news-background
news-background

بزرگ‌ترین اشتباه در تاریخ جوایز اسکار: جابجایی عجیب مهتاب و لا لا لند!

هشتاد و نهمین مراسم جوایز اسکار با سورپرایز بسیار بزرگی به پایان رسید و این سورپرایز در زمان برنده شدن فیلم «نور مهتاب» اتفاق افتاد. اسکار، مراسم جایزه بزرگی است که معمولا به خودی خود غیر قابل پیش بینی است، اما غیر قابل پیش‌بینی‌ترین نکته اسکار امسال، چگونگی اعلام شدن یک فیلم بود: «مهتاب»

«وارن بیتی» و «فی داناوی» انتخاب شده بودند تا جایزه بهترین فیلم اسکار (به افتخار بانی و کلاید در پنجاهمین سالگردشان) را اعلام کنند. وقتی خواستند که اسم برنده را بخوانند، بیتی پس از باز کردن پاکت برای حدود بیست ثانیه مکث کرد و قبل از خواندن اسم آن را به داناوی نشان داد. داناوی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم را «لا لا لند» اعلام کرد. همه شروع به دست زدن کردند و تهیه کنندگان فیلم «لالالند» هم برای دریافت جایزه روی صحنه رفتند. تولید کنندگان «جوردن هوروویتس»، «مارک پلات» و «فرد برگر» سخرانی خود را آماده کرده بودند، جوایزشان را گرفتند و مخاطبان که حدود سه ساعت و نیم به تماشای این مراسم نشسته بودند خودشان را برای تمام شدن برنامه آماده می‌کردند.

در این میان اتفاق عجیبی افتاد، مدیران صحنه روی صحنه آمدند، و هوروویتس اعلام کرد که برنده جایزه بهترین فیلم «نورمهتاب» است. همه در ابتدا فکر کردند که این هم یکی از شوخی های معروف اسکار است، اما او کارت اصلی برنده بهترین فیلم را نشان میلیون ها تماشاچی داد و تهیه کنندگان فیلم «نور مهتاب» جای خود را با تهیه کنندگان فیلم «لالالند» روی صحنه عوض کردند.

بینی اشتباهی که مرتکب شده بود را چنین توصیف کرد:

میخواهم بهتان بگویم چه اتفاقی افتاده است، من پاکت را باز کردم و نوشته شده بود: اما استون-لالالند، به همین خاطر من چنین نگاه طولانی به پاکت انداختم و آن را به فی نشان دادم. قصدم اصلا این نبود که بامزه باشم.

اگر نگاهی دقیق تر به پاکت بیاندازید زمانی که در دست بیتی است روی آن نوشته شده : بهترین بازیگر نقش اصلی زن، او کاملا حق داشت که از دیدن  اطلاعاتی کاملا متفاوت گیج شود و این اشتباه مجری را توضیح می‌دهد. هرچند که مارا به این سوال رهنمون می‌کند که چگونه پاکت اشتباه در دستان او بوده است ؟!!

هرگز در طول این 89 سال مراسم اسکار اشتباهی در این مقیاس رخ نداده بود. نزدیک ترین آنها مربوط به سال 1964 است وقتی که «سامی دیویس» پاکت جایزه بهتری فیلنامه اصلی را به جای بهترین اثر اقتباسی در دست داشت و «تام جونز» را به جای «آندره پرویون» اعلام کرد. اما این موضوع مربوط به 60 سال قبل است و در همان زمان به سرعت اصلاح شد. این اشتباه بزرگترین اشتباه در تاریخ درخشان جوایز آکادمی اسکار خواهد بود.

برای اینکه نگاه دقیق تری به این اشتباه داشته باشیم، لازم است ببینیم ساز و کار این مراسم چگونه است. رای گیری اسکار توسط «پی دبلیو سی» صورت می‌گیرد. این فرایند توسط «برایان کولینان» و «مارتا رویز» نظارت می‌شود. آنها بر شمارش آرا و بررسی محتویات و برچسب زدن پاکت های برنده نظارت می‌کنند. خارج از این پاکت ها، تنها همین دو نفر از برندگان خبر دارند و این اطلاعات جایی ثبت نمی‌شود تا اشتباهی رخ ندهد. در شب مراسم نیز آنان در مراسم حضور داشته تا اطمینان حاصل کنند تا جوایز به درستی اعلام شود. در اوایل این ماه آنها در سخرانی اعلام کرده بودند که در صورت بروز یک اشتباه چه کاری انجام می‌دهند:

مطمئن می‌شویم که شخص درست سریعا شناسایی شود. اگر چه این مسئله مستلزم توقف برنامه است، ما روی صحنه میرویم و به مدیر صحنه اطلاع میدهیم ، اما در واقع نوعی بازی زمان است اگر چیزی مانند این اتفاق بیافتد که بسیار بعید است.

بسیار جالب است که در مدت زمان کوتاهی پس از اعلام این نظرات بزرگترین اشتباه در تاریخ این جوایز رخ داده است. این مشکل عمده به احتمال زیاد از همین امنیت زیاد ناشی می‌شود. دو مجموعه از پاکت وجود دارد:

از دیدگاه امنیتی از همه چیز دو دسته موجود است، به همین دلیل ما دونفریم. ما دو محفظه از اسامی برندگان داریم که هرکدام یکی از آنها را حمل می‌کنیم.

بدین صورت به نظر می‌رسد که دو پاکت برای بهترین بازیگر زن وجود داشته است، که یکی از آنها به «اما استون» تعلق گرفت و او احتمالا آن را نگه داشته (براساس سنت اسکار) و دیگری آنی بود که در دستان بیتی بود. تنها توضیح منطقی برای این اشتباه خطای انسانی است، به این دلیل که بهترین بازیگر نقش زن درست قبل از بهترین فیلم بوده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد مقصر اصلی تولیدکنندگان اصلی برنامه هستندو یا در قسمت پشت صحنه اشتباهاتی رخ داده است.

به نظر نمی‌رسد کسی از این اشتباه آنچنان ناخشنود باشد، هروویتس اعلام کرد که :

افتخار می‌کند از اینکه این جایزه را به دوستانش در «نور مهتاب» داده است.

این اشتباه این تصور را به وجود می‌آورد که شاید باید در برنامه‌ریزی و رأی‌گیری جوایز اسکار تغییراتی انجام بگیرد؛ چرا که در چنین سطح و چنین مراسم ارزشمند و مورد اعتباری نباید چنین اشتباهات فاحشی رخ دهد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید