news-background
news-background

آهنگساز Borat 2: می‌خواهم آهنگ «آنفلوانزای ووهان» را در مراسم اسکار اجرا کنم؛ تلاش سازمان‌های قزاق برای تحریم فیلم در اسکار و گلدن گلوب

 

اتحادیه آمریکاییان قزاق دنباله‌ی «بورات» را محکوم کرده و آن را توهین‌آمیز دانسته است.

 

فیلم «بورات ۲» (Borat 2) برای ساشا و اران بارون کوئن یک کار خانوادگی بود. اران برادر بزرگتر ساشا بارون کوئن کمدین شناخته‌شده، یک آهنگساز و نوازنده ترومپت است که برای «بورات ۲» آهنگسازی کرده. او در خلق بعضی از اشعار ترانه‌ی «آنفلوانزای ووهان» که در یکی از صحنه‌های فیلم ساشا آن را برای تجمع‌کنندگان تندرو واشینگتن می‌خواند مشارکت کرده است. این ترانه در عین ناباوری حالا یکی از مدعیان کسب اسکار «بهترین ترانه اریجینال» شده و اران برای اجرایش در شب برگزاری مراسم مشتاق است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

اران به «هالیوود ریپورتر» می‌گوید: «خیلی دوست دارم، اگر در آن زمان محدودیتی وجود نداشته باشد. فکر می‌کنم می‌تواند به یکی از بهترین اتفاقات تاریخ مراسم تبدیل شود. باعث می‌شود که یکی از جذاب‌ترین مراسم تاریخ اسکار شود.»

این آهنگساز اضافه می‌‌کند: «البته مشکل این است که ترانه‌ای نژادپرستانه است. توهین نژادی در افراد را برجسته می‌کند. من فکر می‌کنم بتوانیم به راحتی اشعارش را تغییر دهیم. به نظر من جالب می‌شود و نسخه‌ای ویژه به وجود می‌آید که شاید پسندیده‌تر باشد. هشت دقیقه آماده داریم. اما زمانش ممکن است تا آن زمان تغییر کند و اثری متفاوت داشته باشیم.»

ساشا و اران بارون کوئن زمان این ترانه را به هشت تا نه دقیقه رساندند تا ساشا روی صحنه بیشتر باقی بماند. در بخش‌هایی از اشعار بارون کوئن‌ها آمده بود که باید بچه‌ها «آنفلوانزای ووهان» تزریق کرد و «مثل سعودی‌ها» هر کسی که ماسک می‌زند را قطعه‌قطعه کرد.

برادران بارون کوئن پیش‌تر برای «بورات»، «برونو» (Bruno)، «دیکتاتور» (The Dictator) و «برادران گریمزبی» و نیز سریال «آمریکا کیست؟» (Who Is America?) همکاری کرده بودند.

اران در مورد صحنه‌ی جنجالی «رودی جولیانی» در «بورات ۲» می‌گوید: «بحثی که کردیم این بود که این صحنه کمی مثل یک فیلم در ژانر وحشت است جایی که هیولای داستان آلت رودی است. صدا مثل آن فیلم‌های ترسناک و عجیب است. و فکر می‌کنم جواب می‌دهد.»

اتحادیه‌ی آمریکاییان قزاق در ماه اکتبر به محض انتشار «بورات ۲» از آمازون، فیلم را محکوم کرد و خواستار حذف آن از پرایم ویدیو شد. این سازمان حالا از اسکار، گلدن گلوب، صنف کارگردانان آمریکا، و بفتا درخواست کرده تا این دنباله را از حضور در رقابت سلب صلاحیت کنند. در نامه‌ی آن‌ها که توسط «شورای ارتباطات آمریکایی-اسلامی» به امضاء رسیده، فیلم «بورات ۲» به «وایت‌واشینگ [استفاده از بازیگر سفیدپوست برای نقش شخصیت‌هایی از دیگر نژادها]، کلیشه‌سازی نژادی، توهین نژادی، ازآن‌خودسازی فرهنگی، و بیگانه‌هراسی» متهم شده است.

در بخشی از این نامه می‌آید: «کشور ما هنوز در حال احیا از یک نظام سابق مستعمراتی و ظالم است و به همین علت ما در رسانه نماینده‌ای قابل توجه نداریم. ساشا بارون کوئن متوجه این مسئله است و با ربودن هویت نژادی ما، از قزاقستان سوء استفاده کرده، ما را اهالی اروپای شرقی نشان داده و بازیگران سفیدپوست را در آن نقش‌ها گذاشته، و موجب برانگیخته شدن بی‌احترامی نسبت به قوم قزاق در سراسر دنیا شده. گزارش‌های بی‌شماری از آزار جنسی و فیزیکی ناشی از «بورات» به ما رسیده است.»

«بورات ۲» یکی از مدعیان جدی اسکار برای آمازون به شمار می‌آید. قسمت اول این فیلم در سال ۲۰۰۶ نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی را کسب کرد و می‌تواند این موفقیت را امسال تکرار کند. هرچند احتمال نامزدی اسکار بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای بارون کوئن وجود دارد، اما بسیاری از کارشناسان اسکار معتقدند که «ماریا باکالووا» می‌تواند یکی از نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل باشد.

بارون کوئن پیش‌تر به اعتراض جامعه‌ی قزاق واکنش نشان داده و در مصاحبه با «نیویورک تایمز» گفته بود: «این یک فیلم کمدی است، و قزاقستان آن هیچ ارتباطی با کشور واقعی قزاقستان ندارد. قزاقستان را انتخاب کردم به این دلیل که تقریباً هیچکس در ایالات متحده چیزی در موردش نمی‌دانست، و همین باعث می‌شد که دنیایی ساختگی، طنز و ناشناخته خلق کنیم. قزاقستان واقعی یک کشور زیبا با جامعه‌ای مدرن و پرافتخار است – برخلاف نسخه‌ی «بورات».»

«بورات ۲» این هفته به فهرست ۱۰ عنوان پربیننده‌ی شبکه‌های استریمینگ راه پیدا کرده، در حالی که تنها فیلم حاضر در فهرست است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید