news-background
news-background

«اد ازنر» بازیگر پیشکسوت آمریکایی در سن ۹۱ سالگی درگذشت؛ خاطره «مایکل مور» از سخاوتمندی ازنر

«اد ازنر» که در دهه ۱۹۷۰ با سیت‌کام «شوی ماری تایلر مور» (The Mary Tyler Moore Show) برنده امی بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شده بود و سپس با اسپین‌آف «لو گرنت» (Lou Grant) برنده امی بهترین بازیگر نقش اول شد، یکشنبه این هفته در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

ازنر یک فعال اجتماعی لیبرال بود که در دهه ۱۹۸۰ به عنوان رئیس «اتحادیه بازیگران» (SAG) برگزیده شد. فرزندان ازنر در صفحه توییتر رسمی بازیگر می‌نویسند: «در کمال تأسف باید به اطلاع برسانیم که پدر ما امروز صبح در آرامش از دنیا رفت. کلمات در بیان احساس اندوه ما درمانده‌اند. با تقدیم بوسه‌ای بر پیشانی‌ات می‌گوییم خدانگهدار پدر. دوستت داریم.»

ازنر در نقش‌های مختلفی ظاهر شد اما «لو گرنت» را «بهترین شخصیتی که بازی کرده‌ام» خوانده بود. او در سال ۱۹۷۷ در مورد این شخصیت به «تایمز» گفته بود: «به گمانم موفق شدم که تصویر این گوینده رئیس-مأب خبر را نشان دهم. همه کلماتش می‌گویند: «من هم زمانی مثل تو یک نویسنده بوده‌ام.»»

ازنر برای بازی در «شوی ماری تایلر مور» برنده سه جایزه امی شد. پس از پایان آن سیت‌کام، این شخصیت با سریال «لو گرنت» به عنوان نویسنده «لس‌آنجلس تریبیون» به تلویزیون بازگشت. این سریال که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ از شبکه سی‌بی‌اس روی ایر رفت، برای ازنر دو جایزه امی دیگر را به ارمغان آورد.

استودیوی پیکسار که با انیمیشن «بالا» (Up 2009) با ازنر همکاری کرده، «مایکل مور» و بسیاری دیگر به دنبال درگذشت بازیگر به او ادای احترام کرده‌اند. مور می‌نویسد: «وقتی اولین فیلم خودم «راجر و من» (Roger & Me) را می‌ساختم، به حدی بی‌پول شده بودم که برای افراد سرشناس زیادی نامه نوشتم و درخواست کمک کردم. تنها یک نفر پاسخ داد: اد ازنر. او در یادداشتی که به انضمام یک چک فرستاده بود نوشت: «تو را نمی‌شناسم، اما این ۵۰۰ دلار را بگیر. به نظر می‌رسد که فیلم خوبی خواهد شد. روزگاری در کارخانه اتومبیل‌سازی کار می‌کردم.» روحت شاد اد.»

فیلم‌های «جی‌اف‌کی» (JFK)، «باران سخت» (Hard Rain) و «الف» (Elf) و سریال‌های «کبرا کای» (Cobra Kai) و «برای من مرده» (Dead To Me) از جمله دیگر آثار ازنر بودند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید