news-background
news-background

اسپایک لی: منتقدین می‌گفتند فیلم Do The Right Thing باعث شورش می‌شود

لی از نقدهای منفی فیلم «کار درست را بکن» یاد کرده است.

«اسپایک لی» در جشنواره تورنتو از واکنش منتقدین به فیلم «کار درست را بکن» (Do the Right Thing) که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد انتقاد کرده است. لی می‌گوید «آن حرامزاده‌ها» ادعا می‌کردند که فیلم «باعث می‌شود که سیاهان شورش کنند.

لی در این جشنواره جایزه کارگردانی «ایبرت» را دریافت کرد که برای تقدیر از فیلمسازانی طراحی شده که نمونه‌هایی از «شکوه» را در آثارشان نشان می‌دهند. نام این جایزه از «راجر ایبرت» منتقد سینما الهام گرفته شده که در سال ۲۰۱۳ درگذشت.

لی حمایت ایبرت از فیلمش در جشنواره کن را به یاد می‌آورد:‌ «[ایبرت] در مسیر حرفه‌ای من نقشی حیاتی داشت... در جشنواره کن سال ۱۹۸۹، پشت من ایستاد وقتی آن حرامزاده‌ها در رسانه‌ها می‌گفتند «کار درست را بکن» باعث شورش سیاهان خواهد شد، اینکه نباید در ایالات متحده اکران شود، اینکه سیاهان... فیلم را می‌بینند و به خیابان‌ها می‌ریزند.»

او اضافه می‌کند: «می‌دانم که زمان زیادی گذشته و باید برخی لجاجت‌ها را فراموش کرد.» اما از دو نویسنده نام می‌برد که نقدهای منفی برای فیلم نوشته بودند: «دیوید دنبی» منتقد سینما و «جو کلاین» نویسنده که مقالاتشان همزمان در «مجله نیویورک» ژوئن آن سال چاپ شد.

لی می‌گوید: «دیوید دنبی و جو کلاین مقالاتی نوشتند... و گفتند: از خدا می‌خواهم که این فیلم در محله شما اکران نشود، اینکه آن فیلم باعث می‌شود سیاهان همه جا را به هم بریزند، به خیابان‌ها بیایند، مثل دیتروت و نیوآرک.»

دنبی که بعدها منتقد «نیویورکر» شد در نقد خود نوشته بود: «این فیلم بسیار استادانه، انسانی و پر از جزئیات در مورد نژادستیزی در نیویورک از تلاش برای راضی کردن همه رنج می‌برد.» او افزوده بود که «اگر «اسپایک لی» یک فرصت‌طلب تجاری باشد» از طرف دیگر «با دینامیت بازی» می‌کند.

کلاین که ستون‌نویس سیاسی «مجله نیویورک» بود مقاله‌ای درباره «دیوید دینکینز» نامزد شهرداری نیویورک نوشت و اینکه چگونه فیلم لی ممکن است کمپین او را از بین ببرد. او نوشته بود که این فیلم ممکن است «تنش‌های نژادی» را افزایش دهد و امیدوار است که ۳۰ ژوئن «سینماهای زیادی در نزدیکی شما باز نباشد.»

ایبرت از سوی دیگر در نقد خود نوشته بود: «بعضی از مقالات پیشرو درباره این فیلم ادعا می‌کنند که خشونت نژادی برمی‌انگیزد. آن مقالات بیشتر دست نویسندگانشان را رو می‌کند به جای اینکه درباره فیلم باشد.»

پس از اکران فیلم هیچ شورشی در ایالات متحده شکل نگرفت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید