news-background
news-background

نورمن لیر نویسنده سیت‌کام‌های خاطره‌انگیز Jeffersons و All in the Family درگذشت

لیر در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

«نورمن لیر» نویسنده و تهیه‌کننده سرشناس آمریکایی که سیت‌کام‌هایی چون «همه در خانواده» (All in the Family)، و اسپین‌آف‌های آن «سنفورد و پسرش» (Sanford and Son)، «جفرسون‌ها»‌ (The Jeffersons) و بیش از صد سریال دیگر را در کارنامه داشت، سه‌شنبه این هفته در ۱۰۱ سالگی درگذشت. یکی از آخرین پروژه‌های او بازسازی «اوقات خوش» (Good Times) در نتفلیکس بود.

لیر جوایز متعددی از جمله شش جایزه پرایم‌تایم امی، دو جایزه پی بادی، «مدال ملی هنر» در سال ۱۹۹۹، و  «جایزه گلدن گلوب کارول برنت» را دریافت کرده بود.

این تهیه‌کننده یکی از حامیان متمم اول قانون اساسی آمریکا و آزادی بیان و عقیده بود. او فقط در سال ۱۹۸۰ از نامزد ریاست جمهوری حزب دمکرات حمایت نکرد و در مقابل «جیمی کارتر» حامی «جان اندرسون» بود.

لیر در کتاب خاطراتش که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد علت موفقیت سریال‌هایش را الهام گرفتن از تجارب واقعی دانسته بود:‌ «خود مخاطبین به من آموختند که می‌توان با شوخی‌های خوب و بازی‌های مضحک خنده‌هایی ظاهری دریافت کرد. اما اگر می‌خواهید از ته دل بخندد، بخت بالاتری دارید اگر کاری کنید در ابتدا همدردی کنند.»

او تهیه‌کننده فیلم‌های کالت کلاسیک «عروس شاهدخت» (The Princess Bride) و «گوجه‌‌های سبز سرخ‌شده» (Fried Green Tomatoes) بود و برای «طلاق به سبک آمریکایی»‌ (Divorce American Style) نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد.

لیر حتی در ۹۵ سالگی تهیه‌کننده و مجری سه اپیزود از برنامه «زنده در مقابل بینندگان استودیو» (Live in Front of a Studio Audience) بود و برنده جایزه امی شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید