news-background
news-background

[نقد] بررسی «سالی» تازه‌ترین اثر کلینت ایستوود

فیلم سالی ( Sully ) داستان یک اتفاق واقعی شناخته شده که از آن به عنوان "معجزه ی هادسون" ( Miracle on the Hudson ) یاد می کنند، داستانی که در ماه ژانویه 2009 اتفاق می افتد. کاپیتان چسلی سالی ( Chesley Sully ) با نام کامل" سالن برگر " با نقش آفرینی "تام هنکس" و کمک خلبان او جف اسکایلز (با بازی (Aaron Eckhart موفق می شود یک هواپیما ایرباس مدل A320 را صحیح و سالم بر رودخانه هادسون فرود آورد در حالی که هر دو موتور هواپیما در اثر وضعیت نامناسب هوا در کانادا دچار مشکل شده بود. در ادامه زندگی آن ها به دلیل این رخداد تغییر می کند. سالی و جف، به خصوص سالی خود را مورد توجه و اشتیاق از سمت مردم می بیند، همینطور رسانه ها نیز به او توجه می کنند و دایما تمایل به تهیه یک گزارش از این قهرمان ها دارند.

سالی، هرچند، از همه این موضوعات لذت می برد، اما متوجه می شود که مورد توجه قرار گرفتن مسولیت سنگینی بر روی دوش او قرار داده است. همچنین نیمه شب با دیدن خواب های ترسناک در مورد اتفاقی که افتاده است از خواب بیدار می شود و از خود می پرسد، آیا تصمیم اشتباهی گرفته است یا خیر. زمانی که هیئت مدیره ایمنی حمل و نقل ملی در مورد عملکرد صحیح یا غلط سالی و جف شروع به بازجویی می کنند، در واقع، از می خواهند از صحت تصمیم آنها آگاه شوند. سالی دچار شک و شبه هایی در مورد تصمیمات خود می شود و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در او می شود: آیا کاری که می بایست و لازم بود را جهت نجات 155 مسافر انجام داده است یا خیر؟

آخرین اثر کارگردانی شده از اسطوره هالیوود، "کلینت ایستوود" ( Clint Eastwood )، فیلم "سالی" نه تنها باعث شد که ایستوود مجدد به پشت دوربین برود، بلکه باعث شد به دلیل نمایش حقایق در مورد اتفاق "معجزه ی هادسون" بر پرده سینما، مجدد تام هنکس (که برنده 2 جایزه اسکار است) بتواند نقش آفرینی قابل ستایش خود را ایفا کند. داستان این فیلم سعی می کند بیشتر، اتفاقات پس از حادثه را به تصویر بکشد. عناصری که در مورد یک قهرمان آمریکایی وجود دارد، در این فیلم باعث ایجاد 2 بحث می شود: حرکات واقعی قهرمانانه و اینکه چطور در قرن 21 با آنها رفتار شده است. دیگر محتوای فیلم تاثیر کمتری بر بیننده می گذارند و باعث می شود که مخاطب در مورد کلمه معجزه بیشتر به فکر فرو برود. و این موضوع را بیان می کند که عموم در مورد تصمیم آگانه یک خلبان یا قهرمان که باعث نجات جان 155 نفر شده است چطور قضاوت می کنند.

صحنه های اکشن مخصوصاً در ابتدای فیلم که مربوط به قسمت پرواز است، با چنان استادی به تصویر در آمده است که تنها از کارگردانی مانند "ایستوود" بر می‌آید.  اما موضوع اصلی فیلم در مورد کش مکش های درونی سالی در مواجه با بازخواست های دیگران است. در این مورد "تام هنکس" توانسته با استادی هرچه تمام تر از عهده این وظیفه بر‌آید. نکته مثبت در مورد این فیلم این است که سعی در روایت داستان از هر دو سوی ماجرا دارد.

با این حال، حس ایجاد یک قهرمان ملی، در این روایت به خوبی آشنا است. همچنین روایت، تمام جزییات حادثه و بررسی های هیئت بررسی پرواز، سعی در دادن جزییات بیشتر به بیننده دارد. همچنین جالب است که سالی واقعی در بعضی از قسمت های فیلم، پشت صحنه همراه با عوامل فیلم بوده تا روایت به درستی هرچه تمام تر باز گو شود و حالات روانی به خوبی به تصویر کشیده شوند.

درست است که این فیلم یکی از شاهکارهای سینمایی این کارگردان نخواهد بود، اما به وجود آوردن داستانی پویا از دل داستان قهرمانانه کلیشه ای نیز کار کوچکی نیست. این فیلم مطمئنا جز فیلم هایی خواهد بود که شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید