news-background
news-background

دیوید لینچ: فیلم Dune محکوم به شکست بود

لینچ در دهه ۱۹۸۰ فیلم «تلماسه» را کارگردانی کرد.

«دیوید لینچ» در مصاحبه جدیدی با «ان‌پی‌آر» یک بار دیگر از «ناکامی» اقتباس سینمایی خود از رمان علمی-تخیلی «تلماسه» (Dune 1984) در دهه ۱۹۸۰ گفته است. در آن فیلم «کایل مک‌لکلان» نقش «پل اتریدیز» را بازی کرد، نقشی که در سال‌های اخیر «دنی ویلنوو» برای یک اقتباس دیگر (Dune 2021) که البته پرفروش شد به «تیموتی شالامی» سپرد.

لینچ می‌گوید: «پیش از امضای قرارداد می‌دانستم که باید کات نهایی را داشته باشم. اما به دلایلی، فکر کردم هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، و کات نهایی را در قراردادم نداشتم. و کاشف به عمل آمد که «تلماسه» فیلمی نبود که می‌خواستم بسازم، چون نمی‌توانستم حرف آخر را بزنم.»

او ادامه می‌دهد: «چرا باید سه سال روی چیزی کار کنی که مال خودت نیست؟ چرا باید این کار را بکنی؟ چرا؟ محکوم به شکست بودم. و تقصیر خودم بود که [کات نهایی] را بخشی از قرارداد نکردم.»

لینچ در سال ۲۰۲۰ گفته بود که به «تلماسه» خود «افتخار» نمی‌کند: «به همه کارهایم به جز «تلماسه» افتخار می‌کنم. از کار بر روی فیلم‌های مختلف لذت برده‌ام. مسئله مهم افتخار نیست بلکه لذت بردن از آن کار است. من از کار بر روی تمامی این مدیوم‌های مختلف لذت برده‌ام. احساس می‌کنم خوش‌اقبال بوده‌ام که توانسته‌ام از این کارها لذت ببرم و توانسته‌ام زندگی کنم.»

او در سال ۲۰۱۹ گفته بود: «همیشه گفته‌ام، «تلماسه» یک غم غول‌آسا در زندگی من است. کات نهایی آن فیلم را نداشتم. آزادی هنری کامل نداشتم. آن فیلمی نبود که می‌خواستم بسازم اگر کات نهایی را می‌داشتم. کمی غم‌انگیز است.»

لینچ در مصاحبه دیگری گفته بود:‌ «منصفانه نیست اگر بگوییم سراسر کابوس‌وار بود، اما ۷۵ درصد آن کابوس‌وار بود. در مکزیکو سیتی به من خوش گذشت، با آن عوامل فوق‌العاده. زیبا بود. اما وقتی نتوانی کات نهایی را منتشر کنی، [می‌پرسی] چرا این کار را انجام دادم؟ نمی‌دانم. وقتی آزادی هنری کاملی نداشته باشی، در پایان شکست می‌خوری. در پایان شکست می‌خوری. و من شکست خوردم.»

ویلنوو پیش‌تر گفته بود اقتباس لینچ بیش از حد از رمان منحرف شده است: «وقتی نسخه دیوید لینچ را دیدم، وقتی جوان بودم، احساس کردم که در برخی حوزه‌ها موفق بوده، و در مورد دیگر لحظات کمی بیش از حد از منبع فاصله گرفته. با برخی از تصمیماتش موافق نبودم... مدت‌ها بود که منتظر این اقتباس بودم.»

لینچ از سوی دیگر در مصاحبه با «کایه دو سینما» گفته بود فیلم ویلنوو را نخواهد دید: «هرگز آن را نخواهم دید، و حتی تمایلی ندارم که با من از آن حرف بزنید، هرگز.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید