news-background
news-background

پاسخ ریدلی اسکات به منتقدین Blade Runner: بروید به جهنم

اسکات توصیه‌ای برای منتقدین «بلید رانر» دارد.

«ریدلی اسکات» در مصاحبه با «توتال فیلم» به منتقدین «بلید رانر» (Blade Runner) پیشنهاد کرده است که «بروند به جهنم.»

اسکات در این مصاحبه تجربه دشوار فیلمبرداری این فیلم کلاسیک علمی-تخیلی را به یاد آورده و می‌گوید برای اولین بار در بیست سال گذشته تماشا کرده است: ««بلید رانر» را ۲۰ سال ندیده بودم. واقعاً. اما به تازگی تماشایش کردم. و فیلم کندی نیست. اطلاعاتی که به شما داده می‌شود بسیار اریجینال و جذاب است، از مخلوقات بیولوژیک حرف می‌زند، و کلونی‌های خارج از زمین که در آن روزها می‌گفتند احمقانه است. [به آن‌ها] می‌گویم: «بروید به جهنم.»

اسکات در بخش دیگری از این مصاحبه نقد چهار صفحه‌ای «پالین کیل» برای این فیلم را به یاد می‌آورد که به گفته او فیلم را «نابود» کرد: «فشار زیادی به من وارد کرد. ساختن فیلم خیلی سخت بود و فکر می‌کردم که اثری ویژه ارائه داده‌ام. اما وقتی دیدم که آن را نابود کردند... در واقع روی پخش فیلم تأثیر گذاشت. چهار صفحه نقد را برداشتم و روی دیوار اتاقم نصب کردم. امروز هنوز همان‌جاست چون باید درسی گرفت و آن درس این است: «وقتی فکر کردی که موفق شده‌ای، [بدان که] هیچ گ-- نمی‌دانی.»»

امروز پس از گذشت چند دهه منتقدین «بلید رانر» را در میان بهترین و مهمترین آثار تاریخ ژانر علمی-تخیلی قرار می‌دهند و از جلوه‌های ویژه آن حتی با استانداردهای امروز ستایش می‌کنند. انجمن تصویربرداران آمریکا این فیلم بهترین فیلم از دهه ۱۹۵۰ به بعد انتخاب کرده است. با این حال، در آن زمان نه تنها پرفروش نشد بلکه نقدهای منفی زیادی دریافت کرد.

اسکات پیش‌تر گفته بود که چند سال پیش باید میان دنباله «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049) و «بیگانه: پیمان» (Alien: Covenant) یکی را انتخاب می‌کرده است: «نباید آن تصمیم را می‌گرفتم. اما چاره‌ای نداشتم. باید «بلید رانر ۲» را می‌ساختم.»

این فیلمساز به زودی فیلم «ناپلئون» (Napoleon) با بازی «واکین فینیکس» را در سالن‌های سینما خواهد داشت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید