news-background
news-background

بیایید انسان باشیم، نقد فیلم «ناخدای شگفت‌انگیز»

مردی بعد از گذشت سالیان دراز، تصمیم می­ گیرد برای زندگی و بزرگ کردن فرزندان خود از جامعه فاصله گرفته و در دل طبیعت به ادامه مسیر زندگی بپردازد. در نگاه اول شاید به این فکر کنید که زندگی در جنگل یعنی وحشیگری و بی‌منطقی، ولی باید بگویم که این فیلم به شما ثابت می­کند که اشتباه می­ کنید و همیشه می­ توان در هر شرایطی، بهترین ها را بوجود آورد. بن و لزلی، چهار دختر و دو پسر دارند که هیچ کدام از آنها تجربه زندگی شهری و اجتماعی را ندارند و از بچگی در جنگل و پیش پدر و مادر خود بزرگ شده­ اند. آنها برای تهیه غذای خود به شکار می­ روند، هر روز ورزش می­ کنند، یاد می­ گیرند چطور در مقابل خطرات از خود دفاع کنند و مهمتر از همه، کتاب می­ خوانند. شاید ایده­ی فیلم ناخدای شگفت­انگیز، چندان جدید نباشد و از آرمان­شهر افلاطون گرفته تا حکومتهای کمونیستی و سوسیالیستی دهه­ های گذشته و امروزی، همه به این موضوع اشاره دارند که انسان باید به طبیعت احترام بگذارد و به آن آسیب نزده و به خاطر منافع خود، آن را از بین نبرد. ولی به جرات می­ توان گفت که موضوع زندگی عادلانه در جامعه ایده­ آل، به بهترین نحو در این فیلم پرداخت شده، خصوصاً این که خواستگاه اصلی فیلم، جامعه سرمایه­ داری آمریکا هست. در واقع می­ توان گفت پس از شکست تئوری کمونیست و سوسیالیست، این فیلم تئوری جدیدی در همان راستا مطرح می­ کند که باورپذیرتر و موثرتر و قابل اجراتر از الگوهای قبلی می­باشد.

انسان های امروزی به خاطر تکرار روند زندگی شهری، از مهمترین حق خود یعنی آزادی(به معنای واقعی) غافلند و حتی کار به آنجا رسیده که برای به دست آوردن آن باید بهای سنگینی بپردازند، حال آنکه انسان با آزادی متولد می‌شود، ولی روز به روز، به خاطر زیاده­ طلبی عده­ ای اندک، رنگ باخته و تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده است. ما باید صبح تا شب برای پر شدن جیب عده ­ای کار کنیم تا شاید سکه­ ای جلوی ما بیاندازند که از گرسنگی تلف نشویم و همین سکه، دوباره برای رفع کوچکترین نیاز، خرج شده و به آن ها برمی‌گردد.

یکی از جالبترین لحظات فیلم مواجهه فرزندان بن با زندگی شهری هست که با رفتارها و حرف هایشان، هر بیننده­ای را به فکر وا می دارند. به این فکر که زندگی چیست و مسیری که در آن حرکت می‌کنیم، چه سرانجامی دارد؟ ما با اینکه از هیکل متناسب خوشمان می‌آید ولی چاق هستیم. از شنیدن دروغ، ناراحت و عصبانی می‌شویم ولی دروغ می‌گوییم. دوست نداریم با ما مثل یک بیشعور رفتار شود درحالیکه با رفتار خود، ثابت می‌کنیم هیچ ارزشی برای دیگران قائل نیستیم.

 در عین حال فکر نکنید که این خانواده بدون مشکل می­ باشد. آنها مشکلات مخصوص خود را دارند و حتی در بعضی مسایل با معلم خود(پدرشان) به مشکل برخورده و به مخالفت با او می­ پردازند که یکی از این مشکلات، عدم حضور مادر خانواده یعنی لزلی در کنار فرزندانش می­ باشد. او دچار نوعی بیماری عصبی شده و تحت شرایط خاص و در بیمارستانی مجهز در شهر نیویورک بستری شده است. خود بن، با وجود اندیشه بسیار قوی و عمیق، در مواقعی دچار تردید می­ شود و بین اندیشه خود و سرنوشت خانواده­ اش، سر دوراهی گیر می­ کند و تحت سخت ترین و بحرانی­ ترین شرایط، مجبور به تصمیم­ گیری می­ شود.

اگر بچه‌ای از شما بپرسد که «چطور به دنیا اومدم؟» چه جوابی برای او دارید؟ سعی می‌کنید به خاطر شرایط سنی و ... داستانی سرهم کنیم که خودتان آن را قبول ندارید؟ یا اینکه به بهترین و درست‌ترین شکل ممکن، مساله را توضیح می‌دهید؟ این فیلم به شما ثابت می‌کند که بهترین نتایج، زمانی حاصل می‌شوند که شناخت درستی از خود و پیرامونمان داشته باشیم و با در نظر گرفتن آن شناخت، عمل کنیم. در مقابل، اطلاعات غلط و به دنبال آن، شناخت غلط، باعث بی‌اعتمادی شده و بدترین تاثیر را در نتیجه‌گیری‌ها از خود به جا می‌گذارد.

فیلم دارای سناریوی بسیار روان و در عین حال منطقی می­ باشد که لحظه­ای شما را خسته نکرده و جذابیت روایت خود را تا پایان حفظ می­کند. بازی بسیار زیبا و باورپذیر ویگو مورتنسن(Viggo Mortensen) در نقش بن، نیز در این مورد بی­تاثیر نبوده و لذت آن را چندین برابر می­کند. در اینجا باید به مت راس(Matt Ross) هم به خاطر فیلمنامه پویا و اصولی و هم به خاطر کارگردانی دقیق، تبریک گفت چراکه دومین تجربه فیلم سازی او می­ باشد و پیشرفت چشمگیری نسبت به فیلم اول خود، کرده است. تنها نقطه ضعف فیلم، شعاری بودن بعضی از دیالوگها و توضیح بیش از اندازه بعضی از موضوعات پرداخت شده در فیلم می باشد که گهگاه آزار دهنده می­ شوند و نبود آنها نه تنها از ارزش فیلم نمی کاهد بلکه باعث بهتر شدن و تاثیرگذارتر شدن آن می­ شود، به عبارت دیگر حذف این اضافات باعث بیشتر شدن همزاد پنداری مخاطب با موضوع اصلی شده، به طوری که مخاطب  خودش را در متن اصلی داستان جای داده و به فکر فرو می­رود.

جاوید مجلل

امتیاز: 82

 

دانلود فیلم Captain Fantastic 2016

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید