news-background
news-background

نقد و بررسی فیلم "جیسون بورن"

(( جیسون بورن)) (Jason bourne) فیلمی است که نام آن برگرفته از نام شخصیت داستانی فیلم و نقش اصلی می باشد. مت دیمون، بازیگر مشهور هالیوود، ایفاگر نقش جیسون بورن در این فیلم بوده که داستان نیز بیش از هر چیزی پیرامون زندگی او و اتفاقات آن رخ می دهد. در ادامه به شرح مختصری از داستان خواهیم پرداخت.

      جیسون بورن که بیش از یک دهه را آزادانه زیسته و در قید و بند کارهای دولتی نبوده؛ همواره تحت تاثیر خاطرات خود از زمانی است که به عنوان تروریست در دولت آمریکا خدمت می کرده است. هنگامی که دستیار سابق او، نیکی پارسانز ( با بازیِ جولیا استیلز) با اطلاعاتی محرمانه به او نزدیک شده تا رابطة پدرش، ریچارد وب ( بازیگریِ گرگ هنری) و (( پروژه ترداستون)) را به او بفهماند. بورن تصمیم می گیرد بفهمد که آیا این اطلاعات جدید می تواند چیزهایی از گذشته را به او نشان دهد یا خیر! در همین حال، ماموری از سی. آی. ای به نام رابرت دوئی ( با بازیِ تامی لی جونز) متوجه می شود که بورن از سایه بیرون آمده و به برخی اطلاعات مهم و محرمانه سی. آی.  ای در مورد پروژه ترداستون و نیز برنامه جدید و مرموزی به نام (( آیرون هد)) دست یافته است. دوئی موافقت می کند تا کار را به دست هدر لی ( آلیشیا ویکندر) که متخصص امور سایبری است بسپارد تا عملیات متوقف کردن بورن را رهبری کرده و با همکاری اِست ( وینسنت کسل) او را از قرارگاه سی. آی. ای دور کند. با این حال هنگامی که مأموریت پیش می رود، هدر می فهمد ممکن است راهی بهتر از کشتن بورن برای حل مشکلات سی. آی. ای وجود داشته باشد.

     جیسون بورن در این قسمت، بازگشت "مت دیمون" به نقش سابق خود یعنی تروریست دولت ایالات متحده می باشد که به فراموشی مبتلا شده است. جیسون بورن نشان می دهد که مت دیمون و کارگردان فیلم، "پاول گرینگرس"، هنوز قادر به همکاری هستند؛ اما این نکته را هم خاطر نشان می کند که آینده آنها و تلاش هایشان در فیلم هایی غیر از بورن بهتر خواهد بود. چون ظاهرا ایده جدیدی برای این مجموعه فیلم دیگر وجود ندارد.

     پلات "جیسون بورن" که طرحی از "گرینگرس" و ویراستار همیشگی او "کریستوفر روس" است، دارای روایات بسیاری از قسمت های پیشین است ( به ویژه سوپرمیسی) تا جایی که گره های داستان تا حد زیادی از قسمت های گذشته باز می شود. از آنجایی که فیلم به بخش هایی کشف نشده از گذشتة جیسون بورن می پردازد، بیشتر از اینکه ادامه ای از فیلم های "بورن" به نظر آید؛ شبیه بهانه ای برای بازگرداندن بورن به صحنه شده است. به عبارت ساده تر، جیسون بورن دیدی جدید به مخاطب نداده و زوایای جدیدی از این شخصیت را بیان نمی کند. از دیگر سو، روایتِ اوج گیرنده جیسون بورن آنقدر محکم و استوار است که در راستای اهداف فیلم قدم بگذارد. همچنین "روس و گرینگرس" با وارد کردن شرکت رسانه اجتماعی ـ تخیلی و شخصیتی با قدرت به نام "آرون کالور" و معامله او با سی. آی. ای، پلات فیلم را پیچیده کرده و لایه ای سیاسی وارد داستان می کنند. در واقع، جیسون بورن گاهی شبیه یک فیلم هیجان انگیز سیاسی می شود. متاسفانه گاهی در خط داستانی، کالو و جیسون از هم جدا به نظر می رسند اما برای حل این موضوع، در برخی سکانس ها به یکدیگر بر می خورند.

     گریتگرس، روس و بری اکروید، با استفاده از سبک بصری جدید این فیلم را ارتقا بخشیده اند ( فیلم برداری ساده و دستی، کات کردن مکرر و ویرایش). گرچه این رویکرد که (( دوربین لرزان)) نام دارد کار هر کسی نیست ( هرقدر که خوب اجرا شود) اما گرینگرس و همکارانش بر این تکنیک ها تسلط کامل دارند. سکانس های اکشن پیاپی و تحسین برانگیز که در مکان هایی مانند "یونان" و "لاس وگاس" اتفاق می افتد بسیار پیچیده است. اما وقتی این سکانس ها و درگیری های نزدیک تر را با سکانس های زد و خورد مهمِ این مجموعه مقایسه کنیم، لزوما بهتر از آنها نیستند و گاهی سطحی به نظر می رسند.

     مت دیمون شخصیت نخست فیلم، جیسون بورن را شخصیتی نیرومند نشان می دهد؛ گرچه این شخصیت دیگر قدرتی را که سه فیلم نخستین بورن داشت را ندارد! دیمون تلاش می کند جیسون بورن را طوری نشان دهد که گویی بعد از سالها دور از مناصب دولتی بودن و آزادنه زندگی کردن، کمی از دور خارج شده است. نه تنها از لحاظ ظاهری و فیزیکی، بلکه از لحاظ عاطفی هم این اتفاق در او مشاهده می شود. بورن مردی نیست که زیاد صحبت کند اما از آنجایی که مت دیمون به خوبی می تواند استرس و هوش این شخصیت را با رفتار و حالات چهره نشان دهد؛ شخصیت این کاراکتر جذاب تر می شود.

     تامی لی جونز، دارنده جایزه اسکار، به خوبیِ رهبران قبلی در قسمت های سابق بورن نیست ( مانند کانکلین با بازی کریس کوپر و دیوید استراتیرن در نقش نواه ووزن در " بورن التیماتوم"). که به تعقیب   و گریز میان دوئی و بورن  هیجان کمتری می بخشد. برعکس، آلیشیا ویکندر ( در فیلم اکس ماشینا) در نقش (( هدر لی)) نقشی مکمل را به خوبی نمایش می دهد؛ شخصیتی که تا حدودی مشابه جون آلن در نقش پم لندی در قسمت های سوپر میسی و التیماتوم را ارائه می دهد. جولیا استیل نیز مانند قسمت های پیشین بورن، نقش نیکی پرسانز را به خوبی اجرا می کند. اما در این قسمت به جز برخی از صحنه ها که به نقش او در داستان اشاره دارد؛ چیزی جدیدی غیر از شغل همیشگی اش در مجموعه بورن ندارد. وینسنت کسل ( بازیگر فیلم قوی سیاه) نقش "اِست" را دارد که به نوعی بی نام بوده و کار او دستگیری بورن است. به دلیل اینکه او انگیزة شخصی بیشتری برای کشتن بورن دارد، شخصیت او در فیلم به سختی قابل پیش بینی است. جیسون بورن به عنوان یکی از قسمت های این مجموعه می تواند اثری رضایت بخش باشد اما در پایان که قسمت های سه گانه این مجموعه به هم پیوند می خورد؛ کاری زاید می نماید. درحالیکه سه قسمت پیشین از ایده ها و تصمیمات تکراری زیادی استفاده کردند، اما اجرای ضعیف ایده ها در این قسمت موجب می شود از تکرارهای قبلی نیز خسته کننده تر به نظر برسد.

     با وجود اظهار نظرات ارائه شده؛ اما با این حال جیسون بورن بسیاری از صحنه  ها و یا موضوعاتی که هواداران این فیلم در قسمت های پیشین دیده اند و از آن لذت برده اند را در خود دارد. این فیلم می تواند سرگرمی مناسبی برای اوقات فراغت مخاطبین باشد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید