۶.۸ ۷۹۸.۱ ۲۶۷۷ ۵
۴ کارآگاه پیکاچو (Detective Pikachu) برادران وارنر/لجندری ۱۵۰ ۱۳.۳ ۱۱۶.۱ ۳۵۲.۹ ۳
۵ برایت‌برن (Brightburn) اسکرین جمز ۶ ۷.۵ ۷.۵ ۱۵.۳ ۱
۶ بوک‌اسمارت (Booksmart) یونایتد آرتیستس - ۶.۵ ۶.۵ - ۱
۷ سفر یک سگ (A Dog's Journey) یونیورسال - ۴ ۱۴.۹ ۴۶.۵ ۲
۸ کلاهبردار (The Hustle) یونایتد آرتیستس - ۳.۸ ۲۹.۸ ۶۶ ۳
۹ مزاحم (The Intruder) اسکرین جمز ۸ ۲.۲ ۳۱.۹ ۳۲.۶ ۴
۱۰ لانگ شات (Long Shot) لاینزگیت - ۱.۵ ۲۸.۶ ۳۸.۸ ۴
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید