news-background
news-background

ایزابلا روسلینی: دیوید لینچ در Blue Velvet تحقیرم نکرد

روسلینی به نقد «راجر ایبرت» برای «مخمل آبی» واکنش نشان داده است.

«راجر ایبرت» در سال ۱۹۸۶ نقد تند و تیزی برای فیلم «مخمل آبی» (Blue Velvet) «دیوید لینچ» منتشر کرد و مدعی شد که کارگردان «ایزابلا روسلینی» را «تحقیر» کرده است.

ایبرت در آن زمان نوشت: «از [روسلینی] خواسته شده کارهایی در فیلم بکند که نیازمند یک اعصاب خدشه‌ناپذیر است... او خوار می‌شود، سیلی می‌خورد، تحقیر می‌شود و در مقابل دوربین برهنه‌اش می‌کنند. و وقتی از بازیگر زنی می‌خواهید این تجارب را تحمل کند، باید به وعده خود عمل کنید و او را در فیلم مهمی قرار دهید.»

روسلینی در «مخمل آبی» نقش «دوروتی والنز» خواننده پریشان یک کلوب شبانه را بازی کرده که توسط یک گانگستر روانی با بازی «دنیس هاپر» آزار روحی و جسمی می‌بیند. دوروتی در یکی از صحنه‌های فیلم تمامی لباس‌هایش را در مقابل خانه شخصیت «جفری بومونت» با بازی «کایل مک‌لکلان» بیرون می‌آورد و می‌گوید: «این مرد بیماری خودش را درون من گذاشته.»

روسلینی در مصاحبه جدیدی با «ایندی‌وایر» به نقد معروف ایبرت واکنش نشان داده و می‌گوید: «در زمانی که فیلم بیرون آمد نقدها را نخواندم. سعی می‌کنم نقدها را نخوانم. همیشه افسرده‌کننده‌اند. حتی اگر نقد خوبی باشد، همیشه جمله‌ای در آن هست که منفی است و تا ابد درون تو می‌ماند. اما به یاد می‌آورم که به من گفته بودند راجر ایبرت می‌گوید [لینچ] از من سوء استفاده کرده، و من غافلگیر شدم، چون یک فرد بزرگسال بودم. سی و یک یا سی و دو ساله بودم. تصمیم گرفته بودم آن نقش را بازی کنم.»

لینچ و روسلینی در آن زمان با یکدیگر وارد رابطه شده بودند. بازیگر اضافه می‌کند: «وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که ممکن است بحث‌برانگیز و دشوار باشد. به دیوید گفتم: «نیازی نیست جملات را بگویی، اما تمایل دارم همه صحنه‌ها را تمرین کنم و جملات را به زبان بیاورم.» می‌خواستم اطمینان پیدا کنم که آنچه می‌بینید انسانی است که شاید به یک نوع سندرم استکهلم دچار است و یک روز کامل تمرین کردیم. اطمینان پیدا کردم که او با آنچه در شخصیت دیده بودم، و آن‌گونه که می‌خواستم بازی کنم، موافق است.»

بسیاری از منتقدین «مخمل آبی»‌ را شاهکار نامیدند و لینچ نامزد اسکار بهترین کارگردانی و برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از طرف «هیأت ملی نقد» شد.

روسلینی می‌گوید: «خوشحالم که دیوید لینچ «مخمل آبی» را کارگردانی کرد. یکی از بهترین فیلم‌های اوست. مؤلف بزرگی است. فکر می‌کنم با این شخصیت برای اولین بار سرگذشت یک زن آزاردیده را روایت کردم، اما از طرفی این زن خودش را پشت آنچه از او می‌خواستند مخفی کرده بود، و این جذابیت جنسی داشت و زیبا بود و آواز می‌خواند، و از دستور پیروی می‌کرد، اما از طرف دیگر قربانی بود. این پیچیدگی «مخمل آبی» است اما استعداد زیاد دیوید لینچ را هم نشان می‌دهد. به نظر من فیلم فوق‌العاده‌ای ساخت. عاشق «مخمل آبی» هستم.»

روسلینی به تازگی در فیلم «شیمر» (La Chimera) به کارگردانی «آلیچه رورواکر» نقش‌آفرینی کرده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید