news-background
news-background

امبر هرد قربانی حمله ربات‌های سعودی است؛ یک پژوهش تازه پیروزی جانی دپ را زیر سؤال برد

پیروزی حقوقی «جانی دپ» بر همسر سابقش با یک پژوهش جدید زیر سؤال رفت.

نزدیک به بیست ماه پس از پیروزی حقوقی «جانی دپ» بر همسر سابقش «امبر هرد» پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که حساب‌های کاربری جعلی مرتبط با عربستان سعودی ممکن است حکم دادگاه را به نفع دپ تغییر داده باشند

بازیگر ۳۷ ساله «آکوامن» (Aquaman) به افترا زنی علیه بازیگر ۶۰ ساله «دزدان دریایی کارائیب» (Pirates of the Caribbean) متهم بود و پس از برگزاری چند هفته دادگاه به پرداخت بیش از ۱۰ میلیون پلار محکوم شد. هرد در سال ۲۰۱۸ با انتشار مقاله‌ای در «واشینگتن پست» بی‌آنکه نامی از دپ ببرد خود را قربانی خشونت خانگی خوانده بود. پس از انتشار این مقاله دپ از چند پروژه کنار گذاشته شد. دپ دو سال پیش‌تر نشریه «سان» که او را «ضازب همسر» خوانده بود را به افترا زنی متهم کرد اما در پایان شکست خورد.

حکم پرونده «سان» را یک قاضی صادر کرد اما یک هیأت منصفه در ویرجینیا در دادگاهی که میلیون‌ها بیننده داشت شواهد را بررسی کردند. در آن زمان ‌«بی‌بی‌سی» گزارش داد که هشتگ «عدالت برای جانی دپ» در شبکه اجتماعی تیک‌تاک ۱۹ میلیون مرتبه تولید شده است. از این رو گفته می‌شد که افکار عمومی هرد را محاکمه می‌کنند نه هیأت منصفه.

پیش از برگزاری دادگاه ویرجینیا از اعضای هیأت منصفه خواسته شده بود تا از شبکه‌های اجتماعی دوری کنند اما آن‌ها به گوشی‌های موبایل خود دسترسی داشتند.

«تورتس مدیا» از طریق پادکست «چه کسی امبر هرد را ترول کرد» پژوهشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد هرد قربانی یک کمپین سازمان‌دهی‌شده بوده و نتیجه دادگاه متأثر از آن. «الکسی موستروس» گزارشگر می‌گوید بر اساس شواهد موجود نیمی از توییت‌هایی که در طول دادگاه ویرجینیا از هرد انتقاد می‌کردند «غیرمعتبر» بوده‌اند. این حساب‌های غیرمعتبر از ربات‌ها و ترول‌هایی که پول دریافت می‌کنند تشکیل شده است.

در این گزارش آمده است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ بیش از ۸۰۰ هزار توییت با هشتگ «امبر هرد آزارگر است» و ۱۵ هزار توییت با هشتگ «جانی دپ آزارگر است» منتشر شده در حالی که هرد همسرش را به آزارگری متهم می‌کرد.

«تورتس» ۱ میلیون حساب کاربری را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که بعید نیست این حساب‌های غیرمعتبر نقش «قابل‌توجهی» در رأی دادگاه و مردم دست کم در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند.

در بخشی از این گزارش می‌آید که بسیاری از حساب‌های حامی دپ به عربستان سعودی مرتبطند و بسیاری از آن‌ها فقط به زبان عربی توییت ارسال کرده بودند: «الکسی موستروس» توضیح می‌دهد: «هیچیک از آن‌ها [پیش از دادگاه] هیچ نامی از دپ یا سلبریتی دیگری نبرده بودند. در عوض، بیشتر از رژیم سعودی یا حاکم اقتدارگرای آن محمد بن سلمان ولیعهد ستایش کرده‌اند.»

دولت سعودی سابقه استفاده از ربات‌ها و ترول‌ها برای نفوذ در افکار عمومی را دارد. در سال ۲۰۱۸ پس از قتل «جمال قاشقچی» ارتش ربات‌های سعودی از ولیعهد حمایت کردند و سعی داشتند از اهمیت قتل بکاهند.

فوریه امسال «ونیتی فیر» از «عشق برادرانه» دپ و بن سلمان نوشت و گزارش داد که بازیگر در طول سال گذشته هفت هفته در عربستان اقامت کرده است. از سوی دیگر دو فیلم آخر دپ یعنی «ژان دو باری» (Jeanne du Barry) و «مودی» (Modi) با پول سعودی‌ها تولید شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ۱۸:۱۷

دست و پا بزن هرزه

نمایش اسپویل