news-background
news-background

نقد و بررسی فیلم برنده گلدن گلوب "مهتاب"

"چیرون" کودکی بود که در میامی زندگی می‌کرد. شخصیت او، کودکی درونگرا  و منزوی را نشان می‌داد که دائما توسط همسالانش مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت. او خودش هم دلیل این موضوع را نمی‌فهمید.

روزی او بر حسب اتفاق به یک فروشنده کراک به نام خوان (Mahershala Ali) بر‌می‌خورد. او این پسر جوان را زیر بال و پر خود می‌گیرد. درگذر زمان، "چیرون" یک نوجوان پر دردسر بار میاید که هنوز مورد اذیت دیگر دانش آموزان قرار میگیرد و تلاش میکند که جعل هویت کند.

سالها بعد که بزرگ تر شده است، در آتلانتا زندگی میکند.  او تبدیل به یک فروشنده ی مواد، ماهر میشود و نام مستعار "سیاه" را برای خودش انتخاب میکند . او نامی را میخواست که به ظاهر و رفتار رعب انگیزش بخورد . با این حال وقتی به دوست دوران کودکی اش کوین ( Andre Holland ) بر میخورد ، فرصتِی برایش پیش میاید که چیزی را که مدتها میخواسته بدست آورد : شانسی برای زندگی ای که واقعا میخواهد .

"بری جنکینز "(Barry Jenkins) بعد از آخرین فیلمش با نام "دارویی برای مالیخولیا" که در سال 2008 اکران شده بود، روی فیلم بلندی کار نکرد.  او به جای این کار، روی یک سری فیلم کوتاه کار کرد . از تلاش هایش در فیلم "مون لایت" (Moonlight) اینطور بر میاید که دهه ی گذشته را به جلا دادن مهارت داستان پردازی اش گذرانده ، تا بتواند یکی از بهترین فیلم های سال 2016 را ارائه دهد. این تحسین و تعریف واقعا  شایسته این فیلم است چرا که "مون لایت" یکی از شاعرانه ترین و زیبا ترین فیلم های سال است .

این فیلم بر اساس نمایشنامه ی "تارل آلوین مک کارنی" با نام " در نور مهتاب پسر های سیاه ، آبی میشوند " ساخته شده است و به سه بخش تقسیم میشود :  با عنوان های " کوچک " ، " چیرون " و "سیاه " که به نام و نام مستعار "چیرون" در مراحل مختلف زندگی اش اشاره میکند . ساختار روایی داستان به فیلم این امکان را میدهد که نمایش لحظه ای از زندگی چیرون را نشان دهد و اینکه چطور حوادث مهم، زندگی او را شکل داده اند. کارگردان این کار را به روشی با معنی و الهام بخش انجام میدهد . "جنکینز رویکردی" درباره این فیلم میگوید که در این رویکرد بیشتر از اینکه بگوید ، نشان میدهد و به مخاطبش اعتماد میکند و میداند که بینندگان، میتوانند بدون نیاز به توصیفات زیاد از حد، خودشان جاهای خالی را پر کنند. همچنین میتوانند متوجه شوند که "چیرون" الان در کجای زندگی اش به سر می برد.

سه بازیگری که در این فیلم نقش چیرون را بازی میکنند )"الکس هیبرت" در نقش "چیرون" کوچک ، "ترونت رودز "در نقش سیاه و "اشتون سندرز" در نقش چیرون نوجوان ) با اجراهای خود ،  باعث به وجود آوردن روایتی، پیوسته از تکامل یک انسان شده اند. این مسئله به فیلم "مون لایت" این امکان را میدهد که نشان دهد چطور "چیرون" از یک کودک با صدای نرم و ملایم به یک نوجوان حساس تبدیل شد و چطور بعد از آن به مرد بزرگی تبدیل شد که ظاهر خشنش ، یک مکانیزم دفاعی برای پوشاندن گذشته اش بود . ( حتی میتوانست انعکاسی از شخصیت پدرش باشد). "مون لایت" به مطالعه چند لایگی شخصیت میپردازد و این امکان را میدهد که این شخصیت اجتماعی منفور را بهتر ببینیم ، و در عین حال به جستجو در هویت مردانه ی او میپردارد و تعاریف سنتی مردانگی را نشان میدهد.

"مون لایت" داستان "چیرون" را با تصویر برداری و نورپردازی شاعرانه روایت میکند . (سکانس های طولانی و فیلمبرداری دستی به سبک فیلم های مستقل ) . این باعث میشود که فیلم زنده تر و گیرا تر باشد و حتی گاهی لطیف، درست مانند شخصیت خود "چیرون" از آب در بیاید . "جنکینز" و تصویر بردارش ، "جیمز لکستون" ( کمپ ایکس ری ) دائما از کلوز آپ استفاده میکند تا حس صمیمی و شخصی بودن فیلم حفظ شود و فیلم مانند پرتره ای از زندگی "چیرون" به نظر بیاید . جلوه های تصویری با موسیقی متن کلاسیکش که اثر "نیکولاس بریتل اند" ، بیشتر به چشم می آیند  و برخی آهنگ های پاپ قدیمی و جدید هم به چشم میخورد.

بازیگران مکمل هم با بازی های خوب خود ، فیلم "جنکینز" را خاص تر میکنند . "ماهرشالا علی و آندره هولند" اجرا هایی با روح و ناراحت کننده ای به عنوان محافظ یا تجسم پدر چیرون و اولین معشوقه اش در مون لایت به نمایش میگذراند . " نائومی هریس" در نقش مادر مواد فروش چیرون ، "پائولا اول" به عنوان یک مادر آزار دهنده ی کلیشه ای به نظر میاید اما به تدریج  به لطف ترکیب متن احساسی و بازی هریس ، به شخصیتی خوب شکل گرفته و باور پذیر تبدیل میشود . "جنل مونی" ، در نقش دوست دختر "خوان" ظاهر میشود ، ترسا هم با اینکه نقش پر رنگی ندارد اما شخصیتی مهربان و کاریزماتیک دارد . این فیلم با اجراهای عالی و قدرتمندش تبدیل به یک فیلم تحسین برانگیز و دستاوردی خلاقانه برای "جنکینز" شده است ، فیلمی که میتواند بیننده را به عمق احساسات و تجارب شخصیت اصلی شخصیت نزدیک کند . شاید این فیلم هنری سلیقه هر کسی نباشد اما برای کسانی که می‌خواهند بدانند این همه تعریف برای چیست ، "مون  لایت" فیلمی است که حتما باید ببینند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید