news-background
news-background

انتقاد بازیگر سریال Reservation Dogs از شخصیت‌های بومی Flower Moon: «تماشای فیلم عذاب الهی بود»

فیلم «قاتلین ماه گل» با انتقاد بازیگر بومی آمریکایی مواجه شد.

«دوری جیکوبز» بازیگر بومی سریال «سگ‌های رزرویشن» (Reservation Dogs) در شبکه اجتماعی ایکس از نحوه نمایش شخصیت‌های بومی در فیلم «قاتلین ماه گل» (Killers of the Flower Moon) «مارتین اسکورسیزی» انتقاد کرده است. او می‌گوید در این فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری اعضای قبیله اوسیج افرادی «قربانیانی بی‌پناه» به تصویر کشیده شده‌اند. «لئوناردو دی‌کاپریو» و «رابرت دنیرو» در این فیلم نقش شخصیت‌های شروری را بازی می‌کنند که در دهه ۱۹۲۰ و اولین روزهای تشکیل اف‌بی‌آی برای غارت قبلیه دسیسه می‌چینند.

جیکوبز می‌نویسد:‌ «تماشای این فیلم به عنوان یک بومی عذاب الهی بود. بدترین قساوت‌های ممکن علیه پیشینیان خود را تصور کنید، سپس فیلمی پر از این رفتارها را تحمل کنید که تنها مهلت تنفس آن به شما صحنه‌ای سی دقیقه‌ای از یک مرد سفیدپوست قاتل است که درباره نقشه کشتار حرف می‌زند.»

دی‌کاپریو در این فیلم نقش «ارنست برکهارت» را بازی می‌کند، یک کهنه‌سرباز جنگ جهانی اول که به اوکلاهوما نقل مکان کرده تا برای یکی از خویشاوندانش به نام «ویلیام هیل» با بازی «رابرت دنیرو» کار کند. اما دیری نمی‌گذرد که آن‌ها وسوسه می‌شوند برای غارت ثروت قبیله اوسیج کشتار به راه بیندازند. ارنست با یک زن بومی به نام مالی با بازی «لیلی گلدستون» ازدواج می‌کند و خانواده او را هدف می‌گیرد.

جیکوبز می‌نویسد: «باید یادآور شد که لیلی گلدستون یک اسطوره است و نقش مالی را با زیبایی شگفت‌آوری بازی کرده. همه بازیگران بومی بی‌نظیر بودند و تنها فاکتور نجات‌بخش فیلم. به لیلی اسکار لعنتی‌اش را بدهید. اگرچه همه بازی‌ها قوی بودند، اما اگر نسبی نگاه کنید، حس می‌کنید که هریک از شخصیت‌های اوسیج به شکل دردناکی پرداخت‌نشده باقی مانده‌اند، در حالی که مردان سفید از عمق و احترام بیشتری برخوردارند.»

او اضافه می‌کند: «احساس نمی‌کنم که شأن و احترام این آدم‌های بومی کاملاً واقعی در نمایش مرگ وحشتناکشان حفظ شده باشد. در مقابل، معتقدم که با نمایش بیشتر قتل زنان بومی در فیلم، اعمال خشونت علیه ما و رفتار غیرانسانی با ما عادی‌سازی می‌شود.»

اسکورسیزی پیش‌تر فاش کرده بود که در نسخه اول فیلمنامه داستان از زاویه دید مأموران اف‌بی‌آی روایت می‌شد و دی‌کاپریو قرار بود نقش یک مأمور اف‌بی‌آی را بازی کند.

دی‌کاپریو در مصاحبه با «ووگ» می‌گوید: «احساس نمی‌کردم که به قلب داستان نفوذ می‌کند. غرق داستان قبیله اوسیج نمی‌شدیم. صحنه‌ای کوچک میان شخصیت مالی [با بازی «لیلی گلدستون»] و ارنست [برکهارت] وجود داشت که در جلسات تمرین چنین احساسی را به ما داد، و شروع کردیم به نفوذ در ماهیت این رابطه، زیرا بسیار پیچیده و عجیب و بی‌شباهت بود به آنچه پیش از این تجربه کرده بودم.»

اسکورسزی پیش‌تر به «تایم» گفته بود: «در مقطعی، متوجه شدم که در حال ساختن فیلمی فقط درباره مردان سفید هستم. یعنی رویکردی وارونه داشتم که من را نگران کرد.» گلدستون در مصاحبه دیگری به «والچر» گفته بود تازه‌ترین ساخته اسکورسیزی سعی ندارد سفیدپوستان را ناجی نشان دهد: «تاریخ آمریکا بدون تاریخ بومیان تاریخ نیست.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید