news-background
news-background

ستایش منتقدین از بازی اما استون در فیلم Poor Things لانتیموس: «شاهکاری» که شاید هر کسی نباید ببیند

منتقدین یکصدا «موجودات بیچاره» را ستودند.

فیلم «موجودات بیچاره» (Poor Things) «یورگوس لانتیموس» جمعه شب گذشته در دومین روز جشنواره ونیز هشتادم اکران شد و واکنش‌های مثبت بسیاری دریافت کرد. منتقدین نشریاتی چون «اسکرین»، «گاردین»، «تلگراف»، «بی‌بی‌سی»، «هالیوود ریپورتر» و «ورایتی» تازه‌ترین ساخته فیلمساز یونانی را در مواقعی «شاهکار» نامیده‌اند و جایزه بازیگری این دوره از جشنواره را برای «اما استون» کنار گذاشته‌اند.

«موجودات بیچاره» تا این لحظه از «راتن تومیتوز» امتیاز ۱۰۰ درصد دریافت کرده است. فیلم ۱۴۱ دقیقه‌ای «موجودات بیچاره» با ده دقیقه تشویق ایستاده مواجه شده اما صحنه‌های جنسی زننده آن برخی را از سالن بیرون رانده است.

استون در این فیلم نقش «بلا بکستر» را بازی می‌کند، زنی لطیف، بی‌قید و هوس‌ران و یک فرانکنشتاین مؤنث. بکستر پس از آنکه برای فرار از همسر بدرفتارش خودش را غرق می‌کند، مغز او با نوزاد متولدنشده‌اش جایگزین می‌شود. این داستان را «تونی مک‌نامارا» که «سوگلی» را با همکاری لانتیموس نوشته، از رمانی نوشته «السدر گری» اقتباس کرده است. «مارگارت کوالی»، «رامی یوسف»، «کریستفر ابت» و «جرود کارمایکل» دیگر بازیگران این فیلم خواهند بود.

منتقد «هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: ««موجودات بیچاره» عجیب است، اما درخشش جنون‌آمیز آن توقف‌ناپذیر.» او اضافه می‌کند: «این فیلم یک داستان افسانه‌ای به‌شدت لذت‌بخش است که نه فقط یک دنیا، بلکه چندین عالم متفاوت بنا می‌کند – هر یک از آن‌ها اثر هنری فریبنده‌ای است – با شخصیت‌هایی به‌یادماندنی و بازیگرانی درجه یک.»

منتقد «گاردین» می‌نویسد: «هر چیزی در این فیلم – هر قاب، هر تصویر، هر شوخی، هر بازی – دمی از شور و شوق می‌بخشد.» این منتقد در بخش دیگری از نقد خود از بازی «اما استون» ستایش می‌کند: «‌او بازیگری کارنامه‌اش را به سطح تازه‌ای می‌رساند، یا سطحی فراتر از سطحی تازه.»

منتقد «اسکرین» به همین شکل نمایش استون را می‌ستاید: «نمایشی درخشان از اما استون – که حتی شاید از اثر مکاشفه‌آمیز او در «سوگلی» (The Favourite) برتر باشد.» او نیز اضافه می‌کند که «موجودات بیچاره» یک فیلم به‌شدت «سرگرم‌کننده» است اما: «لازم به ذکر است که صحنه‌های جنسی فیلم لجام‌گسیخته و گوناگون‌اند.»

منتقد «ورایتی» می‌نویسد این فیلم «به شکل عجیبی تکان‌دهنده» است و استون «کمدی فیزیکی را با اشتیاق» به چالش می‌کشد: «از جمله سکانس رقص میان او و [مارک] رافلو که در سطح تالار مشاهیر است.»

منتقد «لس‌آنجلس تایمز» می‌نویسد: ««موجودات بیچاره» با تن‌هایی که می‌شکافد و اندام‌هایی که برهنه می‌شود، کالبدشکافی‌هایی که درس آناتومی می‌دهد و صحنه‌هایی که برای زنده‌شکافی خلق می‌کند، شاید تعریف فیلمی باشد که هر کسی نباید ببیند.» او اضافه می‌کند: «یکی از صریح‌ترین فیلم‌های تاریخ در نمایش صحنه‌های جنسی که تحت بنر دیزنی منتشر شده است.»

منتقد «بی‌بی‌سی» این فیلم را ترکیبی از آثار «وس اندرسون» و «تری گیلیام» می‌داند و می‌نویسد لانتیموس در این فیلم به سطح تازه‌ای از غرابت می‌رسد: «ممکن است این فیلم را به شکل ناخوشایندی ناشایست و افراطی بدانید.»

منتقد «ونیتی فیر» می‌نویسد: «لانتیموس بدون شک می‌خواهد ما را به خنده بیندازد... اما خوشایندی این فیلم ۱۴۰ دقیقه‌ای در یک سوم پایانی شروع می‌کند به فرساینده شدن، وقتی که شوخی‌ها تکراری می‌شوند.»

«موجودات بیچاره» ۸ سپتامبر در آمریکا اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید