news-background
news-background

«آلخاندرو خودروفسکی» در مورد تریلر Dune: همه‌چیز قابل‌پیش‌بینی است

خودوروفسکی برای فیلم «تل‌ماسه» ویلنوو آرزوی موفقیت می‌کند و معتقد است که این اقتباس فیلم بسیار خوش‌ساختی شده.

برادران وارنر هفته‌ی گذشته با انتشار اولین تریلر فیلم «تل‌ماسه» (دانلود فیلم Dune 2020 با لینک مستقیم) به کارگردانی «دنی ویلنوو» در دل هوداران شور و اشتیاق زیادی انداخت. این فیلم تازه‌ترین اقتباس از رمان علمی-تخیلی «فرانک هربرت» است و پیش از ویلنوو، «آلخاندرو خودروفکسی» در دهه‌ی ۱۹۷۰ تلاش ناموفقی برای اقتباس از «تل‌ماسه» کرد. این اقدام او در سال ۲۰۱۳ به صورت یک مستند روایت شده است. فیلمساز شیلیایی به تازگی در مصاحبه با مجله‌ی «پریمر» فرانسه می‌گوید برای فیلم ویلنوو آرزوی «موفقیتی بزرگ» می‌کند اما نظرش را در مورد تریلر فیلم هم ابراز می‌دارد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

خودوروفسکی می‌گوید:‌ «تریلر را دیدم. بسیار خوش‌ساخت است. می‌توان دید که محصول یک سینمای صنعتی است، اینکه پول زیادی خرج شده و پروژه‌ی گران‌قیمتی است. اما اگر گران‌قیمت است باید به همان میزان جواب دهد. و مشکل همین است: هیچ سوپرایزی در کار نیست. فرم آن را در جاهای دیگر هم می‌توان دید. نورپردازی، بازیگری، همه‌چیز قابل‌پیش‌بینی است.»

خودوروفسکی ادامه می‌دهد: «سینمای صنعتی با سینمای مؤلف ناسازگار است. برای اولی پول در اولویت است. برای دومی بر عکس، صرف نظر از کیفیت کارگردان، چه دوست من «نیکلاس ویندینگ رفن» باشد چه «دنی ویلنوو». سینمای صنعتی مروج سرگرمی است، نمایشی است که هدفش ایجاد تغییر در بشریت یا جامعه نیست.»

خودوروفسکی پیش‌تر در مصاحبه با «ایندی‌وایر» در این باره که کارگردانی بتواند اقتباسی موفق از «تل‌ماسه» بسازد ابراز تردید کرده بود. پس از این کارگردان، «دیوید لینچ» در دهه‌ی ۱۹۸۰ فیلمی به همین نام ساخت اما به علت اینکه نظارتی روی کات نهایی فیلم نداشت درخواست کرد نامش به عنوان کارگردان ذکر نشود.

خودوروفسکی گفته بود: ««تل‌ماسه» کتابی مانند پروست است. علمی-تخیلی است اما به‌شدت ادبی. یافتن تصاویر برای قرار دادن‌شان در یک فیلم بسیار دشوار است... اولین باری که توانستند «تل‌ماسه» را بسازند و «دیوید لینچ» کارگردانی‌اش کرد، من بیمار بودم، زیرا رؤیای من بود. فیلم را در پاریس نمایش دادند، پسر می‌گفت: «باید این فیلم را ببینی.» بیمار بودم و نمی‌توانستم. بیمار. اما بعد قدم به قدم وقتی که فیلم را اکران کردند بسیار خوشحال شدم چرا که فیلم مزخرفی بود. متوجه شدم که هیچ‌کس نمی‌تواند «تل‌ماسه» را بسازد. یک افسانه است.»

«تل‌ماسه» به کارگردانی ویلنوو ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹) اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید