news-background
news-background

هالیوود یک مستند و یک پروژه متن محور بر اساس زندگی فرح پهلوی می‌سازد

یک مستند و یک پروژه متن محور بر اساس زندگی «فرح پهلوی» شهبانوی ایران در دست ساخت است. «ددلاین» گزارش داده است که فیلمبرداری مستند برای «گروه سرندیپیتی» در واشینگتن دی.سی. آغاز شده و تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه دارد. «رزانا گریس» و «نیکول تبز» در کنار «جان پاورز میدلتون»، «دیوید کلارک» و «ایوان هررا» تهیه‌کنندگان این دو پروژه بدون عنوان خواهند بود.

پهلوی می‌گوید به تمایل کمپانی واکنش مثبتی نشان داده اما این پروژه‌ها باید «فراتر از آن» بروند: «می‌خواهم نشان دهم که ایران چگونه است و ایرانیان چه کسانی هستند. می‌خواهم درباره کشور من حرف بزنند، به‌ویژه تاریخ و فرهنگش که برای من بسیار مهم است. بسیاری از جوانان و مردم ایالات متحده درباره کشور ما نمی‌دانند و هرچه می‌دانند بیشتر منفی است، به‌ویژه با اتفاقاتی که در حال وقوع است. امیدوارم که این پروژه‌ها علاقه به کشور و تمدن ما را در میان مردم سراسر دنیا به وجود آورد.»

این پروژه‌ها «روی نمایش مقاومت زنی تمرکز می‌کند که به‌رغم تبعیدی بیش از ۴۵ ساله، و سوگ از دست دادن همسر و دو فرزندش، کاملاً به وظایفش به عنوان یک تاجدار متعهد و به میهنش وابسته است. او [پس از مرگ «محمد رضا شاه پهلوی»] هرگز دوباره ازدواج نکرد و هویت ایرانی خود را از یاد نبرد.»

«فرح پهلوی» می‌گوید مشتاق روایت زندگی «محمد رضا شاه پهلوی» است: «می‌خواهم مردم ببینند که او چه انسانی بود. عاشق کشور و مردم بود.» او اضافه می‌کند:‌ «نمی‌گویم هر کاری کردیم بی‌نقص بود اما اعلیحضرت واقعاً به ایران اهمیت می‌داد و کشور را به آن جایگاه رساند. اما البته امروز، با توجه به تغییراتی که به وجود آمده، همیشه می‌گوییم: «کاش به گونه دیگری عمل می‌کردیم»، اما همان‌طور که دوستانم می‌گویند: «پاریس در یک بطری آب جا نمی‌شود.» با همه آن اتفاقاتی که برای شاه و کشور رخ داد، او هرگز به مردمش یا هم‌میهنانش بی‌احترامی نکرد.»

پیش‌تر گزارش شده بود که کمپانی «رندم اکسس مدیا» سریالی تحت عنوان «آخرین شاه» (The Last Shah) بر اساس زندگی «محمد رضا شاه پهلوی» در دست ساخت دارد که از «تاج» (The Crown) نتفلیکس الهام گرفته شده. اما آن پروژه هیچ ارتباطی با «فرح پهلوی» و نمایندگان او ندارد. پهلوی در مصاحبه با «ددلاین» حتی از وجود پروژه «آخرین شاه» اظهار بی‌اطلاعی می‌کند: «نشنیده بودم که سریالی درباره اعلیحضرت می‌سازند.»

در روزی که تولید آن پروژه اعلام شد، هلی‌کوپتر حامل «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات بلندپایه کشور سقوط کرد. پهلوی در این مصاحبه به این حادثه واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «وقتی این خبر را شنیدم، اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که خودشان این کار را کرده‌اند چون خیلی از اتفاقات کار خودشان بوده.»

پهلوی ۸۵ ساله می‌گوید به دنبال این است که با این دو پروژه بسیاری از شایعه‌های پیرامون خانواده سلطنتی را تکذیب کند: «چند سال پیش در تلویزیون شنیدم که یکی از افراد بسیار نزدیک به رئیس جمهور می‌گوید ما وقتی از ایران خارج شدیم در دو هواپیمای جداگانه بودیم و هواپیمای دوم پر از جواهر و سنگ‌های قیمتی بوده. نگران بودم که آن‌ها [جواهرات واقعی] را سرقت کنند، جواهراتی که جا گذاشته شدند و بانک‌ها چند سال بسته بودند. خوشبختانه، برخی از هموطنان پس از آن گزارش از ایران برای من ایمیل ارسال کردند و تأیید کردند که جواهرات در موزه است.»

او در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید: «به این فکر می‌کنم که پیش از ترک این دنیا چه کار مهمی باید کرد. اما تمام روز گرفتارم و این خوشحالم می‌کند چون به من انرژی می‌دهد. اگر بتوانم یک کار مثبت بکنم به من انرژی می‌دهد.»

پهلوی «وقتی این آدم‌ها به قدرت رسیدند» روایت‌های «مزخرفی» درباره گذشته نقل کردند که حقیقت نداشته است: «نفت برای ما هم یک خوش‌اقبالی بود هم یک مشکل. وقتی نفت در دست ما بود، می‌توانستیم استخراجش کنیم، و قیمت آن و همه‌چیز را مدیریت کنیم. برخی از کشورها از این بابت خوشحال نبودند و شروع کردند به انتقاد از رژیم. بنابراین اگر بخواهیم رژیم ما را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید، [می‌بینید که] بسیاری از مردم سال‌ها حرفی علیه [جمهوری] اسلامی نزدند. خوشبختانه حالا حرف می‌زنند.»

او ادامه می‌دهد: «حالا با وجود اینترنت و آی‌فون، اگرچه محدودیت‌های زیادی وجود دارد، فیلم‌های زیادی درباره گذشته می‌بینند. نمی‌دانم چطور این فیلم‌ها درباره سفرهای اعلیحضرت، سخنرانی‌هایش و سفرهای من به بخش‌های مختلف ایران را پیدا می‌کنند. جوانان می‌بینند که ما چه بوده‌ایم و من بسیار متأثر می‌شوم. بسیاری از آن‌ها پس از همه آن اتفاقات متولد شده‌اند و از طریق ایمیل همدردی می‌کنند و گاهی من با آن‌ها تماس می‌گیرم. خوشحالم که هنوز زنده‌ام و این حرف‌ها را می‌شنوم. همان‌طور که همیشه می‌گویم، بذری که با عشق و علاقه بکارید هرگز از بین نمی‌رود.»

کمپانی سرندیپیتی در سال ۲۰۲۲ مینی‌سریال «زنان جنبش» (Women of the Movement) را برای ای‌بی‌سی ساخته است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید